Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
... en tanke utan någon som tänker.
Nu talar jag från egen erfarenhet, då det är det enda jag kan uttala mig om. Observera även att trots att vi brukar samma symboler och 'språk' så skiljer sig våra definitioner. Egentligen talar vi alla olika språk, fast med mer eller mindre lika symboler. Vi kan inte överföra direkt erfarenhet, det enda vi kan göra är att peka på ett mer eller mindre pedagogisk sätt. Språket är det finger vi använder för att peka mot den lysande fullmånen: Fixera inte vid fingret.
Bli inte frustrerad om någon inte följer ditt finger. Likt en hund som tittar på ditt finger snarare än dess riktning så finns det individer som låser sig vid orden. Försök att undvika detta. All kommunkation är en tolkningsfråga.
Hur som helst, angeånde tankar utan tänkare:
Det är så verkligheten tycks vara beskaffad.
Om inte, vem är det då som tänker?
I min erfarenhet refererar termen 'jag' inte till någonting särskilt; termen i sig är fullt ytbytbar med frasen 'här och nu'.
En tanke utan någon som tänker är inte konstigare än en vind utan någon som blåser eller ett ljus utan någon som lyser.
Utför följande experiment för dig själv: När du tänker meningen "Jag tänker.", är då inte termen 'jag' och allt den refererar till en tanke i sig själv? Tanken refererar endast till sig själv, likt en spegel som reflekterar ytterligare en spegel.
När du försöker finna ett definitivt objekt eller subjekt bakom termen 'jag' så är det som att försöka finna änden i spegelreflektionens oändliga tunnel. ('Universum' försöker finna definiera sig själv som en isolerad entitet separat från sig själv, om man vill använda ett mer konkret språk.)
Tankar, vind, blodcirkulation, jordens rotation, o s v. Ett spontant och konstant mönster av förändring.
Ännu en reflektion: Upplevelsen av s k 'avstånd' sker här och nu; det finns ingenting 'där borta', hela universum börjar och slutar här och nu, hos dig, och hos mig. Vi är alla den centrala punkten, som observerar sig själv från flera perspektiv, likt två händer på en och samma kropp.
Både det 'fysiska' och det 'psykiska' är drömmar, språkliga påhitt, fantastiska tankemönster.
Alla frågor och deras tillhörande svar är i grund och botten tomma, likt fågelkvitter, likt ljudet av regn som slår mot torra löv. Det är du och endast du som fyller dem med s k 'mening'.
Så är allt meningslöst? Nej. Konceptet 'mening' och 'menings-löst' är ytterligare tankar, ytterligare drömmar, ytterligare påhitt. Om allt är meninglöst är även påståendet "Allt är meningslöst." meningslöst.
Verkligheten är en upplevelse, men ingenting är upplevt, och det är ingen som upplever. Upplevelsen är oberoende, och allomfattande. Den är även högst obestående.
Det säkraste receptet för förvirring är att ta språket seriöst.
Ingenting jag säger är sant; sanning uttrycks inte i språk. Sanningen finns i tystnaden. Besök platsen mellan tankarna, bortom språket. Där möts vi, kanske.