Citat:
Ursprungligen postat av
grasken
Det var inte en ordlek.. ta 13 enkronor och se när dessa längre inte ses i mönster.
Lekte det själv med sju kronor.. och insåg att mönster är bara en sak.. igenkännande.
Mönster är minnen.. matte e minnen o allt e minnen.
Ah, okej. Sorry, mad bad.
Jo men jag tror jag är med på vad du menar faktiskt. Jag skulle faktiskt anse att ett statiskt mönster kan vara en tanke, om det är något sådant du tänker. En stillbild av en tanke i alla fall.
Jag tror faktiskt (och har gjort det ett tag) att det är möjligt att universum bara är ett koncept, information. En tanke.
Vi kan skapa en simulering i såväl en dator som i en hjärna. Vi kan skapa ett eget litet universum genom att förverkliga ett koncept. Och förverkligandet sker genom dess blotta existens.
Så allt som kan finnas, det finns. Vi hade kunnat sammanfatta hela universum som en matematisk formel, och så länge formeln finns så finns den. Kvantmekaniken ger dessutom flera möjliga svar, så bara inom vår formel (våra fysiska lagar) så finns ett antal universum för varje resultat. Men det kan också finnas fler formler, alltså flera typer av multiversum.
Min tolkning av kvantmekanikens flervärldstolkning.