• 1
  • 2
2005-11-08, 16:00
Medlem
Flinta82s avatar
Idag glömde min kära flickvän sin väska på bussen. Nu undrar jag om det finns en sportslig att få detta ersatt med hjälp av någon försäkring? Hemförsäkringen täcker väl knappast kvarglömda grejer?

Tacksam för alla tips och råd!
Citera
2005-11-08, 16:21
Medlem
genos avatar
Har hon inte någon drulleförsäkring så måste hon ju begå FB för att få ersättning för prylarna.

Har ni redan pratat med försäkringsbolaget så ere dock kört.
Citera
2005-11-08, 16:24
Medlem
StorMammas avatar
Ni har inte kollat med SL hittegods?

Oftast så lämnar folk / chaufförerna in en massa saker där, och oftast är folk ganska ärliga.
Citera
2005-11-08, 16:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Har ni kollat så ingen tagit hand om den då?
Citera
2005-11-08, 16:43
Medlem
Flinta82s avatar
Har kollat med SL som ringde busschauffören. Han hittade den inte. Sl:s hittegodsavdelning hade ingenting. Kan ju iofs vara någon som tagit den med sig hem och inte lämnat in den. närmaste polisstation stänger väl vid 15 tror jag så dom kanske vänta tills i morgon.

Vi har INTE snackat med vårat försäkringsbolag, men vi har endast vanlig hemförsäkring så jag tror inte att dom ersätter ett smack. Försäkringsbedrägeri förutsätter väl att man hävdar att man blev rånad eller åtminstone bestulen?

Hon hade nycklar till minst 3 lägenheter i väskan, inklusive legitimation, bankkort (dock inga pengar på), mobil och lite annat krimskrams.

Ska man ringa jourhavande låssmed och få låset utbytt med tanke på att legitimationen finns i väskan? Eller blir det till att sitta uppe med baseballträ och tårgas hela natten?

Går fram signaler på mobilen vilket är lite udda...

Jobbigt som fan är det i alla fall.
Citera
2005-11-08, 17:01
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Hon hade nycklar till minst 3 lägenheter i väskan, inklusive legitimation, bankkort (dock inga pengar på), mobil och lite annat krimskrams.

Ska man ringa jourhavande låssmed och få låset utbytt med tanke på att legitimationen finns i väskan? Eller blir det till att sitta uppe med baseballträ och tårgas hela natten?
Lämna inte lägenheten obevakad för än du bytt lås!
En jobbarkompis blev bestulen på nycklar och plånbok på motionscentralen. Han gick direkt upp på kontoret, ringde ett par telefonsamtal för att spärra diverse kort, lånade en bil och körde hem. När han kom hem, mindre än tre timmar efter stölden, var lägenheten länsad på hemelektronik och värdeföremål.
Citera
2005-11-08, 19:49
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Lämna inte lägenheten obevakad för än du bytt lås!
En jobbarkompis blev bestulen på nycklar och plånbok på motionscentralen. Han gick direkt upp på kontoret, ringde ett par telefonsamtal för att spärra diverse kort, lånade en bil och körde hem. När han kom hem, mindre än tre timmar efter stölden, var lägenheten länsad på hemelektronik och värdeföremål.

Jo, det är ju sådär lagom kul att ha nycklar ute på vift. Sl:s hittegodsavdelning verkar inte direkt vara den snabbaste heller. Hör vi ingenting under morgondagen så är det nog kört tyvärr. Tjejen stannar hemma i morgon och vi kommer vara hemma resten av kvällen, så det känns ganska lugnt. Sen finns vi inte med på hitta.se eller eniro.se heller så det krävs lite jobb för att ta reda på var vi bor. Telefonen är fortfarande inte avstängd vilket jag tycker tyder på att väskan antingen är inlämnad någonstans eller dumpad i nån papperskorg. Om nån skulle ha stulit den så tycker jag att personen borde ha tagit ur sim-kortet direkt eftersom det är en kontantkortstelefon som inte är bunden till någon operatör.
Citera
2005-11-08, 20:38
Medlem
Realists avatar
Citat:
Jo, det är ju sådär lagom kul att ha nycklar ute på vift. Sl:s hittegodsavdelning verkar inte direkt vara den snabbaste heller. Hör vi ingenting under morgondagen så är det nog kört tyvärr. Tjejen stannar hemma i morgon och vi kommer vara hemma resten av kvällen, så det känns ganska lugnt. Sen finns vi inte med på hitta.se eller eniro.se heller så det krävs lite jobb för att ta reda på var vi bor. Telefonen är fortfarande inte avstängd vilket jag tycker tyder på att väskan antingen är inlämnad någonstans eller dumpad i nån papperskorg. Om nån skulle ha stulit den så tycker jag att personen borde ha tagit ur sim-kortet direkt eftersom det är en kontantkortstelefon som inte är bunden till någon operatör.

Det räcker att ringa skatteverket så får man er adress om man bara har ett namn eller personnummer. De är så hjälpsamma enligt offentlighetsprincipen.
Citera
2005-11-08, 22:05
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Det räcker att ringa skatteverket så får man er adress om man bara har ett namn eller personnummer. De är så hjälpsamma enligt offentlighetsprincipen.

Nu har vi i alla fall låst överlåset inifrån och satt nyckeln på sned så det inte går att stoppa in en nyckel utifrån. Känns halvtryggt i alla fall.
Citera
2005-11-08, 22:32
Medlem
Bitmasters avatar
det är ju synd att byråkratnissarna hos mobiloperatörerna inte vill triangulera och positionsbestämma en mobil på grund av annat än typ rikets säkerhet och påtryckning från polis...

Men gå till polisen, säg att den blivit stulen men att signaler går fram, och be dom att be mobiloperatören att triangulera mobilen (antar att det kommer att kosta en slant liksom allt annat gör idag). Det kommer säkert inte att fungera, men testa och var väldigt insisterande...
Citera
2005-11-08, 22:44
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
det är ju synd att byråkratnissarna hos mobiloperatörerna inte vill triangulera och positionsbestämma en mobil på grund av annat än typ rikets säkerhet och påtryckning från polis...

Men gå till polisen, säg att den blivit stulen men att signaler går fram, och be dom att be mobiloperatören att triangulera mobilen (antar att det kommer att kosta en slant liksom allt annat gör idag). Det kommer säkert inte att fungera, men testa och var väldigt insisterande...

Tanken har slagit mig, men om jag nu får reda på vilken mast som tar emot signalerna, vad hjälper det mig egentligen? Finns ju hundratals lägenheter kring varenda mast där jag bor. Går f.ö. fortfarande fram signaler, vilket jag tycker tyder ännu mer på att väskan är inlämnad någonstans (eller möjligen dumpad, men då är det mycket korkat eftersom mobilen var det enda av värde). Hoppas att någon hör av sig i morgon.
Citera
2005-11-09, 01:14
Medlem
genos avatar
Citat:
Tanken har slagit mig, men om jag nu får reda på vilken mast som tar emot signalerna, vad hjälper det mig egentligen? Finns ju hundratals lägenheter kring varenda mast där jag bor. Går f.ö. fortfarande fram signaler, vilket jag tycker tyder ännu mer på att väskan är inlämnad någonstans (eller möjligen dumpad, men då är det mycket korkat eftersom mobilen var det enda av värde). Hoppas att någon hör av sig i morgon.

Trianguleras den så ere en träffsäkerhet på runt 300meter...

Är den däremot avslagen så kan de bara ta reda på vilken mast den var närmast när den dog...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in