Citat:
Ursprungligen postat av
Moetetchandon
Hej.
Många tror att det är den taxerade inkomsten som är avgörande om man får låna samt hur mycket man får låna.
Detta är dock inte korrekt.
Absolut är ens inkomst viktig, MEN antalet kreditupplysningar är A & O.
Din rating RASAR ju fler upplysningar som gjorts på dig.
Därför är det (som få känner till/tänker på), inte bra med flera upplysningar på sig.
Förr hängde de löpandes kvar i 36 månader, men numera försvinner de efter 12 månader.
Ett nytt mobilt bredband, ny telefon med abonnemang, ett kreditkort, ett blancolån..
Sen när du kommer för att ta ett bostadslån/lånelöfte så får du betydligt lägre/nekas du..
Så, dessvärre får du hålla ut ett par månader till, sedan kan du samla dessa krediter i ett gemensamt lån...
En kreditupplysning är väl egentligen bara en enkel kontroll? Nu får ni ursäkta min okunskap men som jag har förstått det så är det egentligen bara ett företag som ser efter om man har många abonnemang och/eller kreditkort. Förminskar alltså denna kontroll ens möjligheter att få lån?
Nu skriver ju du att detta bör har försvunnit för länge sedan men för ett par år sedan fick jag ett sms från något företag som sade att det hade gjorts en kreditkoll på mig. Jag var inte kund hos dem men alltså kan skulle de, rent hypotetiskt, kunna dunka ut några kreditkollar på mig och sabba min möjlighet att få lån?
Mvh