• 1
  • 2
2015-12-16, 16:05
Medlem
Lazeeboys avatar
Satt i somras och dumt nog använde mig av både en och två ansökningar via Lendo för att få samla mina lån och krediter. Helt utan vetskap att ju mer UC desto sämre blir mina chanser att få lån.

De erbjudanden jag fick via Lendo var helt bedrövliga med kopiöst höga räntor.

Nu valde jag dock att kontakta min bank istället, något jag skulle ha gjort från första början. Har hos dem ett lån på 35000:- plus övriga lån/krediter på sammanlagt 42000:-. Så jag ringde och berättade att jag ville samla alla lån och krediter, vilket han fick till 77000:- totalt.

Han gjorde därefter en ny UC men sa att jag var under gränsen för att kunna bli beviljad och att det inte var aktuellt förrän i juni nästa år.

Tror ni att det är chans att få annat svar ifall jag besöker banken imorgon och pratar med min bankman? Eller är det UCn som sätter stopp helt och hållet?

Alternativt testa hos en annan bank?

Kan inte vänta tills juni........
Senast redigerad av Lazeeboy 2015-12-16 kl. 16:07.
Citera
2015-12-16, 16:07
Medlem
Erikons avatar
De följer en matematisk algoritm, och kommer inte ändra sig.
Citera
2015-12-16, 16:25
Medlem
Hej.

Många tror att det är den taxerade inkomsten som är avgörande om man får låna samt hur mycket man får låna.
Detta är dock inte korrekt.
Absolut är ens inkomst viktig, MEN antalet kreditupplysningar är A & O.
Din rating RASAR ju fler upplysningar som gjorts på dig.

Därför är det (som få känner till/tänker på), inte bra med flera upplysningar på sig.
Förr hängde de löpandes kvar i 36 månader, men numera försvinner de efter 12 månader.

Ett nytt mobilt bredband, ny telefon med abonnemang, ett kreditkort, ett blancolån..
Sen när du kommer för att ta ett bostadslån/lånelöfte så får du betydligt lägre/nekas du..

Så, dessvärre får du hålla ut ett par månader till, sedan kan du samla dessa krediter i ett gemensamt lån...
Citera
2015-12-16, 17:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy

Kan funka med de banker som inte är lika hårda med anmärkningar och dålig kreditvärdighet t.ex
Marginalen Bank
Skandiabanken
BlueStep

Det bästa vore om någon annan kan gå i borgen för dig på lånet t.ex familj, vänner.
Citera
2015-12-16, 17:38
Medlem
Om du är med i facket kan du söka "medlemslån" de nekas inte lika lätt och har ofta rätt låg ränta....
Citera
2015-12-16, 18:30
Medlem
alternativt "knåpa ihop" en handlingsplan/budget där du har samtliga inkomster och utgifter med och då även månadskostnaden för det totala lånet som du skulle betala till banken OM dom skulle bevilja dig lån.
går den budgeten ihop så tycker jag att ett besök hos banken är på sin plats och då lägga fram denna budget som underlag.

går budget ej ihop så har jag inga bra ideér.
lycka till
Citera
2015-12-16, 18:59
Medlem
Byt bank.
Om du inte har en katastofal historia kommer du få lån hos typ SEB , ikano ,ica , eller liknande .
Storbankerna rövknullar dig bara på pengar så skippa dom.
Citera
2015-12-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moetetchandon
Hej.

Många tror att det är den taxerade inkomsten som är avgörande om man får låna samt hur mycket man får låna.

Därför är det (som få känner till/tänker på), inte bra med flera upplysningar på sig.
Förr hängde de löpandes kvar i 36 månader, men numera försvinner de efter 12 månader.

Ett nytt mobilt bredband, ny telefon med abonnemang, ett kreditkort, ett blancolån..
Sen när du kommer för att ta ett bostadslån/lånelöfte så får du betydligt lägre/nekas du..

Så, dessvärre får du hålla ut ett par månader till, sedan kan du samla dessa krediter i ett gemensamt lån...

En kreditupplysning är väl egentligen bara en enkel kontroll? Nu får ni ursäkta min okunskap men som jag har förstått det så är det egentligen bara ett företag som ser efter om man har många abonnemang och/eller kreditkort. Förminskar alltså denna kontroll ens möjligheter att få lån?

Nu skriver ju du att detta bör har försvunnit för länge sedan men för ett par år sedan fick jag ett sms från något företag som sade att det hade gjorts en kreditkoll på mig. Jag var inte kund hos dem men alltså kan skulle de, rent hypotetiskt, kunna dunka ut några kreditkollar på mig och sabba min möjlighet att få lån?

Mvh
Citera
2015-12-16, 21:21
Medlem
Citat:
Hej.

Du pratar i nattmössan din tok. Det bankerna tittar på först och främst är återbetalningsförmågan, inget annat. Har årligen flera förfrågningar mot uc då jag ofta handlar på nätet mot faktura, eller kanske plockar ut en ny mobil, eller ska byta bil, låna till renoveringen, ja listan kan göras lång. Det viktiga är inte antalet uc-kollar utan hur din kredithistoria ser ut, att ha sms-lån är ingen merit. Har aldrig någonsin haft problem med att bli nekad något.
Citera
2015-12-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Satt i somras och dumt nog använde mig av både en och två ansökningar via Lendo för att få samla mina lån och krediter. Helt utan vetskap att ju mer UC desto sämre blir mina chanser att få lån.

De erbjudanden jag fick via Lendo var helt bedrövliga med kopiöst höga räntor.

Nu valde jag dock att kontakta min bank istället, något jag skulle ha gjort från första början. Har hos dem ett lån på 35000:- plus övriga lån/krediter på sammanlagt 42000:-. Så jag ringde och berättade att jag ville samla alla lån och krediter, vilket han fick till 77000:- totalt.

Han gjorde därefter en ny UC men sa att jag var under gränsen för att kunna bli beviljad och att det inte var aktuellt förrän i juni nästa år.

Tror ni att det är chans att få annat svar ifall jag besöker banken imorgon och pratar med min bankman? Eller är det UCn som sätter stopp helt och hållet?

förstår inte riktigt vad detta har med antalet uc-frågor att göra, enligt din text hade du för låg inkomst för att få låna. Eller vad menar du annars med att du var under gränsen?
Att bli nekad ett sammanslagningslån om du bara har sammanlagda skulder på 77 000 kronor indikerar att du har djäkligt låg inkomst, eller hur ligger det till på den fronten?
Citera
2015-12-16, 23:16
Medlem
Kasstillvaro:
Det finns olika "kreditupplysningar", i fall där du tex tagit sms-lån UTAN kreditupplysning hos tex UC, men hos deras "egna" upplysningbolag, där kommer du inte påverkas.
Nu blev det lite luddigt kanske, men för att göra det enkelt;
- Samtliga bolag som använder sig av UC som upplysningkälla, där är det "illa" att ha flera upplysningar samlade.

Rattvisaebra:
Dessvärre är det DU som ej har koll på detta.
Jag har arbetat som riskanalytiker på Nordea i 4.5 år (innan jag bytte yrke till nuvarande, pilot på Norwegian).
- Återbetalningsförmågan ÄR = Rating = Antalet kreditupplysningar.
Ju fler upplysningar = Sämre rating = Lägre lånebelopp/inget lån alls.

Det finns flera parametrar, så jag ska inte skrika allt för mycket.. MEN:
- Lön (taxerad).
- Utgifter (angivna/schablon).
- Om man är en alt två som ansöker - Mycket viktig aspekt.
- Kreditvärdigheten baseras på dessa = i slutändan antalet Kreditupplysningar.

Varför är antalet kreditupplysningar A & O?
Jo, FÖR även om du tjänar 1.000.000 per år och är ENSAM som ansöker. (Mycket stor skillnad om man är två).
Så anser systemet att, har du flertalet upplysningar = Riskkund.
Du har av någon Anledning Behövt (behöver inte vara faktiska fallet) MEN trots allt vart i behov av kreditkort, lån, ny dator på avbetalning, ny soffa på avbetalning..
Thats fact.

Så antalet kreditupplysningar är faktiskt fakta bakom att TS ej fått ett nytt samlat lån.
Detta stödjer det jag nu skriver.
Och mina knappt 5 år i branschen som riskanalytiker på Corp. iof.. Men att låna ut 50.000 till kund i blanco eller 5.000.000 till finansiering av företagsprojekt, samma kalkyler..
Citera
2015-12-17, 10:51
Medlem
Citat:
Kasstillvaro:
Det finns olika "kreditupplysningar", i fall där du tex tagit sms-lån UTAN kreditupplysning hos tex UC, men hos deras "egna" upplysningbolag, där kommer du inte påverkas.
Nu blev det lite luddigt kanske, men för att göra det enkelt;
- Samtliga bolag som använder sig av UC som upplysningkälla, där är det "illa" att ha flera upplysningar samlade.

Ok, jag tror jag förstår. Tack för ditt svar.

Tycker ändå det är skumt att en enkel kontroll har någon inverkan. Då borde ju egentligen bankens kontroll också påverka kan man tycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in