2015-12-16, 12:50
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Jag brukade vakna förr av att jag spytt i luftvägarna i sömnen, helvete aldrig haft sådan extrempanik som de runt 10-15 gångerna det hänt. Första gången det hände så såg min farsa allt men han gjorde inte ett jävla skit. De andra gångerna så bodde jag ensam i en etta och då hände det mitt i natten, slutade alltid med att jag stod i kallingarna precis vid ytterdörren på väg att springa ut och banka på hos alla grannar. Brukar tänka att det kan hända igen och att jag kanske inte har samma tur nästa gång men nu har jag iaf inte råkat ut för det på tre år.

Det är fruktansvärt!
Jösses! Du super inte eller går på horse?

Om ej; har du fått någon medicinsk förklaring till detta?
Citera
2015-12-16, 13:31
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Många som skriver att man inte ska svälja stort och tugga ordentligt. Är det inte i luftstrupen man får maten när man kvävs? Jag tänker mig mer att man tuggar på sin mat och hostar till och därifrån råkar dra ner en bit i luftstrupen?

Fattar inte heller. Detta handlar väl inte om att tugga ordentligt. Att kvävas av mat handlar inte om att mat fastnar i matstrupen utan hamnar i luftstrupen. Precis som någon annan skrev, jävla mysko det här med luftvägar genom näsa och mun förbi födovägarna. De korsar varandra och man äter och andas men på något sätt klarar kroppen av det (för det mesta).

Så den som har problem med att svälja vitaminpiller behöver nog inte vara ett dugg orolig, iaf inte mer orolig än för något annat man intar. Piller är nog dessutom relativt enklare att få ut om det skulle hamna i luftstrupen. Kan också tänka mig att man alltid bör inta piller med vätska (som ju är brukligt) då det triggar att det kommer rätt.

Kanske behövs en läkare som uttalar sig än alla oss amatörer?
Senast redigerad av ErnstRamsteiner 2015-12-16 kl. 13:33.
Citera
2015-12-16, 14:11
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Kanske behövs en läkare som uttalar sig än alla oss amatörer?
Är nu inte läkare, men eftersom luftstrupen och matstrupen är precis bredvid varandra så kommer väl en alltför stor matbit täppa igen båda två, eftersom strupen är elastisk.
Citera
2015-12-16, 14:14
Medlem
ShouldBeFines avatar
Fy fan att man ens skapar en artikel om sånt här.. Vilket jävla sätt att dö på
Citera
2015-12-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Fruktansvärt. Vad ska man egentligen göra om man är ensam hemma och får en gurkbit eller korvbit eller vad fan som helst i luftvägarna? Kan man göra någon form av Heimlisch manöver (stavning oklar) på sig själv?

Detta!
https://www.youtube.com/watch?v=Iz8M0UTkvSU
Citera
2015-12-16, 15:08
Medlem
WhySoCheerioss avatar
Egen beprövad metod.

Släng dig på golvet med ryggen likt när man halkar och tappar luften i nedslaget.

Vidrigt som fan men kan garantera att du hostar upp vad som än fastnat utan att behöva knäcka revbenen.
Citera
2015-12-16, 15:42
Medlem
guubens avatar
Inte vet jag hur andra har fått "mat i halsen".
men för egen del vet jag att det berodde på att jag som vanligt vräkte i mig maten istället för att tugga ordentligt.
Första ggn hände det hemma och jag trodde de facto att jag skulle dö - jag lovade då mig själv att jag skall aldrig aldrig aldrig mer kasta i mig maten.

Det gick ungefär 20 år senare och samma igen - en större fried chicken bit fastnade i halsen mitt i en marknad ute på vischan i Filippinerna.Stor upptåndelse runt mig och jag fick en man att slå hårdare och hårdare på ryggen och sen lossnade det...i sista stund kan jag nog påstå. Jag "visade" att han skulle slå hårdare med att slå allt vad jag orkade på ett bord med knuten näve som man bankar på en dörr.
Det var tydligen ett ben också på biten som gjorde att det fastnade lättare - jäkligt sjukt i halsen efter det men av ryggslagen inget alls.
Som andra har också sagt här: man blir så jäkligt menlös när det händer och tänker ; vilket jäkla sätt att dö på.
Första ggn kastade jag mot soffkanten och det kanske var det som hjälpte.
Tugga ordentligt.....små bitar mat kan man inte kvävas av.
Senast redigerad av guuben 2015-12-16 kl. 15:44.
Citera
2015-12-16, 16:55
Medlem
Isnatts avatar
Kan man försöka framkalla kräkning för att få upp det, om man är ensam?

Hur pass litet ska man tugga för att vara 'utom risk', om man tänker en gurkskiva, hur många gånger bör man dela den för att vara safe? En halv? fjärdedelar?
Citera
2015-12-16, 17:15
Medlem
papsols avatar
vet bara en gång för många år sedan när jag åt glass på sommaren, i voffla, så råkade jag svälja en bit av vofflan/rånet som inte ja tuggat sönder så fastnade den i matstrupen o man kände hur de börja skära, fick vara väldigt stilla o ja tror de efter 15 minuter att rån'et började mjukna till för tillslut åkte det ner, men när de väl fastnade och kändes som det skar i halsen
Citera
2015-12-16, 18:14
Medlem
hehehos avatar
Min syster satte en godistomte i halsen och dog för ett par år sen
Citera
2015-12-16, 18:19
Medlem
Starobrnos avatar
Det finns ornitologer som kör bil och inte tittar framåt för de har fått syn på en rar fågel i ett träd.
Det finns dom som vill lyssna på musik när de badar och ställer en nätansluten radio på badkarskanten.
Det finns dom som är så glupska att de inte tar sig tid att tugga maten.

Jag pratar om Darwin Awards.
Citera
2015-12-16, 18:26
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Är nu inte läkare, men eftersom luftstrupen och matstrupen är precis bredvid varandra så kommer väl en alltför stor matbit täppa igen båda två, eftersom strupen är elastisk.

Jag får totalstopp ibland (reflux) när jag äter för fort och med viss mat, går inte ens att få ner vatten.. Det går alldeles utmärkt att andas ändå. Första gångerna jag fick det (10 år sen) så blev man jätterädd för man tror att stopp i strupen betyder att man inte kommer kunna att andas, så är det inte. Farsan har likadant, han får stoppa fingrarna i halsen ibland och spy upp för att det inte kommer ner. Man kan ju ta medicin mot reflux för att slippa skiten dock, om man orkar (händer inte jätteofta nuförtiden). Som någon sa, krävs nog någon med bättre kunskap i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in