Ja, då var det ju som sagt min tur att få på nöten å få brallorna neddragna!
Brukar handla en del på nätet via diverse forum och har haft turen att aldrig blivit blåst (med
undantag för en gång här via Flashback men det visste jag redan innan jag satte över pengar).
Ivf, via ett forum hittade jag ett par datordelar som jag verkligen behöver då jag lovat min grabb att vi ska bygga ihop en bättre dator till honom. Delarna i annonsen såldes billigt med tillägget att snabbt skulle det gå då säljaren menar på att han ska åka iväg under kommande måndag (1 vecka sedan då idag)! Så jag slog till!
Försökte från första början få ut info om säljaren men han (jag utgår fortfarande från att det är en han) menade på att all information så som namn och kontaktnummer med mera skulle komma fram i samband med att jag betalade via PayPal. Han envisades även med att jag skulle göra insättningen som till en vän/familj då han menade på att pengarna ska bli låsta av PayPal i 20 dagar annars.
Nåväl, satte in pengarna och fick ingen som helst information om säljaren som han hade lovat. Dagen
efter får jag ett PM där det finns med ett kolliid, ett kolliid som är falskt då det inte går att spåra något på PostNords hemsida med det. Efter det så har han inte loggat in på forumet igen.
Säljaren hade annonserat ut flera olika varor och det fanns en till köpare utöver mig, en köpare som jag kontaktade i fredags. Den köparen har också fått ett falskt kolliid och skriver lite uppgivet att vi antagligen blivit blåsta.
Well, i det här läget så börjar jag lägga fram en strategi där jag sparar ner alla säljarens annonser (de som han inte lyckats radera) och alla PM:s som vi skickat till varandra samt lite information från andra forum som jag tror hör till samma person.
Under helgen nu så gjorde jag ett försök att skicka ett e-postmeddelande till säljaren för att berätta att jag/(vi) känner oss blåsta och om han inte återkommer med någon vettig information så
kommer jag polisanmäla honom samt starta upp en tvist med PayPal. Å dra på trissor, killen svarade
och menar på att visst kan han ge tillbaka pengarna om jag ger tillbaka varorna! Men jag har ju
inte fått några varor utan bara ett falsk kolliid och nu ber jag om en kopia på inlämningskvittot
samt ett namn och ett kontaktnummer till honom - något som han ännu i skrivande stund vägrar att
dela med sig utav. Vidare så påstår han att det måste ha gått fel vid inlämningen och att vi får
vänta tills PostNord skickar tillbaka paketen till avsändaren (dvs säljaren). Det är ju så mycket
myto-varning att man baxnar! Han menar alltså på att han inte lyckats skriva adressen till mottagaren på ett så tydligt sätt så PostNord kan läsa den MEN avsändaradressen tror han att han
skrivit så tydligt så att dom kan returnera paketet till honom - och här kommer knorren - det gäller ju inte bara mitt paket utan ytterligare ett paket som en annan blåst person "väntar" på.
Säljaren hänvisar även i ett av svaren via e-post att jag får göra upp detta genom att öppna en tvist via PayPal. PayPal vill inte göra något då jag gjorde betalningen som en vän/familj-transaktion vilket jag iofs köper, det är uppenbart jag som har fuckat upp här.
Så, allt jag har idag är den e-postadress som bedragaren har kopplat till sitt PayPal-konto samt några mailsvar som jag fått nu under helgen. Jag har även sparat ner all information som förmedlats oss i mellan på forumet där affären skedde samt den e-postkontakt vi har haft.
Nu behöver jag alltså hjälp med att spåra den här banditen så jag kan ta ett snack med honom, antingen in person eller åtminstone per telefon. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?