• 1
  • 2
2015-12-14, 18:25
Medlem
TinFoilHats avatar
Lång historia kort, har blivit blåst på dryga 2 lax. Ja, jag är en idiot och satte in pengarna via PayPal som en vän/familj-överföring = Ingen hjälp finns att få via PayPal.

Polisanmälan inte gjord ännu men kommer troligen göras beroende på vad som kommer fram här i tråden.

Allt jag har är alltså den hotmail-adress som lurifixen knutit till sitt PayPal-konto och som han (jag utgår ifrån att det är en han) för övrigt även svarar på när jag mailat honom - dock svarar han med Godag Yxskaft svar.

Så kan någon hjälpa mig att få tag på den är tutgubben?

Info: *eo.*rygg@ho*mail.com
* = t

Vill någon höra på den längre, tråkiga snyfthistorien så kan jag bifoga den efter önskemål.
Citera
2015-12-14, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Lång historia kort, har blivit blåst på dryga 2 lax. Ja, jag är en idiot och satte in pengarna via PayPal som en vän/familj-överföring = Ingen hjälp finns att få via PayPal.

Polisanmälan inte gjord ännu men kommer troligen göras beroende på vad som kommer fram här i tråden.

Allt jag har är alltså den hotmail-adress som lurifixen knutit till sitt PayPal-konto och som han (jag utgår ifrån att det är en han) för övrigt även svarar på när jag mailat honom - dock svarar han med Godag Yxskaft svar.

Så kan någon hjälpa mig att få tag på den är tutgubben?

Info: *eo.*rygg@ho*mail.com
* = t

Vill någon höra på den längre, tråkiga snyfthistorien så kan jag bifoga den efter önskemål.
Varför skulle inte paypal kunna hjälpa dig? Om det skickas som gåva eller betalning spelar ingen roll, även om vissa mongon kanske tror det.
Citera
2015-12-14, 18:40
Medlem
JSelwyns avatar
För att få tag i vem det är så behöver du göra en anmäla och sen är det upp till polisen o bedöma om de vill gå vidare och bara då är det dom som kan begära ut från operatören vem adressen är registrerad på.

Du kan ju söka på nätet och se om han/hon har förekommit i andra sammanhang.

Det är vad jag kan komma på nu.

Fast du får nog vara beredd på att polisen inte kommer att göra något åt detta.

Hoppas att du får fler svar.
Citera
2015-12-14, 18:48
Medlem
vtcs avatar
Självklart ska du polisanmäla saken. Förmodligen kommer ärendet att läggas ner, men det blir ändå ett streck i statistiken.

Se det som läropengar och var glad över att det rörde sig om en så pass liten summa.
Citera
2015-12-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Låt höra.
Citera
2015-12-14, 21:30
Medlem
TinFoilHats avatar
OK, här kommer den långa snyfthistorien.

Varning för WoT, akut uttråkning samt brunstarr!

© På alla stavfel och felskrivningar!

Min plan är att polisanmäla fanskapet men jag utgår ifrån att polisen kommer lägga ner ärendet
oavsett vad jag matar dom med för information.

Men då kommer följande frågor:
- Kan jag dra honom inför tingsrätt i ett eget civilmål?
- Om ja, hur får man fatt i bevisning som håller i rätten då PayPal inte delar med sig av någon information? Kommer man kunna få ta del av polisens förundersökning för att den vägen få fram namn med mera?
- Hur långt räcker utskrifter av PM och e-postmeddelanden som bevisning?

Många frågor som förhoppningsvis kan få några svar.
Citera
2015-12-14, 22:28
Medlem
Alltså det är Paypal vi pratar om, det är bara att protestera mot köparen och lägg fram lite fakta (väldigt lite behövs) så kommer du få varenda krona tillbaka.
Citera
2015-12-14, 23:42
Ursäkta om jag kapar tråden, men kanske kan bidra till ngt iaf.

Blev med bedragen på en mobil via blocket, anledningen till varför jag betalade i förväg var att han skrev att om jag ville så kunde jag komma förbi och hämta telefonen hemma hos honom, tyvärr var det för långt bort. Skickade över pengar men fick ingen telefon. Polis anmälde och allt gick upp i tingsrätten med dom och hela paketet, det visade sig att han hade bedragit runt 30 st under två år, Fick ju hela domen utskrivet och anledningen var droger, skulder mm. nu har det gått ca 3 år och inga pengar har jag fått trots att kronofogden gjort utmätningar x antal ggr under åren, nästa gång blir under 2016, men han har troligtvis inga pengar då heller.

Känns ju sådär att man kan gå "fri" bara för at man inte har pengar, han får tvångsarbeta ihop dem eller ngt, men tyvärr är det här Sverige....

Det jag vill säga är att man ska anmäla och det är inte alls säkert att ärendet läggs ner, mitt är ju uppe efter 3 år.
Citera
2015-12-14, 23:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Ursäkta om jag kapar tråden, men kanske kan bidra till ngt iaf.

Blev med bedragen på en mobil via blocket, anledningen till varför jag betalade i förväg var att han skrev att om jag ville så kunde jag komma förbi och hämta telefonen hemma hos honom, tyvärr var det för långt bort. Skickade över pengar men fick ingen telefon. Polis anmälde och allt gick upp i tingsrätten med dom och hela paketet, det visade sig att han hade bedragit runt 30 st under två år, Fick ju hela domen utskrivet och anledningen var droger, skulder mm. nu har det gått ca 3 år och inga pengar har jag fått trots att kronofogden gjort utmätningar x antal ggr under åren, nästa gång blir under 2016, men han har troligtvis inga pengar då heller.

Känns ju sådär att man kan gå "fri" bara för at man inte har pengar, han får tvångsarbeta ihop dem eller ngt, men tyvärr är det här Sverige....

Det jag vill säga är att man ska anmäla och det är inte alls säkert att ärendet läggs ner, mitt är ju uppe efter 3 år.

tråkigt att det finns såna skit människor men man säger ju kan man raka en flintskallig? nej.. förvänta dig inga pengar den närmaste tiden..
Citera
2015-12-15, 01:19
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semo
Alltså det är Paypal vi pratar om, det är bara att protestera mot köparen och lägg fram lite fakta (väldigt lite behövs) så kommer du få varenda krona tillbaka.

Har haft kontakt med PayPal som anser att jag har förverkat mina rättigheter till att begära återbetalning (öppna en tvist) då jag (ja, mitt eget fel) satte in pengarna som en transaktion till vän/familj.

Vidare så meddelar PayPal att dom inte kan ge mig några som helst uppgifter om säljarens konto. Jag har förklarat att jag kan ge dom alla möjliga varianter av kopior av den information som utbytts mellan mig och säljare men det verkar vara oviktigt för nissarna på PayPal. På frågorna om dom fått in flera anmälningar på det alias som jag skickat pengar till eller om dom har spärrat konto för att nyttjas för fler bedrägerier så svarar man helt enkelt att sådana uppgifter skyddas av sekretess och inte kan lämnas ut.

Jag är fortfarande inte på det klara med om dom är villiga att ge Polisen nödvändig information om det blir en utredning. Får bara väldigt hala svar av dom på kundtjänsten/supporten när jag frågat.

Som vanligt så gäller det ju att alltid vara påläst innan man gör något vilket jag uppenbart inte tagit mig varken tid eller ork att traggla mig igenom på PayPal's hemsida men för egen del så kommer jag aldrig mer använda PayPal som betalningsförmedlare i framtiden.

Jag återkommer i tråden när det händer något nytt vilket borde bli i morgon eller övermorgon då jag lagt en polisanmälan.
Citera
2015-12-15, 02:18
Medlem
Ja, lätt in en polisanmälan. Säg i polisanmälan att du hade för dig att det var en vän som du dealade med men som visade sig vara någon annan eller alltså en bedragare till "vän".

Sedan sätter du polisanmälan i nyllet på paypal och hotar med stämning.
Citera
2015-12-15, 05:54
Medlem
hittade detta:

OBS har ingen aning om personen i fetstilt har något med det här att göra överhuvudtaget, sökte bara på email adressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in