• 1
  • 2
2015-12-14, 15:28
Medlem
Vad tycker ni om P4 Dokumentär? Hurdan har nivån varit på de dokumentärer ni hört? Har ni några speciella att rekommendera? För mig är den här dokumentärkanalen en nyhet ..jag har just laddat ned en del program att lyssna på.
Citera
2015-12-14, 18:27
Medlem
Dokun "Fångvaktarens dotter", som handlar om framlidne chefsåklagaren Sigurd Denckers dotter, var faktiskt ganska bra. Men så brukar ju Fredrik Johnson leverera. Intressant att höra om hur dottern traumatiserats av bombmannens sprängning av deras hem.
Citera
2015-12-14, 19:33
Medlem
Tack för tråden! Hade ingen aning om att P4 gör dokumentärer - bara att sådant fanns i P1 och P3. Nu vet jag bättre och ska kolla vidare!
Citera
2015-12-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Tack för tråden! Hade ingen aning om att P4 gör dokumentärer - bara att sådant fanns i P1 och P3. Nu vet jag bättre och ska kolla vidare!

För all del, jag upptäckte det tack vare att en annan skribent nämnt i förbigående att han lyssnat på nämnda program. Det har faktiskt gjorts ganska många P4-Dokumentärer, alltsedan 2008.

En annan jag är nyfiken på är den om "Fäbodjäntan" - hur svensk porrfilmsinspelning på det glada 70-talet kamouflerades till "underhållningsfilm"...
Citera
2015-12-15, 11:08
Medlem
PaulPaljetts avatar
Hur skiljer sig P4 dokumentär mot P3? Och P1?
Citera
2015-12-15, 11:55
Medlem
robomans avatar
Jag har aldrig sett något avsnitt av P4 Dokumentär som låtit tillräckligt lockande för att jag ska testa. Ska det inte vara mer skildringar av utanförskap i samhället och annat deppigt? Har bara fått intrycket av att det mest är reportage med missbrukare i centrum.

Men villig att testa avsnitt som säljs in här i tråden!
Citera
2015-12-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Hur skiljer sig P4 dokumentär mot P3? Och P1?

P3 har väl flest dokumentärer, och en del av dem är bortåt 90 minuter långa. P4:s doku är väl de flesta dryga 40 minuter. P1 tror jag har lägst antal dokumentärer.
Citera
2015-12-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har aldrig sett något avsnitt av P4 Dokumentär som låtit tillräckligt lockande för att jag ska testa. Ska det inte vara mer skildringar av utanförskap i samhället och annat deppigt? Har bara fått intrycket av att det mest är reportage med missbrukare i centrum.

Men villig att testa avsnitt som säljs in här i tråden!

Du kanske har rätt där, jag har själv bara hittat ett par tre stycken, som kunde intressera mig. Det verkar vara lite av pundardokumentärer i många fall.
Citera
2015-12-15, 23:01
Medlem
När jag kikade igenom vad de hade i förrådet på P4 dokumentär så såg jag att vi lyssnade på programmet om världens sämsta skiva/låt när vi var ute på långkörning i somras. Riktigt bra - men jag hade missat att det var P4.
Citera
2015-12-16, 17:16
Medlem
Tecumseh-Valleys avatar
Jag gillar P4 dokumentär. Som några redan har varit inne på så skildrar man ofta mer eller mindra vanliga människor och deras historier, blandat med en del "större" berättelser, typ den om Fäbodjäntan, men dessa också med liknande berättarform och karaktär.
Citera
2015-12-16, 18:21
Medlem
robomans avatar
Idag har jag lyssnat på 2 avsnitt av P4 Dokumentär! Bara för att den här tråden finns förstås.

Först den om Fäbodjäntan, sedan en om Sällskapsresan. Inser först nu att båda handlar om filminspelningar, inget jag reflekterade över då. Båda lät underhållande och båda var underhållande!

De två var väldigt lättsamma om man jämför med allt från P3 Dok som är gravallvarligt. Vet inte om lättsamheten är signifikant för P4 Dok eller om det bara var de två.

Ska testa fler avsnitt.
Citera
2015-12-17, 21:40
Medlem
robomans avatar
Idag har jag lyssnat på två till, "Historien om Sveriges märkligaste skiva" och "När Magic Johnson kom till Borås". Tycker verkligen om P4 Dokumentär så här långt!

Inte alls bara depp som jag trodde, utan en bred repertoar av nära reportage från hela Sverige. Andra som låter underhållande och som jag ska höra på i dagarna:

- Tavelsjöodjuret
- Jakten på Roger Moore (del 1 och 2)
- Dahlsjöfallet eller kvartetten som försvann
- Min far var nazist och jag en ställföreträdande botgörare
- Hotet mot tomtebyn
- När AC/DC kom till byn
- Mormor tyckte Hitler var tjusig
- Mysteriet med buasjukan
- Den obotlige samlaren
- Mitt liv som tjuv

Och fler lär jag hitta.
Citera