Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-18, 05:10
  #13
Medlem
Sen på bollen när de gäller p4 dokumentär också . Upptäckte det ens existerade i somras
Lyssnade senast på
Dahlsjöfallet
Knivstakuppen
Näthatad till döds ?
Mitt liv som Tjuv
Samtliga var mer eller mindre intressanta .
Citera
2018-07-31, 07:49
  #14
Medlem
Kongruensbojds avatar
P4 dokumentär har något eget; lite mer lokalt, lite mindre av effektsökeri, lite enklare.

Oskyldigt misstänkt handlar om en brand på ett konditori i Norberg. Det låter inte särskilt spännande, men det är det. En ung tjej blir felaktigt misstänkt och häktad för mordbrand. Flashback nämns också.


Jonas och jag – vad hände efter 9c? Är ytterligare en dokumentär om missbrukare. Den här är gjord av tjej som långt senare i livet träffar en klasskamrat som varit knarkare nästan hela livet. Inga bilder (det är ju radio) men man hör vilka skilda världar de lever i.


Mannen utan minne och Den försvunna kvinnan kan jag rekommendera också.

Vill gärna ha tips utöver de som nämnts i tråden redan.
Citera
2019-06-15, 01:07
  #15
Medlem
Kongruensbojds avatar
Två dokumentärer om stora skogsbränder, en i Västmanland 2014 och en annan i Hälsingland 2018, har kommit nu i juni.

Den första, Efter branden, fokuserar på livet för de boende i området innan, under och efter branden och särskilt den märkliga turism som uppstod efteråt; tillresta hade picknick utanför nedbrunna hus och rotade i askan till andras livsverk. Smockan hänger i luften. Bra dokumentär.

Den senare, När helvetet kom till byn, lyssnar jag på i detta nu.

Bra tajming av P4 att släppa dessa nu.
Citera
2019-12-27, 00:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Hur skiljer sig P4 dokumentär mot P3? Och P1?
En skillnad är väl att P4-dokumentär görs på lokalradiostationerna och inte av riksradion. Ämnena blir ju ofta av litet mer lokal karaktär i de här dokumentärerna.
Citera
2022-03-04, 00:56
  #17
Medlem
Straminskys avatar
https://sverigesradio.se/avsnitt/116619

"Jag är den moderna grottkvinnan.
38 min - sön 06 nov 2011 kl 22.05
- Om jag inte skulle ta hänsyn till mina instinkter och uppleva vildlivet, skulle jag nog bli psykiskt sjuk. Kanske till och med dö. Det säger Maninna Råland som upp till sex månader om året bor i en grotta hon själv grävt ur för hand och inrett på eget sätt. "

Trodde hon skulle ha en egen tråd här på Flashback, grottkvinnan! Men inte vad jag kan hitta.
Undrar om hon fortfarande bor halvårsvis i en grotta, kanske kan vara något för alla som är rädda för flyganfall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback