2015-12-13, 22:23
Medlem
Tja! Har precis blivit antagen till Kulturvetarprogrammet i Stockholms Universitet. Jag har googlat och sett att många är väldigt missnöjda eftersom de inte jobbar med det de pluggade. Finns det någon vänlig själ som har pluggat Kulturvetarprogrammet och som kan berätta lite om programmet och vad man kan jobba med i framtiden?

Ni kommer säkert att fråga "varför har du sökt det programmet om du inte vet något om det?", jo det är ju för att jag ville plugga och ha en utbildning....

Tack på förhand!
Citera
2015-12-13, 22:26
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJ.2014
Ni kommer säkert att fråga "varför har du sökt det programmet om du inte vet något om det?", jo det är ju för att jag ville plugga och ha en utbildning....
Menar du att du vill ha en utbildning för sakens skull?
Citera
2015-12-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Menar du att du vill ha en utbildning för sakens skull?

Jag har alltid tyckt om att läsa om hur saker och ting blir och hur människor har klarat sig genom tiderna. Ursäkta att jag var lite otydlig, men jag menar att jag vill ha en utbildning där jag kan ha ett roligt och bra betalt jobb
Citera
2015-12-13, 22:37
Medlem
Om du vill arbeta inom museiverksamhet, gallerier eller andra kulturinstitutioner, så visst. Även annat administrativt arbete inom kommuner finns efter utbildningen. Personligen så tycker jag att det är en
mycket osäker framtid efter examen, det dras in ganska rejält på pengar och bidrag till kultur i Sverige. Dessutom är yrket väldigt mycket om administration. Gör det du vill, det är ändå ett antal år du kommer att lägga och du kommer dra på dig studieskulder som ska betalas tillbaka. Det viktigaste av allt när man pluggar, är att det är något man är intresserad av och tycker är roligt. Gör du inte det så kommer du ångra dig hela livet. OBS! Inte särskilt bra betalt heller....
Citera
2015-12-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du vill arbeta inom museiverksamhet, gallerier eller andra kulturinstitutioner, så visst. Även annat administrativt arbete inom kommuner finns efter utbildningen. Personligen så tycker jag att det är en
mycket osäker framtid efter examen, det dras in ganska rejält på pengar och bidrag till kultur i Sverige. Dessutom är yrket väldigt mycket om administration. Gör det du vill, det är ändå ett antal år du kommer att lägga och du kommer dra på dig studieskulder som ska betalas tillbaka. Det viktigaste av allt när man pluggar, är att det är något man är intresserad av och tycker är roligt. Gör du inte det så kommer du ångra dig hela livet. OBS! Inte särskilt bra betalt heller....

Tack för ditt svar! Men vilken typ av administration menar du? Jag bor hemma och är ganska nära till Universitetet , så jag behöver inte ta lån
Citera
2015-12-14, 06:18
Medlem
Polaren är kulturvetare (med en master) och kan intyga om att man inte blir något på utbildningen. Du kan glömma att få jobb på museer, där är det svågerpolitik som styr och minst 10000 per arbete typ.

Läs en riktig utbildning istället.
Citera
2015-12-14, 09:19
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Men vilken typ av administration menar du? Jag bor hemma och är ganska nära till Universitetet , så jag behöver inte ta lån
¨

Ja, behöver du inte ta lån så har du faktiskt inte så mycket att förlora Grejen är att du kommer ut till en tuff arbetsmarknad som kulturarbetare och många tvingas byta inriktning, plugga igen eller hitta andra jobb. En del kanske inte heller trivs med de arbetsuppgifter de lyckats hitta, vilket jag antar har med administrations-kommentaren ovan att göra. Dock så är det faktiskt helt beroende på den individuella personen hur det går efter utbildningen - du kan komma att klara dig jättebra även om andra kämpar för livet... Det är många gånger en fördel att vara mycket ung och hoppa på projekt med stor entusiasm. Men får du någon gång ett fast jobb som kulturarbetare kanske du inte ska vara så snabb på att säga upp dig. Det är en tuff bransch, både som nyexad och i längden om man inte får ett fast jobb eller inte trivs på det jobb man fått.
Citera
2015-12-14, 16:42
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Tja! Har precis blivit antagen till Kulturvetarprogrammet i Stockholms Universitet. Jag har googlat och sett att många är väldigt missnöjda eftersom de inte jobbar med det de pluggade. Finns det någon vänlig själ som har pluggat Kulturvetarprogrammet och som kan berätta lite om programmet och vad man kan jobba med i framtiden?

Tack på förhand!

Förbered dig på ett liv som frilansare som kulturvetare. Typ ad hoc jobb som projektassistent i något kommunalt kulturprojekt och liknande. Problemet med kulturvetare som utbildning är att fasta jobb inom kultursektorn är få med många sökande.
För att öka dina chanser till ett mer beständigt jobb rekommenderar jag att du också läser fek till C-nivå och då särskilt inriktning marknadsföring och väljer media- och kommunikationsvetenskap som huvudområde inom KV-programmet.
Citera
2015-12-15, 23:30
Medlem
Nu är det officiellt att jag har tackat nej till "utbildningen". har kontaktat tidigare studenter och de har sagt att denna utbildning är katastrof. Man sliter som fan i tre år och sen när man har fått examen så kan man torka ärslet med den.... Tack för alla hjälpsamma svar!
Citera
2015-12-16, 20:03
Medlem
Grundproblemet ligger i att utbildningen inte går att tillämpa i praktiken. Nu vet jag inte mycket om kulturvetarprogrammet men det är ett rimligt antagande.

Lycka till med dina studier
Citera
2015-12-19, 11:57
Medlem
Läs någon vettig yrkesutbildning istället tex läkare, sjuksköterska, jurist, socionom, ingenjör etc. Då riskerar du inte att stå utan jobb iaf. Alla dessa kulturnissar (ursäkta mitt ordval) men snälla var lite realistiska när ni gör erat studieval. Du säger till o med själv att de är oerhört svårt att få jobb så svaret torde vara självklart - läs någon annan utbildning som ger dig faktiska kunskaper o jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in