2015-12-13, 20:32
Medlem
Hej, jag flyttade över min bil idag till min far. Jag hade försäkring på den från länsförsäkringar och han ska fixa en försäkring till den imorgon, Vi gjorde ägarbytet genom appen Mina Fordon. Har bilen fortfarande försäkring på sig eftersom jag har inte tagit bort det från länsförsäkringar än, tänkte om det är säkert att köra med bilen imorgon med innan han har skaffat försäkringen på det. Kollade nyss på länsförsäkringar och försäkringen är fortfarande aktuell.

Kortfattat: Bytte bilägare, jag har kvar min försäkring, kan jag köra med bilen imorgon?
Citera
2015-12-13, 20:38
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Hej, jag flyttade över min bil idag till min far. Jag hade försäkring på den från länsförsäkringar och han ska fixa en försäkring till den imorgon, Vi gjorde ägarbytet genom appen Mina Fordon. Har bilen fortfarande försäkring på sig eftersom jag har inte tagit bort det från länsförsäkringar än, tänkte om det är säkert att köra med bilen imorgon med innan han har skaffat försäkringen på det. Kollade nyss på länsförsäkringar och försäkringen är fortfarande aktuell.

Kortfattat: Bytte bilägare, jag har kvar min försäkring, kan jag köra med bilen imorgon?

Nej du har bytt ägare och nya ägaren har inte försäkring.
Citera
2015-12-13, 20:57
Medlem
Okay tack, då blir det buss imorgon
Citera
2015-12-13, 21:04
Medlem
din försäkring har upphört,det tar ett lite tag innan det uppdateras,din far är tvungen att försäkra bilen annars får han räkning från trafikförsäkringsföreningen som är på ca 100kr från dagen ni bytte ägare..
Citera
2015-12-13, 21:30
Medlem
Sanne68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel

För att få köra bilen krävs det att han (nya ägaren) tecknar en bilförsäkring OMG ställd på nya ägare fr.o.m. Idag alltså! Annars får de in ägarbytet till TRV och eftersom ni gjorde detta via appen blir det nytt ägarskap fr.o.m. idag, vilket med automatik plockar bort din försäkring från LF och han kommer få en avgift från TFF (trafik försäkrings föreningen) för varje dag bilen är oförsäkrad och påställd. Så ring och ta en bilförsäkring på bilen i morgonbitti!!!!!
Senast redigerad av Sanne68 2015-12-13 kl. 21:33.
Citera
2015-12-13, 21:53
Medlem
I praktiken händer inget med TFF om det missar en dag, men däremot är bilen oförsäkrad så fort den bytt ägare, den som köper bilen skall teckna ny försäkring samma dag, den som säljer behöver inte något åt försäkringen, den upphör samma dag som bilen överlåts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in