2015-12-13, 20:04
Medlem
Någon som vet vilka riktlinjer som bankerna brukar följa när det gäller lån utan säkerhet? Om jag t.ex. har en årsinkomst på 150,000, hur stort belopp är det rimligt att ansöka om (förutsatt att de anser att jag klarar av månadsbeloppet)?

Dessutom, om jag ansöker online hos flera banker på samma gång kommer de att se att flera kreditupplysningar har gjorts eller sker det en fördröjning så att jag eventuellt kan låna hos flera banker samtidigt?
Citera
2015-12-13, 20:22
Medlem
Bankerna ser direkt när en krediupplysningar har tagits. Detta undviker du genom att tex ansöka genom Lendo där du får flera förslag på en gång. Med 150000, hur mycket går till fasta utgifter varje månad ( som hyra och annat )? Observera att vissa banker går inte med på lån om inte årsinkomsten är på minst 180 000.
Citera
2015-12-13, 22:28
Medlem
Fast ansöker jag genom Lendo kan jag ju bara välja ett av lånen ändå. Min avsikt är att försöka skramla ihop så många lån som möjligt till ett så stort belopp som möjligt. Är du verkligen säker på att det inte finns någon tid mellan att jag gör en ansökan online och att kreditupplysningen registreras?

Enligt denna länk http://www.xn--lnapengar-52a.com/privatl%C3%A5n så finns det åtminstone tjugo långivare vars kriterier jag uppfyller. Hade inte varit dumt om jag kunde få lån hos flera av dem. Hur kan människorna i t.ex. lyxfällan egentligen ha så många lån? Hur många kreditupplysningar är för många?

Och jag har fortfarande ingen aning om hur mycket man kan få låna (min hyra är på 4k, har inga andra fasta utgifter). Jag läste nånstans att 80% av årslönen är rimligt, men det låter lite väl mycket kanske?

Kom igen flashback, hjälp mig att blåsa bankerna på lite pengar. Det förtjänar dom.
Citera
2015-12-14, 00:13
Medlem
Jag gissar på ett lån på max 25000, om du överhuvudtaget får något. Och till en ränta på minst 10%. Och ju fler lån du försöker ta, desto högre blir räntan och din kreditvärdighet minskar. Vem försöker du lura?
Citera
2015-12-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag gissar på ett lån på max 25000, om du överhuvudtaget får något. Och till en ränta på minst 10%. Och ju fler lån du försöker ta, desto högre blir räntan och din kreditvärdighet minskar. Vem försöker du lura?

Gissar? Vilken pajas du är. Varför skriver du i en tråd om ett ämne du inte vet någonting om? Jag har blivit erbjuden ett lån på 60000, men var intresserad av att se om det gick att få mer. Schas, din lille snorunge!
Citera
2015-12-14, 06:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwezxcasd
Gissar? Vilken pajas du är. Varför skriver du i en tråd om ett ämne du inte vet någonting om? Jag har blivit erbjuden ett lån på 60000, men var intresserad av att se om det gick att få mer. Schas, din lille snorunge!

Du ställde en fråga och ingen här vet hur dina förutsättningar är eller var du ansöker om lån.
Alla som svara kommer ge dig en gissning. Vill du ha mer än en gissning får du fråga de som lånar ut pengar och inte FB. Själv gissar jag på att du kommer få beviljat lån på mellan 50-150K. Väljer du även SMS lån kan du säkert låna några tusen till.

Du frågar också vad som är rimligt att ansöka om och med så låg inkomst så tycker jag ett lån inte är rimligt alls. Vad är det du behöver pengarna till?
Citera
2015-12-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du ställde en fråga och ingen här vet hur dina förutsättningar är eller var du ansöker om lån.
Alla som svara kommer ge dig en gissning. Vill du ha mer än en gissning får du fråga de som lånar ut pengar och inte FB. Själv gissar jag på att du kommer få beviljat lån på mellan 50-150K. Väljer du även SMS lån kan du säkert låna några tusen till.

Du frågar också vad som är rimligt att ansöka om och med så låg inkomst så tycker jag ett lån inte är rimligt alls. Vad är det du behöver pengarna till?

Du har så klart rätt, men bakom grabbens gissning låg inte någon kunskap alls utan han ville bara jävlas i tråden.

Menar du att det skiljer sig så mycket mellan bankerna eller varför går det inte att precisera beloppet bättre? Stämmer inte 80% av årsinkomsten som man kan läsa lite här och var?

Jag ska ge bort pengarna till nära och kära samt bekosta min begravning så att de slipper. Eventuellt ska jag göra nåt kul med, kanske en resa. Jag är sjuk och det börjar närma sig slutet.
Citera
2015-12-14, 17:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Du har så klart rätt, men bakom grabbens gissning låg inte någon kunskap alls utan han ville bara jävlas i tråden.

Det kan vara så att han tycker de uppgifter du lämnat är knapphändiga och det är svårt ens att göra en grov gissning.

Citat:

Menar du att det skiljer sig så mycket mellan bankerna eller varför går det inte att precisera beloppet bättre? Stämmer inte 80% av årsinkomsten som man kan läsa lite här och var?

Nej det stämmer inte utan det görs en mer grundläggande bedömning. De kollar på årsinkomst, tidigare historik, UC, dina kostnader osv.... Utifrån detta görs en bedömning hur din förmåga att betala tillbaka det du lånar. En låg inkomst innebär att du har sämre möjlighet att betala tillbaka men det är inte det enda som bedöms.

Citat:
Jag ska ge bort pengarna till nära och kära samt bekosta min begravning så att de slipper. Eventuellt ska jag göra nåt kul med, kanske en resa. Jag är sjuk och det börjar närma sig slutet.

Det är inte säkert att det går att göra så. Jag har förstått att du har en sjukdom som gör att du inte kommer leva mycket längre och det är tråkigt och jag förstår vad du är ute efter.

Jag hade en anhörig som dog och gick i personlig konkurs. Då betalade socialen en viss del av begravningen men vi anhöriga stod för det som inte täcktes av dem. Det kostade oss totalt ca 35K och jag tror vi fick ca 16 av socialen.

När det gällde bohag , fodringar osv sköttes det sen av en konkursmäklare och vi fick till sista köpa ut tillhörigheter som vi ville behålla själva.

När det gäller fodringar så finns det en speciell ordning vart pengarna går först. Kan inte detta men det finns säkert någon annan som kan svara på det.
Citera
2015-12-14, 19:58
Medlem
Jag fick 30 000 kr i lån med 39 000 kr i årsinkomst förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in