• 1
  • 2
2015-12-13, 16:51
Medlem
15APRILs avatar
Råkade handla för skit för mitt senast bidrag så saknade 5000 till hyra fick låna så satte in det på kontot.
Kommer jag få avslag nu?

Hade även avslag för någon månad sedan då betalade min syster hyran kan jag säga att jag betalade skulden med det 5000 jag satt in?
Citera
2015-12-13, 17:37
Avstängd
Du kan väl säga vad du vill, frågan är väl vad Soc kommer besluta om. Hur dum får man förresten vara, att lägga 5000 på skräp, när det allra viktigaste du har i livet i princip är hyran/bostaden just nu. Vet du hur svårt det är att få bostad, och det lär inte bli enklare med tanke på hur många som nu börjar ställa sig i kö, och ibland får förtur.
Citera
2015-12-13, 19:43
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du kan väl säga vad du vill, frågan är väl vad Soc kommer besluta om. Hur dum får man förresten vara, att lägga 5000 på skräp, när det allra viktigaste du har i livet i princip är hyran/bostaden just nu. Vet du hur svårt det är att få bostad, och det lär inte bli enklare med tanke på hur många som nu börjar ställa sig i kö, och ibland får förtur.

Hyr av privat hyresvärd som är mycket förstående så ingen fara på den biten..

Men vad hade du/ni gjort/sagt i den sitsen med en insättning från soc på 11 000 o sedan en insättning utan meddelande på kontoutdraget på 5000 ca 2 veckor efter soc betalt ut?
Citera
2015-12-13, 22:02
Medlem
Sereenas avatar
Dom 5000 som sattes in kommer räknas som inkomst och du kommer få 5000 mindre, att säga att du betalat lån fungerar INTE, det är en inkomst som du kan använda till dit omdelbara uppehälle, skulder är irrelevant och ska enl soc inte betalas utan alla pengar ska gå till det direkta uppehället (enda undantaget är tex utmätningav skatteåterbäring då den utmäts direkt och man har aldrig möjlighet att använda pengarna till uppehälle).

Tips i fortsättningen, betala alltid räkningarna/hyran det första du gör när pengarna kommer in på kontot, rör inte ett öre innan dom är betalda!

Att inte ha betalat hyran föregående månad är skäl för avslag då du fått pengar specifkt för det men inte använt dom till det.

Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Hyr av privat hyresvärd som är mycket förstående så ingen fara på den biten..

Men vad hade du/ni gjort/sagt i den sitsen med en insättning från soc på 11 000 o sedan en insättning utan meddelande på kontoutdraget på 5000 ca 2 veckor efter soc betalt ut?

Se det som en läropeng och lär dig att alltid ta sådana saker kontant i fortsättningen.
Citera
2015-12-13, 23:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Råkade handla för skit för mitt senast bidrag så saknade 5000 till hyra fick låna så satte in det på kontot.
Kommer jag få avslag nu?

Hade även avslag för någon månad sedan då betalade min syster hyran kan jag säga att jag betalade skulden med det 5000 jag satt in?
Haha, dagens humortråd Hue f-n kan man handla upp de pengar man ska bekosta sin bostad med??? Och om man gjort något så extremt och obeskrivligt ogenomtänkt men lyckas rädda upp katastrofsituationen, hur kan man då göra nåt lika ogenomtänkt igen och sätta in räddningspengarna på ett konto så att soc kan se dom???

Men du kan väl förklara dig, hur f-n lyckades du bränna dom 5000 du hade, vad köpte du då som var så viktigt?
Citera
2015-12-14, 00:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Haha, dagens humortråd Hue f-n kan man handla upp de pengar man ska bekosta sin bostad med??? Och om man gjort något så extremt och obeskrivligt ogenomtänkt men lyckas rädda upp katastrofsituationen, hur kan man då göra nåt lika ogenomtänkt igen och sätta in räddningspengarna på ett konto så att soc kan se dom???

Men du kan väl förklara dig, hur f-n lyckades du bränna dom 5000 du hade, vad köpte du då som var så viktigt?

Min gissning skulle vara spel, drog eller alkohol problem... Alt nån diagnos med bristande impulskontroll (detta är anledningen att jag alltid betalar alla räkningar, köper hundmat och fyller frysen samma dag jag får pengar, pga att jag vet att jag har bristande impulskontroll).
Citera
2015-12-14, 01:04
Medlem
Citat:
Kommer jag få avslag nu?

Råkade xD Nästa gång de begär kontoutdrag så kommer problemet bara. Har du tur så tar det flera månader innan dom frågar och då är det lugnt.
Citera
2015-12-14, 01:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Råkade xD Nästa gång de begär kontoutdrag så kommer problemet bara. Har du tur så tar det flera månader innan dom frågar och då är det lugnt.

Här "frågar" dom inte, är kontoutdraget inte med så behandlas inte ansökan utan du får tillbaka den med en begäran om kompletering. Förut så slapp vi "långkörare" som var långtidssjukskrivna det men inte nu längre.
Citera
2015-12-14, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Här "frågar" dom inte, är kontoutdraget inte med så behandlas inte ansökan utan du får tillbaka den med en begäran om kompletering. Förut så slapp vi "långkörare" som var långtidssjukskrivna det men inte nu längre.

Ja, då vet jag inte :-P Då kommer dom antagligen bara inte godkänna de så får han leva på vatten och bröd denna månaden. För just nu så prioriterar dom väl bara ensamkommande flyktingbarn på 40 bast.
Citera
2015-12-14, 01:53
Medlem
Pungsnoppens avatar
I yngre dagar brukade jag leka lite i diverse program som paint, Photoshop mm.
Går att klippa ut, sudda ut mm om man känner för att lära sig lite sådana kunskaper.
Citera
2015-12-14, 04:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
I yngre dagar brukade jag leka lite i diverse program som paint, Photoshop mm.
Går att klippa ut, sudda ut mm om man känner för att lära sig lite sådana kunskaper.

Har du ju inte mycket nytta av om dom kräver ett fysiskt kontouttdrag med bankens stämpel som vissa gör, andra godkänner utskrift från internetbanken, men långt ifrån alla.
Citera
2015-12-14, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har du ju inte mycket nytta av om dom kräver ett fysiskt kontouttdrag med bankens stämpel som vissa gör, andra godkänner utskrift från internetbanken, men långt ifrån alla.

När jag gick på soc så skrev jag bara ut ett utdrag från banken. Skulle lätt kunna förfalska det, men hade ju inget att dölja då :-P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in