• 1
  • 2
2015-12-13, 04:24
Tjenare alla gubbar och gummor!

Såg nyss filmen "goodfellas" vilken jag gillade starkt.

Men fanns det sådana här organisationer i sverige under 50-60 eller 70-talet?
De verkade ju ha kontroll på helt egna områden i typ amerika och italien med mera. som jag förstått?

Alltså jag menar fanns det liknande maffiagrupper i sverige under den tiden som hade kontroll på områden i sverige på samma sätt?
Jag vet att det är en dålig jämförelse att jämföra sverige och Amerika Etc. för det är helt olika mentaliteter men men.

https://www.youtube.com/watch?v=OUuWMOyEx88 (6 min) såg iallafall det snippklippet, och efter att nyligen sett filmen "Goodfellas" ser jag många likheter, mellan typerna i filmen och Hells angels.

Det är som en illusion av ett brödraskap, där det egentligen bara är "business" och pengar.
I filmen pratar Henry Hill om hur man kunde bli knäppt för minsta lilla sak, även om andra bara trodde något om en typ utan bevis för att man var en risk.
Vilket också verkar vara samma sak i gänget hells angels efter att ha sett klippet ovanför.

Både henry hill i filmen och föredetta vice presidenten i filmen säger att: de som man en gång i tiden var väldigt goda vänner med, ville nu döda en.

Även om man inte var villig att döda för gänget, så riskerade man att bli släckt själv. Detta tar de upp i filmen och i klippet.

Även något som de säger i både filmen och i klippet är att, det blir normalt till slut och det blir vardagsmat.

Även detta med "wise guys" (Made guys) i maffia kretsen är väl en liknande parallell till mc gängen. Först får man arbeta som "red and white" sedan när man blir en made guy så får man bära hells angels västen.

Tycker också det är intressant hur både "henry hill" i filmen i slutet levde i vittnesskydd för något som han inte gjort. Han hade inte berättat något, men det trodde jimmy och de andra.

Även föredetta vicepresidenten i filmen lever nu efter vittnesskydd.

Så vad tror ni, är det samma kod i Hells angels idag som på maffian under 50-60 och 70-talet?
Senast redigerad av Jutt 2015-12-13 kl. 04:48.
Citera
2015-12-13, 05:18
Medlem
Halloween2s avatar
haha du har sett en film och redan gjort 3? trådar om maffian wtf
Citera
2015-12-13, 05:24
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
haha du har sett en film och redan gjort 3? trådar om maffian wtf

Joo man blir hollywoodskadad haha
Citera
2015-12-13, 06:26
felpost
Senast redigerad av Jutt 2015-12-13 kl. 06:31.
Citera
2015-12-13, 09:31
Medlem
Du har sett en film från 1990 och börjar babbla helt okontrollerat? Lägg ner, filmen är sann från den tiden den gestaltar, men lägg ner resten.
Citera
2015-12-13, 09:33
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Du har sett en film från 1990 och börjar babbla helt okontrollerat? Lägg ner, filmen är sann från den tiden den gestaltar, men lägg ner resten.

Jag drog bara paralleller. för det hells angels snubben berättar, är i samma dimma som i filmen. DU behöver inte få så jävla rövont din stackare.
Senast redigerad av Jutt 2015-12-13 kl. 09:37.
Citera
2015-12-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jag drog bara paralleller, för det hells angels snubben berättar är i samma dimma som i filmen. DU behöver inte få så jävla rövont din stackare.
Jag får otroligt ont av att se hur en gammal, men bra, film, sätter en sådan prägel på en okunnig grabb så att han vill hitta en röd tråd och diskuterar innehållet som berör en tid som var 25 år tidigare, i filmen, och IRL från 60-70-talet.
Citera
2015-12-13, 09:48
Citat:
Jag får otroligt ont av att se hur en gammal, men bra, film, sätter en sådan prägel på en okunnig grabb så att han vill hitta en röd tråd och diskuterar innehållet som berör en tid som var 25 år tidigare, i filmen, och IRL från 60-70-talet.

Men du förstår ju inte vad jag menar

Jag säger ju inte att mc-gäng och maffia är samma sak. Jag kunde bara inte ändra sedan.
Notera även att jag var full när jag skrev detta.

Du behöver ändå inte vara ha så rövont och bli så aggressiv utan du kan prata i normalt folkvett.
Utan du kan väl tala klarspråk och berätta hur det är egentligen då.
Flashback i sitt esse, sitter och skriver slagord istället för att berätta och lära ut.
Senast redigerad av Jutt 2015-12-13 kl. 09:53.
Citera
2015-12-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Men du förstår ju inte vad jag menar

Jag säger ju inte att mc-gäng och maffia är samma sak. Jag kunde bara inte ändra sedan.
Notera även att jag var full när jag skrev detta.

Du behöver ändå inte vara ha så rövont och bli så aggressiv utan du kan prata i normalt folkvett.
Utan du kan väl tala klarspråk och berätta hur det är egentligen då.
Flashback i sitt esse, sitter och skriver slagord istället för att berätta och lära ut.
Ok, jag har hyfsad koll så jag kan nog hjälpa dig att bena ut det.
Citera
2015-12-14, 16:54
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ok, jag har hyfsad koll så jag kan nog hjälpa dig att bena ut det.
Hurra min favorit är tillbaka. Du allsmäktige, bena ut det.
Citera
2015-12-14, 17:05
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Hurra min favorit är tillbaka. Du allsmäktige, bena ut det.
Hur du nu ska göra det utan att nämna B*g st*ffe.
Citera
2015-12-28, 21:03
Bannlyst
Jugoslaverna Styrde Under 70 Talet och styr fortfarande en del av Malmö Det är bara att googla ciggarett kriget och du förstår och sen googla på Naser Dzeljilji
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in