• 2
  • 3
2015-12-14, 02:28
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Det är helt värdelöst att säga gå utbildning X eller skaffa dig yrke Y. Vad man är lämplig att göra beror på en persons personliga förutsättningar. Alla kan inte bli läkare, advokat, programmerare, politiker företagsledare, rockstjärna osv. De är inte lämpliga för det av olika anledningar eller vill inte syssla med det.
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Lägg ner vänner,krogen och allt annat som tar din tid, och bara jobba, jobba jobba jobba!

Jobba? Tror inte det. För varje krona du jobbar ihop till dig själv så snor staten förmodligen två av dig via skatten och ger till Bert Karlsson typer eller bruna lyckosökare från andra sidan jordklotet. Jag gör ingenting och sover till klockan 12 varje dag. Jag får fina gratis pengar av staten. Det är ett bra liv det.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2015-12-14 kl. 02:36.
Citera
2015-12-14, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Det är helt värdelöst att säga gå utbildning X eller skaffa dig yrke Y. Vad man är lämplig att göra beror på en persons personliga förutsättningar. Alla kan inte bli läkare, advokat, programmerare, politiker företagsledare, rockstjärna osv. De är inte lämpliga för det av olika anledningar eller vill inte syssla med det.

Jobba? Tror inte det. För varje krona du jobbar ihop till dig själv så snor staten förmodligen två av dig via skatten och ger till Bert Karlsson typer eller bruna lyckosökare från andra sidan jordklotet. Jag gör ingenting och sover till klockan 12 varje dag. Jag får fina gratis pengar av staten. Det är ett bra liv det.

Kul, det tar flera år att spara ihop till en resa, flera år att köpa en bra dator,tv eller vad som.

Själv så jobbar jag röven av mig och kan köpa de jag vill och även spara 15-20k månaden. Med bra insyn på börsen så hoppas jag inom några år kunna jobba med börsen på heltid.

sorglig typ är vad du är
Citera
2015-12-14, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Kul, det tar flera år att spara ihop till en resa, flera år att köpa en bra dator,tv eller vad som.

Själv så jobbar jag röven av mig och kan köpa de jag vill och även spara 15-20k månaden. Med bra insyn på börsen så hoppas jag inom några år kunna jobba med börsen på heltid.

sorglig typ är vad du är
Jag har allt jag behöver och förmodligen bra mycket mer pengar på banken än genomsnittsmedborgaren.

"Jobba med börsen" på heltid, jo jo den har man hört förr.

Din min när du spelar bort alla dina surt ihopsnålade slantar kommer se ut så här =>

Du kommer inte vara den första och inte den sista.
Citera
2015-12-14, 04:29
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Skaffa en etta med låg hyra. Äg inget annat än en säng och andra nödvändigheter. Jobba på samma ställe och ta ej ut semesterdagar. Efter ett antal år har du nog någon miljon på banken.

Någon miljon? Nu tog du väl allt i så du sket på dig va?!

Får vara glad om man lyckas skrapa ihop en miljon på det sättet under en 10 års period.
Citera
2015-12-14, 08:46
Medlem
Puffes avatar
För att bli rik finns det bara ett säkert sätt som alla människor klarar av.
Grundregeln handlar om att investera mer än du spenderar, det ska iaf vara målet.

Passiv inkomst är viktigare än din lön ifrån ett lönearbete.
Visst är det så att om du har en hög lön så kan du snabbare bli rik men en advokat läkare tex umgås i kretsar där man också måste spendera för att verka framgångsrik.

Ta en läkare som tjänar 50,000 i månaden och bor på solsidan med dyrt lån på huset, porsche och en Range Rover och båt.
Jämför honom med killen i mjukisbyxor som äger ett motell utmed diverse motorväg ute på landet.
Killen med motellet drar in 30,000 i månaden och bor i en vanlig villa som är 7ggr billigare än läkarens på solsidan.
Båda försörjer sin familj.
När sedan mannen i respektive familj blir sjuk i lungcancer så blir det stor skillnad i familjeliven.
Läkarens familj måste flytta då den stora inkomsten försvunnit.
Motellägarens fru kan däremot ta hand om motellet och behålla sin levnadsstandard.

På aktiemarknader krävs det inget geni för att bli rik i långa loppet allt handlar om långsiktigt tänkande.
Varken McDonalds Coca cola eller H&M har varit några kursraketer i stil med fingerprint men de har haft skillnaden att de är konceptet man kunnat bygga en kedja av.
Hade du köpt för 100 000kr i något av de företagen på 70-80 talet och återinvesterat utdelningen varje år utan att tillföra några nya pengar så hade du varit mångmiljonär många gånger om nu.
Företagen var varken okända eller "billiga" på den tiden heller.

Tittar du på Amf sverigefond småbolag så har den gått väldigt bra under åren men med högre risk 17-19%

Investor med återinvesterad utdelning har snittat på 14% årligen de senaste 20 åren.

Man kan göra sig rik på många sätt men långsiktighet lönar sig bäst.

Känner många som gjort sig rika på fastighetsaffärer.
Själv tjänade jag min första miljon genom att köpa loss min hyresrätt, inte för att jag trodde priserna skulle gå upp så här mycket utan för att det brukar löna sig att äga sitt boende, min boendekostnad sjönk med 2000kr i månaden efter köp.

Nu spar/investerar jag ungefär 50,000kr om året och jobbar fortfarande som en "arbetarklass" kille ingen runt omkring mig förstår vidden av sparandet och reser till kanarieöarna Thailand köper senaste iPhone och märkesbilar och tycker det är bra att ha höga lån eftersom de bor lite större men tycker samtidigt synd om sig själva...de borde ju vinna på lotto eller ha mer på banken men 1+1 fungerar inte riktigt...

Att bli rik är inte svårt det handlar om disciplin och tålamod
Citera
2015-12-14, 09:58
Medlem
Ojkans avatar
Jag är endast 20 år gammal och mitt mål är att lägga undan 5000kr varje månad i aktier/fonder hela mitt liv. När jag börjar plugga blir det kanske lite svårt. Långsiktigt blir du rik
Citera
2015-12-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Att bli rik är inte svårt det handlar om disciplin och tålamod

Det blir bara svårt om man... saknar disciplin och tålamod.

Men dagens konsumtions- och "omedelbart tillfredsställelse"-samhälle kanske pumpar ut disciplinerade och tålmodiga tonåringar som från ett löpande band? Ja i så fall ser livet ljust ut för många!
Citera
2015-12-14, 11:24
Medlem
Om ni låter bli att konsumera så är det bra se till att fuska med skatten också om ni kan så sparar ni ännu mer. Om ni ska hålla på med aktier så håll er borta från småbolag i utvecklingsbranscher annars finns risk att ni förlorar mycket.
Citera
2015-12-16, 09:57
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Det blir bara svårt om man... saknar disciplin och tålamod.

Men dagens konsumtions- och "omedelbart tillfredsställelse"-samhälle kanske pumpar ut disciplinerade och tålmodiga tonåringar som från ett löpande band? Ja i så fall ser livet ljust ut för många!

Tänkte lite i samma banor som du tidigare.
Men det har nog ändå alltid sett ut så här.
Det finns en anledning till varför fördelningen av rikedom ser ut som den gör och i princip alltid har sett likadan ut, och det handlar i stor del av värderingar man fått hemifrån.
Nästan alla tar efter sina föräldrar och eftersom de flesta är konsumenter är det de värderingar man får med sig.
Och det är inte heller fel...om ingen köper de varor/tjänster jag har sparat ihop till att bli delägare i så tjänar jag inte pengar på det.
Läste någonstans att bland den superrika 1%en så återinvesterar de flesta mer än 25% av sin inkomst i nya inkomstkällor det spelade ingen roll om hur mycket pengar de hade de såg till att öka inkomsten hela tiden.
Vill du bli rik gör som de rika inte så som du lärt dig från början.
Gör om gör rätt.
Citera
2015-12-21, 21:11
Medlem
Man blir inte rik på utbildning eller ett välbetalt jobb (om vi pratar pengar). Visst ett välbetalt jobb underlättar.

Förutom att vinna på lotto är det annars sparande som gäller.

Sparar din 14:årige kusin 300kr varje månad fram tills han är 20 sedan 1000kr fram till 25 och till sist 2500kr fram tills han är 30 i några bra aktier eller fonder bör han ha drygt 350.000kr på kontot. Ökar han därefter sparandet till 4000kr varje månad har har drygt 1.500.000kr på kontot vid 40 vilket är en hyfsad buffert. Vid 50 skulle han ha drygt 4miljoner på kontot.

Tror knappast att mina exempel på sparande är ouppnåerliga gällande månadsbelopp...

Det är svårt att säga vad han borde spara varje månad då han inte ens gått ut grundskolan, men att börja tidigt är en jäkligt bra ide' då ränta på ränta ger en hel del.

Att leva billigt är självklart bra, men det ska inte gå till överdrift. Man ska leva också till skillnad från många Flashbackare som trots löner kring 50.000kr/mån envisas med att äta nudlar, skippa socialt umgänge och bo i drömettan inredd med en bäddsoffa i syfte att endast ha 3000-4000kr i utgift till förmån för sparande.
Citera
2015-12-21, 21:36
Avstängd
kurt-sunes avatar
Några heta tips.

1. Att långsiktigt äga kvalitetsaktier kan aldrig vara fel. Kan du lite om aktier, håll dig till investmentbolag.

2. Hyr aldrig din bostad, men hyr gärna ut åt andra så du får passiva inkomster.
Hus med uthyrningsdel ger bra extrainkomster.

3. Var snål mot dig själv och försök håll i pengarna istället för att bränna loss när lönen kommer.

4. Ju mer du tjänar, desto mer ska du spara. Många som gör fel på denna punkt. Pengarna du sparar ska du investera för givetvis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in