• 1
  • 2
2015-12-12, 23:44
Medlem
Jag har en kusin som är 14 år gammal och han vill ha min hjälp med hur man blir rik i livet,är inte särskilt duktig på sånt där,så tänkte att ni kunde hjälpa till?

1. Skaffa en bra utbildning (vilka ger bäst betalt?)
2. Börja extrajobba på helger osv i tidig ålder
3. Spara varenda krona du kan och investera i indexfonder

Det är allt jag kan komma på,finns det något mer?
Citera
2015-12-13, 00:08
Medlem
Skaffa en etta med låg hyra. Äg inget annat än en säng och andra nödvändigheter. Jobba på samma ställe och ta ej ut semesterdagar. Efter ett antal år har du nog någon miljon på banken.
Citera
2015-12-13, 00:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Skit i detta med att leva så billigt som möjligt. Vad det handlar om är ju att skaffa en så bra utbildning som helst för jobb plus på det att engagera sig politiskt. Politiskt då allt utan SD kommer löna sig bra.
Citera
2015-12-13, 00:54
Medlem
Xer0s avatar
Du tar en hyresetta, och sen har du turen att den blir ombildad.
Det var så jag tjänade min första miljon.

Jag kommer väl aldrig kunna ta ut den i pengar dock, då den under överskådlig tid kommer
att ligga investerad i mitt boende. Nästa boende kommer kanske kosta 3 millar, och då
får jag låna ännu mer.

Så är det ju.
Citera
2015-12-13, 02:35
Medlem
Som jag ser det så finns det två vägar att gå:

1. Du har det som krävs och är dedikerad för att starta eget och gör allt för att gå den vägen. Detta kräver att man utbildar sig själv genom att konstant läsa böcker och annat material. Men krävs så klart mycket för att man ska kunna göra detta och är inte för vem som helst.

2. Denna vägen kan alla gå som är motiverade att bygga sin rikedom. Att utbilda sig gör dig aldrig rik. Det kostar och som bäst kommer du få ett fint jobb 5 år senare med skulder över öronen men du kommer kunna leva ett svensson liv pretty much.

Jag har gått väg 1, men ska man gå väg så ska man knega i ett par år, spara varje öre och sen bygga upp ett kapital som man sen investerar i något som man är intresserad i. Hyresbostäder, Aktier, fonder eller mer högrisk saker så som individuella investeringar i privata företag.
Citera
2015-12-13, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skit i detta med att leva så billigt som möjligt. Vad det handlar om är ju att skaffa en så bra utbildning som helst för jobb plus på det att engagera sig politiskt. Politiskt då allt utan SD kommer löna sig bra.

Inte blir du rik på det inte.
En relativt normal lön och liv med att jobba 5 dagar i veckan gör dig aldrig rik. Säg att du tjänar 50k innan skatt i månaden och du jobbar 5 dagar i veckan livet ut, du blir fortfarande inte rik. Inte enligt min standard i alla fall.
Citera
2015-12-13, 04:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziwar
Inte blir du rik på det inte.
En relativt normal lön och liv med att jobba 5 dagar i veckan gör dig aldrig rik. Säg att du tjänar 50k innan skatt i månaden och du jobbar 5 dagar i veckan livet ut, du blir fortfarande inte rik. Inte enligt min standard i alla fall.

Nej sant för att bli just rik krävs något extra. Du kan typ fuska och bli kriminell det är en rätt enkel väg till rikedom eller då jobba ärligt för det vilket tar en djävla massa år.
Citera
2015-12-13, 09:55
Medlem
Har gått nästan 600k+ i kassan på två år nu.

Lägg ner vänner,krogen och allt annat som tar din tid, och bara jobba, jobba jobba jobba!

Nu har jag betalat av skulder så har inte kunnat investera pengarna.
Men skulle jag inte ha skulder så tror jag nog att de skulle vara betydligt mer då jag sätter in en stor del av lönen varje månad på börsen.

Uppdatera dig även så mycket som möjligt så du hänger med i svängarna när de gäller aktier/fonder och så. Efter du har slitit i 3,4 år och har 1-3 miljoner i cash så kan du börja handla på börsen på heltid. Iaf så min plan ser ut just nu :-P
Citera
2015-12-13, 10:09
Medlem
Tror definitivt att han har drivet till att faktiskt bli rik. Han har runt 320 meritpoäng i skolan,pluggar aldrig ens osv.

Hur skulle man tjäna pengar på att engagera sig politiskt?

Vilka utbildningar ger bäst betalt? Han var väldigt tydlig med att han inte vill sitta på något kontor 8-4 iaf. Advokat/läkare kanske?
Citera
2015-12-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geotric
Tror definitivt att han har drivet till att faktiskt bli rik. Han har runt 320 meritpoäng i skolan,pluggar aldrig ens osv.

Vilka utbildningar ger bäst betalt? Han var väldigt tydlig med att han inte vill sitta på något kontor 8-4 iaf. Advokat/läkare kanske?

Att vara anställd räcker inte i Sverige om man vill bli rik. Man får investera eller köra på eget håll.
Citera
2015-12-13, 15:49
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Jag har en kusin som är 14 år gammal och han vill ha min hjälp med hur man blir rik i livet,är inte särskilt duktig på sånt där,så tänkte att ni kunde hjälpa till?

1. Skaffa en bra utbildning (vilka ger bäst betalt?)
2. Börja extrajobba på helger osv i tidig ålder
3. Spara varenda krona du kan och investera i indexfonder

Det är allt jag kan komma på,finns det något mer?

Istället för att forska fram en numrerad lista på saker som för att bli rik. tycker jag att det är bättre och motivera honom till att hålla fast i målet som han verkar ha kommit på själv?

Om jag var i din situation så skulle jag prata med min kusin, fråga honom vad rikedom egentligen är för honom. vill han ha pengar så han kan köpa vad han vill? vill han va inflytelse rik eller vill han a ett rikt liv socialt eller kanske lite av allt som nämnts.

Sedan skulle jag bekräfta han ambitioner på ett positivt sätt men även vara ärlig och förklara att det finns anledningar varför inte alla är rika och att han måste vara beredd på å kämpa och inte ge upp för första bästa motgång.

Efter det skulle jag rekommendera han/hon och se på film. Det baserar jag på egna erfarenheter, jag älskade och se på film när jag var kring 14 års åldern. Dock ska han ju titta på dokumentärer / drama dokumentärer och människor som har gått från inget till något. Men om hen är en läsare så finns det ju massa böcker.

Sedan skulle jag rekommendera flashback forum. Självklart inte som medlem för vi har ju 18år gräns men han kan ju läsa trådar inne på ekonomi flikarna och där bli kanske inspererad att nästa sommar driva något eget istället för att vara anställd hos någon.

Sedan är det ju upp till dig hur mycket du vill hjälpa din kusin. Dock ska det ju vara han som är drivande inte tvärt om.

Citat:

Ja ifall han ska bli advokat då kommer han ju få sitta på kontor bra mycket längre än 8-4

Alla bra jobb involvera väl mer eller mindre kontor jobb, möten osv. När du säger att han inte vill sitta på kontor mellan 8-4 menar du inget kontor alls eller menar du ett varierande jobb? kontor ibland fält ibland osv eller vill han a ett 100% praktiskt yrke?

angående politik och pengar. allt är väl relativt men ifall han får något förtroende jobb inom kommunen så drar det ju inte en del tusenlappar extra per månad för lite jobb (då har han ju redan ett vanligt jobb också). visst han måste åka till stockholm eller där hans parti har sina stora träffar några gånger per år men då får han ju givetvis allt betalt.

Annars om han går in fullt i politiken och gör karriär och kommer in i riksdagen kan han ju efter 4-8 år börja jobba i näringslivet och där tjänar dem pengar!
Senast redigerad av rakarna 2015-12-13 kl. 15:59.
Citera
2015-12-13, 16:35
Medlem
Javalangs avatar
Citat:

Det där låter ju inte riktigt som "driv" utan mer som naturlig begåvning, något som inte kommer att räcka långt längre fram i utbildningen. Men att lära sig att investera tidigt är bra. Tiden är ett av de kraftfullaste verktyg för att samla stora summor pengar på hög, och då pratar jag naturligtvis inte om att ha dem på ett bankkonto utan att investera i aktier/indexfonder/fastigheter/eget företag osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in