2015-12-12, 21:44
Medlem
Hej! ska köpa en bil till min tjej nu och kommer sätta in 20% i kontantinsats. Men vilken bank föreslår ni att jag ska låna via? nån som har koll på vad som är bäst?
Fast eller rörligt pris???
ge mig lite tips så vi kan diskutera. kom igen nu
Citera
2015-12-12, 21:53
Medlem
MrYouSucks avatar
Att låna till en present är nog inte det mest intelligenta. I synnerhet till en bil då värdet sjunker kolossalt mycket de första åren.

Som svar på frågan antar jag att en av storbankerna är det "säkraste" alternativet.
Citera
2015-12-12, 21:55
Avstängd
Det finns nog inte alternativ att välja mellan fast och rörligt pris. Det är ju inget bostadslån. Kolla med Lendo eller ICA-banken, som båda har billån. Det har de allra flesta banker.
Citera
2015-12-12, 22:51
Medlem
Om bilen ska köpas från en handlare är ej sällan deras eget kreditsystem, ibland via fristående kreditgivare, att föredra. Möjligheten att låna och villkoren är kopplade till bilen som utgör säkerhet och kan återtas om amorteringen inte följs, detta har gjort att avbetalningsköp hos bilhandlaren numera både är vanligast, och som jag skrev i inledningen, billigast. Förr var det i allmänhet tvärtom, i synnerhet då många avbetalningsavtal byggde på rak ränta, det lär inte förekomma alls längre.
Citera
2015-12-12, 23:18
Medlem
Man lånar inte pengar till bilköp... Speciellt inte om bilköpet är en present...
Citera
2015-12-12, 23:22
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Man lånar inte pengar till bilköp... Speciellt inte om bilköpet är en present...

Vad ska TS låna då? Frukt för att köpa bilen?
Citera
2015-12-12, 23:23
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrYouSuck
Att låna till en present är nog inte det mest intelligenta. I synnerhet till en bil då värdet sjunker kolossalt mycket de första åren.

Som svar på frågan antar jag att en av storbankerna är det "säkraste" alternativet.

Var i TS text antyder du att det ska införskaffas en ny bil?
Citera
2015-12-12, 23:25
Medlem
Bokmasks avatar
TS

Oftast har bilhandlarna de bästa alternativen. Storbankerna har oftast högre ränta!

Här kan du jämföra lite på billån;
https://www.compricer.se/billan/
Citera
2015-12-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

Det står inte att det skall vara en present, tolkar texten snarare som att det är på uppdrag för ts' flickvän som bilen skall införskaffas.

Sedan var inte ts' fråga OM denne skulle låna pengar, utan varstädes!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in