Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Att lägga ett bud är inte samma sak som att skriva på ett köpekontakt för ett objekt.
Att inte fullfölja ett husköp efter kontraktskrivning kan resultera i skadestånd och skyhöga kostnader.
När det gäller lånelöfte så när jag letade lägenhet kollade jag massor med lägenheter och la flera bud på olika objekt.
Flertalet inblanda mäklare ville se papper på hur man tänkte mig finansiera köpet. Några ville dessutom även ha namn och nummer till min bankkontakt.
Ja givetvis är det så, det är nog få som endast budar på ett objekt, vi budade på flera stycken samtidigt, jag ville bara belysa att det gick att göra det denna väg men att det kräver att man har bra koll på vad som är möjligt med den egna ekonomin, samt att man förstår vad banken kommer att kräva.
Det var en blandning utav lathet och dumhet att vi inte skaffade lånelöfte innan vi både budade och signade. Gällande att dom skulle kolla detta innan så har jag aldrig varit med om det och då har jag ändå köpt 4 boenden de senaste 10 åren, visst får man frågan "har ni lånelöfte", och jag har givetvis nickat instämmande.