• 1
  • 2
2015-12-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
OK, ska inte tjata. Vill bara inte göra dig besviken om det ändå syns. Betalningsförläggande, dvs innan utslaget från KFM, om någon begärt pengar eller indrivning från dig, gallras inte bort och för den markeringen kan man inte få sekretess. Det är inte alla banker som kollar detta, så jag önskar dig lycka till med lånet ändå.

du vet inte vad du pratar om. det kommer inte synas för KF säger att det inte kommer synas.
har själv vart med om samma sak. en gång e ingen gång betalar du direkt så syns det inte
Citera
2015-12-13, 14:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ201
Hej!

Har gjort bort mig lite grann och tänkte kolla vad Flashback har för åsikter. Det är så att jag har kollat på ett hus och har ganska stor chans att få det lite billigare. Det var jag och en till kille på visningen och enligt mäklaren så kunde inte den andre personen ge något beslut innan nyår. Huset är ärvt och behöver renoveras lite i källaren omgående dessutom så är det ingen som tar han om huset nu när det börjar frysa på om nätterna(ingen som eldar i huset).

Jag ringde min bank och fick då reda på att jag har en betalningsanmärkning. Ringde snabbt upp Kronofogden och där hade ett ärende inkommet 15-12-07 och jag ringde banken 15-12-09. Har betalat fakturan och kommer få sekretess eftersom det var första och sista gången jag kommer hamna där.

Saken är den att jag snabbt vill lägga ett bud eftersom det är guldläge nu pga att den andra killen inte kan ge ett rakt svar och jag vill helst undvika budgivning. Enligt Kronofogden kommer min sekretess att nå alla kreditupplysningar senast på onsdag den 22a December.

Jag kommer få lånelöfte eftersom jag är fastanställning sedan 4 år tillbaka. Jag har ingen aning hur snabbt det går att köpa hus men är det en bra ide att ringa mäklaren imorron och ge ett bud på huset? Kan det baksmälla så jag är tvungen att berätta att jag inte kan få lån förrns 15-12-22 och då låta väldigt oseriös? Är så jäkla stressad över detta då jag egentligen skulle vilja flytta på nyår så jag slipper betala hyra för Januari på min nuvarande lägenhet.

Givetvis så kan du lägga bud utan att ha ett färdigt lånelöfte men du bör har bra koll på din egen ekonomi och bankens krav innan du gör det. Jag gjorde det själv i somras för en 7 msek villa, dock så kan jag påpeka att banken inte blev överlyckligt när jag sen kom och sa att jag signat på för et nytt hos och att jag behöver handpenningen inom en vecka "som ofta är praxis", men det löste sig. Detta var också innan vi hade lagt ut vår dåvarande bostad för försäljning kan jag tillägga.

Men i det fall du nu sitter på en anmärkning så tycker jag absolut att du ringer din bankman på måndag och lyssnar vad han har att säga, tråkigt om du skulle gå hela vägen för att sen bli nedskjuten på mållinjen annars.

Lycka till!
Senast redigerad av Pershagen76 2015-12-13 kl. 15:17.
Citera
2015-12-13, 16:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Givetvis så kan du lägga bud utan att ha ett färdigt lånelöfte men du bör har bra koll på din egen ekonomi och bankens krav innan du gör det. Jag gjorde det själv i somras för en 7 msek villa, dock så kan jag påpeka att banken inte blev överlyckligt när jag sen kom och sa att jag signat på för et nytt hos och att jag behöver handpenningen inom en vecka "som ofta är praxis", men det löste sig. Detta var också innan vi hade lagt ut vår dåvarande bostad för försäljning kan jag tillägga.

Men i det fall du nu sitter på en anmärkning så tycker jag absolut att du ringer din bankman på måndag och lyssnar vad han har att säga, tråkigt om du skulle gå hela vägen för att sen bli nedskjuten på mållinjen annars.

Lycka till!

Att lägga ett bud är inte samma sak som att skriva på ett köpekontakt för ett objekt.
Att inte fullfölja ett husköp efter kontraktskrivning kan resultera i skadestånd och skyhöga kostnader.

När det gäller lånelöfte så när jag letade lägenhet kollade jag massor med lägenheter och la flera bud på olika objekt.
Flertalet inblanda mäklare ville se papper på hur man tänkte mig finansiera köpet. Några ville dessutom även ha namn och nummer till min bankkontakt.
Citera
2015-12-13, 16:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Att lägga ett bud är inte samma sak som att skriva på ett köpekontakt för ett objekt.
Att inte fullfölja ett husköp efter kontraktskrivning kan resultera i skadestånd och skyhöga kostnader.

När det gäller lånelöfte så när jag letade lägenhet kollade jag massor med lägenheter och la flera bud på olika objekt.
Flertalet inblanda mäklare ville se papper på hur man tänkte mig finansiera köpet. Några ville dessutom även ha namn och nummer till min bankkontakt.

Ja givetvis är det så, det är nog få som endast budar på ett objekt, vi budade på flera stycken samtidigt, jag ville bara belysa att det gick att göra det denna väg men att det kräver att man har bra koll på vad som är möjligt med den egna ekonomin, samt att man förstår vad banken kommer att kräva.

Det var en blandning utav lathet och dumhet att vi inte skaffade lånelöfte innan vi både budade och signade. Gällande att dom skulle kolla detta innan så har jag aldrig varit med om det och då har jag ändå köpt 4 boenden de senaste 10 åren, visst får man frågan "har ni lånelöfte", och jag har givetvis nickat instämmande.
Citera
2015-12-15, 00:10
Medlem
forwarders avatar
Är det en seriös mäklare vill dom se ett skriftligt lånelöfte för att du skall få lägga bud.

Lånelöfte behöver du inte springa till banken för, du kan få besked från alla större banker på 5 minuter, bara knappa in dina uppgifter på deras hemsida. MEN naturligtvis så måste du prata med dem innan du skriver kontrakt.

Och som flera redan påpekat, sålänge du inte skrivit på något så är det fritt fram att buda. (sålänge mäklaren godkänner budet).
Citera
2015-12-15, 10:29
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Är det en seriös mäklare vill dom se ett skriftligt lånelöfte för att du skall få lägga bud.

Lånelöfte behöver du inte springa till banken för, du kan få besked från alla större banker på 5 minuter, bara knappa in dina uppgifter på deras hemsida. MEN naturligtvis så måste du prata med dem innan du skriver kontrakt.

Och som flera redan påpekat, sålänge du inte skrivit på något så är det fritt fram att buda. (sålänge mäklaren godkänner budet).

Helt ärligt ingen mäklare har någonsin frågat mig om ett skriftligt lånelöfte och då har jag säkert budat på 20-30 olika objekt i Stockholmsområdet de senaste 10 åren, och jag skulle tro att detta innefattat alla de stora mäklarhusen.

Och ja, gällande huset vi köpte i somras så skrev jag på innan jag hade kollat med dom överhuvudet taget, dumt? Absolut" Men den vägen gick det.
Citera
2016-01-23, 18:07
Medlem
Hur gick det? Fick du huset?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem