• 1
  • 2
2015-12-12, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad heter livsstilen/kldstilen dr killar/mn liksom kvinnor/tjejer gr runt i vida kjolar/alladinbyxor, lnga jackor, tunikor i frglada frger, rastafltor, ofta piercing m.m? Vill minnas att de frsta brjade dyka upp fr 5-6 r sedan, men nu ser man dem lite verallt. I alla fall hr i Stockholm dr jag bor. Eftersom jag brjar bli gammal fr jag allt smre koll p trender.

Jag undrar kort och gott vad stilen heter. Politisk agenda? Har ftt fr mig att det r vnster. Antikapitaliser?Mycket ekologiskt? Vegetarianer? Drogliberaler? Knns inte som att de rstar SD

Cirka 27-30 sekunder in i det hr youtubeklippet ser ni ngra (frekommer lite verallt i filmen, men just dr urtypen fr vad jag menar):

https://www.youtube.com/watch?v=T9L_ICGat70
Citera
2015-12-12, 20:50
Bannlyst
Trodde de heter bohemer men de kan va helt fel ocks, jvla blandning hur folk ser ut.
Men de r ngon subkultur skert som inte ftt namn nnu kanske.
Citera
2015-12-12, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Trodde de heter bohemer men de kan va helt fel ocks, jvla blandning hur folk ser ut.
Men de r ngon subkultur skert som inte ftt namn nnu kanske.

En bohem fr mig r en konstig prick, ofta utvecklingsstrd/ngon form av handikapp och som iklder sig precis vad denne kommit ver. De hr mnniskorna som jag refererar till tycks mer medvetna. De r dessutom en grupp som delar ungefr samma kldstil. Skulle nog inte kalla dem fr bohemer, ven om kldstilen ser fullstndigt frjvlig ut. Men det finns inget namn allts?
Citera
2015-12-12, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

En bohem fr mig r en konstig prick, ofta utvecklingsstrd/ngon form av handikapp och som iklder sig precis vad denne kommit ver. De hr mnniskorna som jag refererar till tycks mer medvetna. De r dessutom en grupp som delar ungefr samma kldstil. Skulle nog inte kalla dem fr bohemer, ven om kldstilen ser fullstndigt frjvlig ut. Men det finns inget namn allts?

Jag trodde bohemer var konstnrsmnniskor som gr runt i baskrar eller ntt fr att uttrycka sig sjlva vad de str fr. Som att detta med dreads va ngot man tagit fr de ska prisa mngkultur och vara antirasistisk eller ntt snt. Och de dr stela utseendet en del kvinnor har r fr att inte bli sexobjektifierade.

De r ju konstiga men kanske medvetna ocks.
Citera
2015-12-13, 00:44
Medlem
526s avatar
De i filmen r kommunister och hippies. (no fens)

Det jag tnkte p frst innan jag sg filmen var sna som Simon Zion i Idol.
Senast redigerad av 526 2015-12-13 kl. 00:50.
Citera
2015-12-13, 02:17
Medlem
Dom kallar sig antirasister och rstar F! eller p miljpartier. De vill grna framst som hippies genom att kl sig drefter och tro p krlek och mnniskans godhet. Men i sjlva verket r dom sjlvgoda och inskrnkta och avskyr de flesta som inte delar deras frtrffliga sikter. De tror sig st upp fr dom utsatta och svaga nr dom gormar om SD och "bostad t alla" osv, men allt handlar enbart om att tillfredsstlla sig sjlva. Dom agerar precis som vra korrupta politiker och journalister vill att dom skall gra men de fattar dom sklart inte sjlva. De sger sig ofta vara emot kapitalism men sen gder dom kapitalisterna nd genom att inhandla den senaste iphonen och diverse skit som ingen egentligen behver, s hycklare r dom ocks!

Nu generaliserar jag sklart, de finns en hel del av "dessa" som faktiskt gr att umgs med och som str upp fr sina ideal p riktigt. Men det r iaf den hr bilden jag har av dessa mnniskor i filmen.
Senast redigerad av Dworek 2015-12-13 kl. 02:21.
Citera
2015-12-13, 02:45
Medlem
Europes avatar
Jag tycker mig ha sett de dr med tovigt hr och den dr fula kldseln, som i mina gon snarare liknar den hos de som kallades fr "skogsmullar" p 1980-talet n ngon chick hippiekldsel, i vnsterdemonstrationer under minst 20 r. Det dr med att vara vnster och ha rastafltor var enligt min erfarenhet betydligt mer poppis i slutet av 1990-talet hr i Stockholm n det r idag. D brukade det ven kombineras med att vara djurrttsaktivist (fast inte p ngot serist stt, d de trots allt var vnster och allt handlade som vanligt om sjlvglorifiering, att f sl snder saker och att f ltsas att man r "revolutionr") och vegan.

Jag skulle utpeka Perry Farrell, sngaren och ledaren av det amerikanska bandet Jane's Addiction, som trendsttaren av att ha dreadlocks bland vita. De var ett sjuhelsikes bra rockband och Farrell sg rtt cool ut i den frisyren p 1980-talet nr det var ovanligt. Men nr han skapade den turnerande festivalgrejen Lollapalooza fr bandets avskedsturn i USA (sjlva festivalen fortsatte existera efter avskedsturnn), s mrkte han att publiken var fylld med folk med dreadfrisyrer. Han rakade drfr av sina dreadlocks, d han inte ville bli "The King of the Dreads". Farrell hade nmligen konstnrlig integritet och gillade inte tanken p att bra ngon slags uniform. I vilket fall blev dreads p vita ett tecken p att man var 'alternativ' och i lngden spreds det till Sverige dr det har anammats av just sdana vnstermnniskor som TS hnvisade till med sin lnk. Dessa mnniskor r tvrtom bekvma med att bra sin vnsteruniform, att uppta ett frdigt paket med sikter och att som papegojor upprepa saker som andra har sagt till dem, istllet fr att verkligen tnka ngot eget.

Men i vilket fall har TS rtt i att de r vnster, de r PK, de anser sig vrna om miljn o.s.v.

Edit: Ja, vad r egentligen fel med benmningen "vnsteruniform"? Det duger i alla fall fr mig och r mer trffande n "hippie". Mormor r hippie, mamma r batikhxa och dottern r vnsteruniform. Alla r frvisso slkt, men nd lite olika.
Senast redigerad av Europe 2015-12-13 kl. 03:07. Anledning: Edit
Citera
2015-12-13, 02:56
Medlem
Bokmasks avatar
Mja

Jag skulle nog sga att de snott stilen av raveare!

De krde dreads tidigt som vita och sn stil.

Kanske dessa personer brutit sig ur fr de klara inte av skogs festerna med s mycket droger och krde vidare p detta spret och tog med sig den stilen..

Bohem kan vi utesluta iaf. Hippies r hippies. ven ifall du lgger till modern. Finns ju redan och fortfarande hippiestil. S Hippie kan vi utesluta med.

Hehe hur fick du nys om klippet? Skn mingel lt med. Sen vem r han som chillar p rollatorn med en frsk kaffe i handen? Hur fan hamnade han dr?

Tror jag sett klippet 6 gnger nu. Mste hitta mer detaljer. Finner ni ngra?
Citera
2015-12-13, 03:07
Medlem
Bokmasks avatar
Vad r svettlukts faktorn hr? Har ngon koll p skalan? 8/10?

Gillar snuten som slar kaffe och lackar. Den feta snuten som surfar snder p nallen! P ARBETSTID. Helvetes lyx!

Sen undrar jag. Kill Kapitalism. Hehe r inte Bredbandsbolget rtt stort och kapitalistiskt?
Sg ocks ett par nike skor dr. Vafan?
Senast redigerad av Bokmask 2015-12-13 kl. 03:10.
Citera
2015-12-13, 03:12
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Jag skulle nog sga att de snott stilen av raveare!

De krde dreads tidigt som vita och sn stil.

I frbigende gav inte 1980-talsbandet Jane's Addictions Perry Farrell endast dreadlocksen till vita inom alla mjliga musikstilar och subkulturer under 1990-talet, ven hans sregna sng med en massa effekter som distortion och inte minst lngt upprepande eko av vissa ord blev populra inom vldigt mnga musikstilar, inte minst inom techno.

Edit: Likvl r det lngt rent estetiskt mellan honom och Jane's Addiction ena sidan och dessa vnsterkloner andra sidan. Det hr r en video frn 1988 p en lt de hade spelat sedan 1986 (tyvrr kunde jag inte hitta en ocensurerad version):

https://www.youtube.com/watch?v=1kAIMlISHhU

Edit2: Inte minst saknar man en sak hos dessa vnstertomtar: lderplagg. Perry Farrell uppvisar en rad sdana plagg i den hr videon som har gjort i efterhand till den hr lten frn 1988 och som har klipp av bandet i olika sammanhang:

https://www.youtube.com/watch?v=lVIev94s7Mo

Edit3: Notera att det dr med att ha en ring i nsan som Perry Farrell hade som ngot av ett signum har ocks blivit vldigt frekommande inom den generella vnsteruniformen (mjligtvis nnu oftare hos kvinnorna n mnnen). Frvisso tror jag inte att Perry Farrell var den frsta rockartisten som hade det, ven om han lr vara en av de som gjorde det populrt.
Senast redigerad av Europe 2015-12-13 kl. 03:40. Anledning: Edit
Citera
2015-12-13, 03:44
Medlem
Bokmasks avatar
Europe
Gillar din research dr. Men d pratar vi enbart om hr. Nu ska vi bedma hela kittet med tlt byxor och otvttat hr. Naturvnliga frger!

Om ni hr musik i klippet s r det lite zoone out rave som spelas. Lite troll-rave-skog nr solen smyger fram
Citera
2015-12-13, 05:06
Medlem
Bokmasks avatar
Okaj kan fortfarande inte slppa lten. Grvt lite och hitta den.

Heter;
Vate - Marimba och ligger p plattan 1A10 som slpptes 2010.

Tycker musik r passande till stilen de kr. Eller vad sger ni? Kan vi luska fram ett sound de tillhr med. Mnniskan lskar ju att stta folk i fack fr att frst saker och ting.

r det lite s TS. Du mste ha en mall fr att frst och tycka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in