2015-12-12, 18:46
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Jag stod och smälte socker till pepparkakshus. Skulle dra upp lite i en doseringsspruta för att limma det sista som glipade i kanten. Förmodligen hade lite stelnat i sprutan för det gick trögt som fan och innan jag visste ordet av så slant jag och körde fingrarna i pannan med sockret!

Det fastnade ju självklart på fingrarna och det dröjde ca 10 sek innan jag fick bort skiten samtidigt som jag startade vattnet och spolade på.

Tre fingrar lyckades jag bränna men var snabb att spola i svalt vatten i ca 10-15 min.

Gjorde och gör ont som fan trots Xylocain. Har knappt ingen känsel förutom smärta. Det är inga större blåsor, mer som platta ljusare fläckar ( lite upphöjda) ca 6*7 mm som värker.

Kommer det bli värre? Är ca 2-3 timmar sen?

Har hört något om att brännskador gror under 3 dagar Stämmer det?
Citera
2015-12-12, 20:19
Medlem
sephines avatar
Du har nog grejjat det ganska fint iom att du kunde kyla med vatten så pass fort.
Blir nog inget mer av det, aldrig hört att brännskador ska gro.
Citera
2015-12-12, 22:15
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Jag kan inte svara på din fråga. Men varför måste du veta om det kommer bli värre? Finns ju ändå ingenting du kan göra. Vänta och se hur det blir istället. Man behöver inte fråga flashback om allt här i livet.
Citera
2015-12-12, 22:23
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Jag kan inte svara på din fråga. Men varför måste du veta om det kommer bli värre? Finns ju ändå ingenting du kan göra. Vänta och se hur det blir istället. Man behöver inte fråga flashback om allt här i livet.

Oj vilket svar! Vilket var det där allt jag frågade om? Kan vara bra att veta om man ex behöver handla på sig lite skit på apoteket som tex förband, plåster eller kompresser.
Vilken tur att du fick skriva av dig lite när du ändå inte hade något intressant att tillföra!
Citera
2015-12-12, 22:26
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Du har nog grejjat det ganska fint iom att du kunde kyla med vatten så pass fort.
Blir nog inget mer av det, aldrig hört att brännskador ska gro.

Tack för ditt svar Jag inhandlade kylande kompresser som även fuktar, så det verkar vara under kontroll nu.

Jag är uppvuxen med att höra att brännskador bli värre under dom första dygnen som tex att det först blir rött och gör ont, till att det ev bildas en blåsa eller ett sår där huden har gått sönder. Det är säkert bara en myt.
Citera
2015-12-12, 22:41
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Tack för ditt svar Jag inhandlade kylande kompresser som även fuktar, så det verkar vara under kontroll nu.

Jag är uppvuxen med att höra att brännskador bli värre under dom första dygnen som tex att det först blir rött och gör ont, till att det ev bildas en blåsa eller ett sår där huden har gått sönder. Det är säkert bara en myt.

Förstod jag dig rätt så var det fingertoppar i ditt fall. Får man större brännsår på t.ex. armar eller ben så får man ju den där stora brännblåsan ovanför köttskadan. Då kan man se en del variationer av hur det läker, den yttersta kanten som liksom är infekterat hudskorpa på nåt vis, det kan breda ut sig.
Då måste man sköta om sina sår väldigt noggrant men med fingertopparna blir det som det blir.
Och som du -fick tillgång till vatten att kyla de brända topparna, det här kommer till 99,999% bli som helt nya fingar till fjärde advent.

Är man i byggsvängen så som du var i dag får man ta lite skador
Citera
2015-12-13, 12:47
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Oj vilket svar! Vilket var det där allt jag frågade om? Kan vara bra att veta om man ex behöver handla på sig lite skit på apoteket som tex förband, plåster eller kompresser.
Vilken tur att du fick skriva av dig lite när du ändå inte hade något intressant att tillföra!

Jag har garanterat fler brännskador än vad du har leverfläckar. Därför vet jag att du till 99% chans inte behöver oroa dig. Hade det varit så illa som du tror, så hade du inte suttit kvar hemma.

Då du skrev att du snabbt kylde ned skadorna med kallvatten så gjorde du allt du kan göra för stunden. Kompresser och sånt skit är bara onödigt på fingertopparna. Och fingrarna läker konstigt nog väldigt snabbt, så det är inget du behöver oroa dig för.
Citera
2015-12-13, 13:28
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Jag har garanterat fler brännskador än vad du har leverfläckar. Därför vet jag att du till 99% chans inte behöver oroa dig. Hade det varit så illa som du tror, så hade du inte suttit kvar hemma.

Då du skrev att du snabbt kylde ned skadorna med kallvatten så gjorde du allt du kan göra för stunden. Kompresser och sånt skit är bara onödigt på fingertopparna. Och fingrarna läker konstigt nog väldigt snabbt, så det är inget du behöver oroa dig för.

Du ser. Tänk om du kunde postat detta svar igår istället för att undra varför jag postade en tråd.
Inte trodde jag att det skulle vara illa utan var mest nyfiken på hur en brännskada utvecklas för att ev kunna lindra och behandla.

Tack för svaret👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in