Citat:
Ursprungligen postat av
TheFork
Jag har träffat en sån här kille. Stalkar alla tjejer och jag har alltid funderat på vad han tycker att han vinner på det. Liksom okej han såg mig på Ica … än sen då? Vad får man ut av informationen av att se var tjejen är?
Vill man vinna hennes hjärta så gör man ju grova fel. Ingen blir kär i en stalker som skrämmer skiten ur en.
Han fick en polisanmälan och kontaktförbud istället.
Om en person har tillräckliga problem med intimitet, så är det inte ens intressant med ett regelrätt förhållande. Det finns andra sätt att ha en människa i sitt liv, t ex genom att stalka personen eller ha ett stort intresse för någon man aldrig träffar.
När män gör detta blir det ofta obehagligt, på grund av mannens fysiska överläge över kvinnan. När kvinnor gör det, så flyger det ofta under radarn. Man pratar om att vara "besatt", olycklig kärlek, "kan inte komma över" osv.
Den stalkande typen är ofta rädd för relationer, och avvisar gärna de som vill ha honom/henne, och blir istället besatta av människor som INTE vill veta av dem. Stalking är ju förstås väldigt obehagligt och invasivt, men paradoxalt nog är det stalkerns dröm om villkorslös kärlek som spökar.