• 1
  • 2
2015-12-12, 01:51
Avstängd
slemhogs avatar
Har börjat köpa potatis på 5 kg säck och sparar massa pengar, nästan en hundring i månaden då lösvikt brukar kosta 9.90 kr/kilot. Köpt säckar senaste månaderna för alltifrån 15-25 kr på extrapris.

Vad är skillnaden på säckpotatis och lösvikt? Brukar stå det är klass 2 potatis på säcken men potatiserna är ofta finare i säck tycker jag. Används det mer bekämpningsmedel eller något?
Citera
2015-12-12, 01:57
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har börjat köpa potatis på 5 kg säck och sparar massa pengar, nästan en hundring i månaden då lösvikt brukar kosta 9.90 kr/kilot. Köpt säckar senaste månaderna för alltifrån 15-25 kr på extrapris.

Vad är skillnaden på säckpotatis och lösvikt? Brukar stå det är klass 2 potatis på säcken men potatiserna är ofta finare i säck tycker jag. Används det mer bekämpningsmedel eller något?

Oftast är potatisen radioaktiv. Men det är egentligen ingen fara för oftast dör man först av solanin som främst finns i säckpotatis...

Citera
2015-12-12, 02:07
Medlem
jag har själv presis börjat köpa mer säckpotatis, dom håller längre och blir inte gröna så snabbt som dom man köper i lösvikt (iom säcken såklart)

sen finns det flera olika sorter på säck och dom är faktiskt lite finare med.
Citera
2015-12-12, 05:41
Medlem
neuron-drones avatar
Säckpotatisen har mer krav på sig så man vet vad den är, vilken klass den har och den har även bästföre-datum. Det kan vara en fördel i vissa sammanhang.På bingarna som man plockar ur, står det oftast numera inte ens vilken potatissort det rör sig om (bara om den är fast eller mjölig) och hur gammal den är, det kan man bara gissa.

Jag kan inte tänka mig att det skiljer något i besprutning om det rör sig om vanlig, oekologisk potatis. Det är nog samma. Priset, där jag bor är bingarna oftast billigare. Men kan tänka mig att det kan variera. Det beror nog mycket på vilken potatishantering som är billigast för just den affären. För de flesta affärer kostar det ju mindre att köpa in och portionera ut potatis i binge genom att kunden själv förpackar men det finns säkert undantag.

Jag föredrar bingarna då jag kan utesluta potatisar som ser fula ut och även ta så mycket som jag behöver. Men skulle säckpotatisen vara mycket billigare skulle jag ta den. Potatis kan ju förvaras ganska länge bara man förvarar den torrt och mörkt.

Skillnaden som jag ser det: Förpackad potatis, du får den märkt, du kan klaga om den inte håller måttet, bingpotatis, du ser alla potatisar och kan själv avgöra om de verkar OK.
Citera
2015-12-12, 06:15
Medlem
Iloveludas avatar
På lösvikts potatisen kan man ju plocka dom man vill ha. Mao dom med grönt skal och fula fläckar väljer man bort. En klar fördel tycker jag. Samma sak med lök.
Citera
2015-12-12, 06:24
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:

Hur mycket pengar sparar du på att välja en annan potatis? 20-30 kr i månaden? Även om jag skulle äta potatis varje dag och enbart potatis så hade jag inte fundera över priset på just den varan.
Citera
2015-12-12, 08:39
Medlem
Soppskottets avatar
Det är samma potatis i bingen så som i säcken.

Skillnaden är storleken på potatisen och när den packades/skördade.

Det står sort och packdatum på bingen också. Dock så brukar bingen/klisterlappen med lösviktspotatis vara gömd bakom hyllor och liknande.
Citera
2015-12-12, 22:07
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Hur mycket pengar sparar du på att välja en annan potatis? 20-30 kr i månaden? Även om jag skulle äta potatis varje dag och enbart potatis så hade jag inte fundera över priset på just den varan.

Det stod ju i mitt inlägg du citera ditt anus, ca en hundring i månaden bara på potatis.
Vi riktiga män äter 20-30 kg potatis per månad och ingen degig spagge pasta eller riskokare.

Säckpotatis
Senast redigerad av slemhog 2015-12-12 kl. 22:11.
Citera
2015-12-12, 22:13
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
På lösvikts potatisen kan man ju plocka dom man vill ha. Mao dom med grönt skal och fula fläckar väljer man bort. En klar fördel tycker jag. Samma sak med lök.

Slipper ju stå plocka löspotatisar i en fjollig plastpåse som man inte får upp 9/10 ggr, skönare bara ta en säck och knalla iväg
Har aldrig varit med om att det är gröna potatisar eller missfoster i säckarna.
Citera
2015-12-12, 22:23
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Det stod ju i mitt inlägg du citera ditt anus, ca en hundring i månaden bara på potatis.
Vi riktiga män äter 20-30 kg potatis per månad och ingen degig spagge pasta eller riskokare.

Säckpotatis

Vi, riktiga män, äter protein från kött vi fällt själva. Potatis är för fattiga perioder på 1800-talet och brännvinsproduktion.

Men allvarligt... en hundring? Får frugan använda dasspapper som bindor? Har du stulit dasspappret från jobbet?

Jag hade förstått dig om det var en kvalitetskillnad men det är det inte - tvärtom kan man välja ut de bra potatisarna i bingen. Vill man ha ner dem i papperspåsar för att behålla fukt och mörker, så brukar kompostpåsar vara gratis.
Citera
2015-12-13, 04:19
Medlem
neuron-drones avatar
Köper gärna min potatis där jag vet det är billigt, oftast ur bingen. Där jag vet pasta är snorbilligt köper jag. Osv. Klart lite fusk blir det ju ibland om jag inte har alls någon mer anledning än att köpa en sak på ett ställe, då köper jag det där det är dyrare. Men så ligger mitt matkonto på under 1000-lappen också. Har inte så stor inkomst så allt som sparas inbringar glädje.

Älskar potatis och all mat som görs av potatis förutom stark Jansson och hasselbackspotatis.
Citera
2015-12-13, 13:09
Medlem
zepofans avatar
Om du nu äter runt ett kg potatis per dag, dvs. ungefär som en ordinär gris, så kanske du ska fundera på att ta kontakt med en bonde och köpa potatis 25/50 kg säckar. På så så sätt kanske du kan få ner priset någon krona till per kg och det verkar ju vara viktigt för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in