2015-12-11, 17:21
Medlem
Frestll dig en oproblematisk vrld som saknar problem. Det r nog omjligt att ens tnka sig.

Vi lever i en vrld fylld med problem som vi stndigt mste frska lsa. Vi lser dem ofta men det intressanta r att det inte finns ngot alternativ. Ett oproblematiskt liv r inte ett liv, det r dd, och nd strvar vi alla mot att lsa vra problem. Vi har allts att gra med en paradox.

Problemen finns fr att vi ska leva men nd hatar vi dem. Utan dem s hade dock inte livet funnits, och det hade inte funnits ngot du som kunde tycka ngot alls.

Slutsatsen mste vara att vi r problemlsande konstruktioner vilkas liv r ett varande i problemlsning. Det r sjlva rrelsen som uppstr medan vi lser problemen som r pongen. Det r ett stndigt frbttrande som aldrig tar slut.

Hller ni med?
Citera
2015-12-11, 18:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Frestll dig en oproblematisk vrld som saknar problem. Det r nog omjligt att ens tnka sig.

Vi lever i en vrld fylld med problem som vi stndigt mste frska lsa. Vi lser dem ofta men det intressanta r att det inte finns ngot alternativ. Ett oproblematiskt liv r inte ett liv, det r dd, och nd strvar vi alla mot att lsa vra problem. Vi har allts att gra med en paradox.

Problemen finns fr att vi ska leva men nd hatar vi dem. Utan dem s hade dock inte livet funnits, och det hade inte funnits ngot du som kunde tycka ngot alls.

Slutsatsen mste vara att vi r problemlsande konstruktioner vilkas liv r ett varande i problemlsning. Det r sjlva rrelsen som uppstr medan vi lser problemen som r pongen. Det r ett stndigt frbttrande som aldrig tar slut.

Hller ni med?

Att inte ha ett problem kan vara ett problem i sig...

Den med f problem, hittar genast mnga nya.
Citera
2015-12-11, 18:44
Medlem
En del mnniskor lser problem. Andra, tex asylmigranterna till europa samt muslimer, skapar problem.

Menar du att man ska vara tacksam fr de sistnmnda?
Citera
2015-12-11, 19:17
Medlem
Kleops avatar
Ingenting r ett problem frrn ngon bestmmer sig fr det s du fr brja med att definiera vad du tycker att ett problem r.
Citera
2015-12-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Ingenting r ett problem frrn ngon bestmmer sig fr det s du fr brja med att definiera vad du tycker att ett problem r.

Problem r det vi existerar fr att lsa.
Citera
2015-12-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
En del mnniskor lser problem. Andra, tex asylmigranterna till europa samt muslimer, skapar problem.

Det r ju som sagt en paradox som vi sysselstter oss med. Men visst, du kan ge dig fan p att om muslimerna inte hade funnits s hade vi haft andra problem istllet.

Kanske r det s att vissa problem r mer angenma att lgga ner sin tid p n andra, jag vet inte.
Citera
2015-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ett oproblematiskt liv r inte ett liv, det r dd, och nd strvar vi alla mot att lsa vra problem. Vi har allts att gra med en paradox.
Jag hller inte med dig, jag skulle grna ha ett oproblematiskt liv s att jag istllet kunde gna mer tid t att lsa diverse intressanta och roliga problem
Citera
2015-12-11, 22:25
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Problem r det vi existerar fr att lsa.
Om man definierar problem som "allting man gr" r det svrt att inte hlla med, frutom om pstendet att vi hatar dem. Jag brukar fr det mesta utstta mig fr problem som jag gillar, men sedan finns det sklart de som man hatar och r oundvikliga.
Citera
2015-12-12, 00:51
Medlem
Citat:

Hller ni med?

Ja det gr jag, men kanske inte av de anledningar du rknar upp.

Om vi brjar frn brjan:

Citat:

"Problem" r ett ord, ett koncept, som bara existerar i en tnkande medveten varelse. Kosmos tnker inte att det r ett problem att tillverka Kalcium, lt sga. Produktion av ett grundmne som Kalcium r bara ett resultat av fysiska processer.

Problem, jag menar inte bara ordet "problem" i sig sjlvt utan betydelsen av ordet "problem", r en konsekvens av tnkande varelsers fria val.

Ett Problem dyker upp nr man har ett fritt val och inte vet vilket man ska vlja.

Citat:

Som du redan inser anser jag att "problem" r en konsekvens av liv, inte att liv r en konsekvens av problem.

Citat:

Ja, jag hller med. Intressant trdstart.
Citera
2015-12-12, 21:47
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager

Du borde vara tacksam fr asylmigranterna, annars hade du inte haft ett problem att vara besatt runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in