Citat:
Ursprungligen postat av
greenhorn
Föreställ dig en oproblematisk värld som saknar problem. Det är nog omöjligt att ens tänka sig.
Vi lever i en värld fylld med problem som vi ständigt måste försöka lösa. Vi löser dem ofta men det intressanta är att det inte finns något alternativ. Ett oproblematiskt liv är inte ett liv, det är död, och ändå strävar vi alla mot att lösa våra problem. Vi har alltså att göra med en paradox.
Problemen finns för att vi ska leva men ändå hatar vi dem. Utan dem så hade dock inte livet funnits, och det hade inte funnits något du som kunde tycka något alls.
Slutsatsen måste vara att vi är problemlösande konstruktioner vilkas liv är ett varande i problemlösning. Det är själva rörelsen som uppstår medan vi löser problemen som är poängen. Det är ett ständigt förbättrande som aldrig tar slut.
Håller ni med?
Ja det gör jag, men kanske inte av de anledningar du räknar upp.
Om vi börjar från början:
Citat:
Ursprungligen postat av
greenhorn
Föreställ dig en oproblematisk värld som saknar problem. Det är nog omöjligt att ens tänka sig.
"Problem" är ett ord, ett koncept, som bara existerar i en tänkande medveten varelse. Kosmos tänker inte att det är ett problem att tillverka Kalcium, låt säga. Produktion av ett grundämne som Kalcium är bara ett resultat av fysiska processer.
Problem, jag menar inte bara ordet "problem" i sig självt utan betydelsen av ordet "problem", är en konsekvens av tänkande varelsers fria val.
Ett Problem dyker upp när man har ett fritt val och inte vet vilket man ska välja.
Citat:
Problemen finns för att vi ska leva men ändå hatar vi dem. Utan dem så hade dock inte livet funnits, och det hade inte funnits något du som kunde tycka något alls.
Som du redan inser anser jag att "problem" är en konsekvens av liv, inte att liv är en konsekvens av problem.
Citat:
Slutsatsen måste vara att vi är problemlösande konstruktioner vilkas liv är ett varande i problemlösning. Det är själva rörelsen som uppstår medan vi löser problemen som är poängen. Det är ett ständigt förbättrande som aldrig tar slut.
Ja, jag håller med. Intressant trådstart.