Citat:
Ursprungligen postat av
lithionit
Det r helt olika lkemedel, xanor r en ngestdmpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en lngsiktig biverkan med just benzo r depression, om du har problem med sjlvdestruktivitet r xanor ett dligt val.
Nr det gller escitalopram (har sjlv tagit det i totalt 8-9 r) mste jag sga att det biverkningsmssigt sett r en vldigt mild medicin mot vldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram r en medicin som hjlper mot depression och en rad ngestsjukdomar och ngot du kan ta r ut och r in, utan risk fr beroende eller tolerans.
Dremot s gr det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo r inte bra fr den psykiska hlsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore fr tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du brjar bruka det dagligen s r det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.
Bensodiazepiner r vanebildande, men andra sidan det enda adekvata preparatet mot akut ngest. I samband med SSRI, initialt mot biverkningarna, rekommenderas bens. Viktigt dock att inte anvnda under lnga perioder i strck o att inte stegra dosen.
Det gldjer mig att hra att det finns vettiga lkare kvar.
Lkare vgrar i de flesta fall att befatta sig med benso, ven om det r uppenbart att det skulle hjlpa mot de vrsta ngest och depressions-symptomen - som i mnga fall hindrar de drabbade att arbeta och leva ett hyggligt liv. Istllet frskriver doktorerna glatt tung neuroleptika/antipsykotika till hger och vnster, till barn som gamla - till synes utan betnkligheter. Med en iver, likt en hjrntvttad sljmobb, sljs det ena vrdelsa preparatet efter det andra in, medan patientens tillstnd gr i en rakt nedtgende spiral. Dessa lkemedel ger ofta svra och ibland farliga biverkningar. Diabetes r inte ovanligt.
Det r provocerande hur bensomotstndarna (Bensodiazepiner klassas som knark och behandlas som det vore sprngmedel) far med lgner om diverse phittade psykiska och sociala framsteg som kan uppns med
stmningsstabiliserarna, namnet man hittat p fr att undvika det egentliga samlingsnamnet,
neuroleptika. Det lter ju s illa. Sllan informeras om riskerna. S klart.
I andra delar av (vst) vrlden har lkemedelsjttar stmts p hga belopp av drabbade (neuroleptika)patienter. Hr i Sverige har patienter inga rttigheter ht om de blir drabbade, utan biter ihop, hur frstrt deras liv n blev.
Vad man har fr intresse i att utstta folk som redan mr mycket dligt i ett frvrrat tillstnd r obegripligt, hur ekonomiskt gynnsamt det n m vara.
Jag tror att det problematiska missbruket skulle minska avsevrt om svenska lkare tog ansvar och inte som nu, tvingar ut patienter p svarta marknaden och fder kriminella ntverk och internetdroger. Ta ert ansvar fan!