2015-12-11, 23:22
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tnk bara p att de tv frsta veckorna s blir ngesten vrre nr man tar antidepp. Sen vnder det och blir flyt. Inte alltid lkaren sger detta s jag upplyser fr skerhet skull. Tnk ven p att det finns andra preparat att prova inom antidepp om escitalopram ej ger nskad effekt.

Jag hade Cipralex frut men bytte och nu mr jag massor bttre. Inte fr att Cipralex var kass utan fr att den nya passar mig lngt bttre. Mycket mindre ngest.

va har du fr medicin ist fr cipralex?
Citera
2015-12-12, 00:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
va har du fr medicin ist fr cipralex?
California rocket fuel. Det r Venlaflaxin (minst 225 mg) och Mirtazapin i combo.

Jag har 225 mg Venlafaxin. Tillsammans med Mirtazapin s uppstr en synergetisk effekt, den s kallade California rocket fuel - rtt kraftiga prylar. Jag skulle inte vilja vara i depressionens sits nr de kanonerna stts in.
Citera
2015-12-12, 11:24
Bannlyst
Citat:
California rocket fuel. Det r Venlaflaxin (minst 225 mg) och Mirtazapin i combo.

Jag har 225 mg Venlafaxin. Tillsammans med Mirtazapin s uppstr en synergetisk effekt, den s kallade California rocket fuel - rtt kraftiga prylar. Jag skulle inte vilja vara i depressionens sits nr de kanonerna stts in.

Ett bra verktyg mot MDD och viss ngestproblematik men biverkningsrisken kar markant jmfrt med exempelvis en vanlig behandlingsdos escitalopram/cipralex 15-20 mg.

Klarar man sig med escitalopram r det ett mildare och bttre alternativ imo. Gr ven slnga p mirtazapin dr ocks fr smnen och viss ngestlindring, samt motverkning av sexuell dysfunktion.
Venlafaxin kan vara otroligt jobbig att stta ut om man haft en hgre dos en lngre tid.
Citera
2015-12-12, 13:31
Medlem
re vrt frska hja imovane till 12.5mg har 10mg nu hade tnkt ringa psyk men har haft ngra sm missbruk frr dom vet de s vet inte re ba den verlkaren man har som kan skriva ut snt imovane r ju inget kraftigt borde ju g p psyk akut kommer aldrig f 15mg men kanske senare om jag sger hur de r
Senast redigerad av kennykks 2015-12-12 kl. 13:35.
Citera
2015-12-12, 14:10
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Tnk bara p att de tv frsta veckorna s blir ngesten vrre nr man tar antidepp. Sen vnder det och blir flyt. Inte alltid lkaren sger detta s jag upplyser fr skerhet skull. Tnk ven p att det finns andra preparat att prova inom antidepp om escitalopram ej ger nskad effekt.

Jag hade Cipralex frut men bytte och nu mr jag massor bttre. Inte fr att Cipralex var kass utan fr att den nya passar mig lngt bttre. Mycket mindre ngest.
Bra att veta, fick faktiskt inte hra att detta var mjligt - utan snarare att man oftast inte mrker ngon skillnad frsta 1-2 veckorna.

Citat:
Om jag skulle vara dig skulle jag nog prva, hur mr du nu? Om du mr jttedligt s har du mycket att vinna p att testa. En unipolr depression lker ofta ut av sig sjlv, men kan ta vldigt lng tid och r inte s roligt under tiden...

Har du ftt medicinen frskriven via primrvrden eller psykiatrin?
Jag mr rtt kasst. Svrt att sga 'hur illa' det r, men det r ngot som jag har gtt och dragits med i ver 3 r - och frst nu har samlat kraft att ta tag i det.

Medicinen r utskriven av lkare inom primrvrden - bor dock i Irland s sjukvrden r lite annorlunda. Vet inte hur det funkar i Sverige, men jag fick detta utskrivet extremt ltt - drop in tid hos lkaren och ett samtal senare s hade jag receptet i fickan (och mjligheten fr Xanax om jag s ville).
Senast redigerad av Lajtel 2015-12-12 kl. 14:17.
Citera
2015-12-12, 15:52
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Bra att veta, fick faktiskt inte hra att detta var mjligt - utan snarare att man oftast inte mrker ngon skillnad frsta 1-2 veckorna.

Jag mr rtt kasst. Svrt att sga 'hur illa' det r, men det r ngot som jag har gtt och dragits med i ver 3 r - och frst nu har samlat kraft att ta tag i det.

Medicinen r utskriven av lkare inom primrvrden - bor dock i Irland s sjukvrden r lite annorlunda. Vet inte hur det funkar i Sverige, men jag fick detta utskrivet extremt ltt - drop in tid hos lkaren och ett samtal senare s hade jag receptet i fickan (och mjligheten fr Xanax om jag s ville).

Lter annorlunda, benzo r vldigt svrt att f i Sverige, kanske inte utav djvulskap frn vrden men att man fokuserar mycket p de negativa effekterna av det.
I mnga andra lnder frskrivs beroendeframkallande lkemedel mer lttvindigt :P
Citera
2015-12-12, 16:00
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Ett bra verktyg mot MDD och viss ngestproblematik men biverkningsrisken kar markant jmfrt med exempelvis en vanlig behandlingsdos escitalopram/cipralex 15-20 mg.

Klarar man sig med escitalopram r det ett mildare och bttre alternativ imo. Gr ven slnga p mirtazapin dr ocks fr smnen och viss ngestlindring, samt motverkning av sexuell dysfunktion.
Venlafaxin kan vara otroligt jobbig att stta ut om man haft en hgre dos en lngre tid.
Att stta ut Venlaflaxine r helt smrtfritt om man vet hur man gr. Jag gjorde det sjlv fr ngra mnader sedan och var utan i tv veckor bara fr att se om det fungerade (och det gjorde det). Det kallas The Prozac bridge. Sedan behver du gra lite andra enkla grejer efter det. Jag mrkte inte ett skit och d r jag som en dd utan medicin. Frga grna om ngot r oklart.

En skillnad mellan att kka Cipralex och Venlaflaxine r ju ocks att man slipper vara fet p Venlaflaxine. En enorm frdel. Cipralex och Venlaflaxine tillhr ju olika grupper utav lkemedel (SSRI och SNRI). Till det ska man lgga att Venlaflaxine inte r kemisk slkt med ngot annat preparat inom sin egen grupp , SNRI-gruppen. Den har slktskap med amfetaminer.
Citera
2015-12-12, 16:51
Medlem
Citat:
Det r helt olika lkemedel, xanor r en ngestdmpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en lngsiktig biverkan med just benzo r depression, om du har problem med sjlvdestruktivitet r xanor ett dligt val.

Nr det gller escitalopram (har sjlv tagit det i totalt 8-9 r) mste jag sga att det biverkningsmssigt sett r en vldigt mild medicin mot vldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram r en medicin som hjlper mot depression och en rad ngestsjukdomar och ngot du kan ta r ut och r in, utan risk fr beroende eller tolerans.

Dremot s gr det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo r inte bra fr den psykiska hlsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore fr tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du brjar bruka det dagligen s r det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.

Bensodiazepiner r vanebildande, men andra sidan det enda adekvata preparatet mot akut ngest. I samband med SSRI, initialt mot biverkningarna, rekommenderas bens. Viktigt dock att inte anvnda under lnga perioder i strck o att inte stegra dosen.

Det gldjer mig att hra att det finns vettiga lkare kvar.

Lkare vgrar i de flesta fall att befatta sig med benso, ven om det r uppenbart att det skulle hjlpa mot de vrsta ngest och depressions-symptomen - som i mnga fall hindrar de drabbade att arbeta och leva ett hyggligt liv. Istllet frskriver doktorerna glatt tung neuroleptika/antipsykotika till hger och vnster, till barn som gamla - till synes utan betnkligheter. Med en iver, likt en hjrntvttad sljmobb, sljs det ena vrdelsa preparatet efter det andra in, medan patientens tillstnd gr i en rakt nedtgende spiral. Dessa lkemedel ger ofta svra och ibland farliga biverkningar. Diabetes r inte ovanligt.

Det r provocerande hur bensomotstndarna (Bensodiazepiner klassas som knark och behandlas som det vore sprngmedel) far med lgner om diverse phittade psykiska och sociala framsteg som kan uppns med stmningsstabiliserarna, namnet man hittat p fr att undvika det egentliga samlingsnamnet, neuroleptika. Det lter ju s illa. Sllan informeras om riskerna. S klart.

I andra delar av (vst) vrlden har lkemedelsjttar stmts p hga belopp av drabbade (neuroleptika)patienter. Hr i Sverige har patienter inga rttigheter ht om de blir drabbade, utan biter ihop, hur frstrt deras liv n blev.

Vad man har fr intresse i att utstta folk som redan mr mycket dligt i ett frvrrat tillstnd r obegripligt, hur ekonomiskt gynnsamt det n m vara.

Jag tror att det problematiska missbruket skulle minska avsevrt om svenska lkare tog ansvar och inte som nu, tvingar ut patienter p svarta marknaden och fder kriminella ntverk och internetdroger. Ta ert ansvar fan!
Senast redigerad av annobecq 2015-12-12 kl. 17:03.
Citera
2015-12-12, 17:18
Medlem
Citat:
Lter annorlunda, benzo r vldigt svrt att f i Sverige, kanske inte utav djvulskap frn vrden men att man fokuserar mycket p de negativa effekterna av det.
I mnga andra lnder frskrivs beroendeframkallande lkemedel mer lttvindigt :P

S r det absolut.

Hr i Sverige lter man hellre patienter lida n att behandla dem med ngot som fungerar, men som uppfattas som knark.

Man gr s lngt i knarkbekmpningen att man hellre ger skadliga preparat som ju inte r lmpliga alls och som frvrrar.

Vill inte tnka p hur mnga som mist livet i ondan.
Citera
2015-12-12, 18:22
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
S r det absolut.

Hr i Sverige lter man hellre patienter lida n att behandla dem med ngot som fungerar, men som uppfattas som knark.

Man gr s lngt i knarkbekmpningen att man hellre ger skadliga preparat som ju inte r lmpliga alls och som frvrrar.

Vill inte tnka p hur mnga som mist livet i ondan.

Allts man lider p sikt mer av benzoberoende n inte, var sjlv fast i 2 r.
Det normala r att man kontinuerligt kar p dosen, men stod kvar p samma dos med kad tolerans s var som att ha benzoabstinens non-stop :S
Sjlv blev jag vldigt deprimerad av stesolid och fick jag vldigt mycket sjlvdestruktiva tankar , skadade mig aldrig allvarligt men var jobbigt att ens hantera en kkskniv fr fick starka impulser att skra mig sjlv alt. hugga mig sjlv i armen med kniven det r bara ett exempel, men mycket sna helt sjuka impulser som jag aldrig haft tidigare frutom p benzo.

Nr det gller suicid s r det vl lite dubbelt, fr en del kan det hjlpa men fr andra s blir det tvrtom dels s fuckar benzo upp hjrnkemin och impulskontrollen sjunker linjrt med dosen, s risken finns att "vgar" frska suicidera.
Det pminner om alkohol, en viss ngest och eftertanke behvs i sociala sammanhang hga doser alkohol blser ven de bort impulskontrollen och gr att personer agerar ut p ett stt som de aldrig skulle gra annars.
Citera
2015-12-12, 18:30
Medlem
Citat:
Allts man lider p sikt mer av benzoberoende n inte, var sjlv fast i 2 r.
Det normala r att man kontinuerligt kar p dosen, men stod kvar p samma dos med kad tolerans s var som att ha benzoabstinens non-stop :S
Sjlv blev jag vldigt deprimerad av stesolid och fick jag vldigt mycket sjlvdestruktiva tankar , skadade mig aldrig allvarligt men var jobbigt att ens hantera en kkskniv fr fick starka impulser att skra mig sjlv alt. hugga mig sjlv i armen med kniven det r bara ett exempel, men mycket sna helt sjuka impulser som jag aldrig haft tidigare frutom p benzo.

Nr det gller suicid s r det vl lite dubbelt, fr en del kan det hjlpa men fr andra s blir det tvrtom dels s fuckar benzo upp hjrnkemin och impulskontrollen sjunker linjrt med dosen, s risken finns att "vgar" frska suicidera.
Det pminner om alkohol, en viss ngest och eftertanke behvs i sociala sammanhang hga doser alkohol blser ven de bort impulskontrollen och gr att personer agerar ut p ett stt som de aldrig skulle gra annars.

Du har rtt i det, men problemet r att alternativ saknas. Drfr skrev jag om vikten av att inte lngtidsbehandla eller ka dosen fr mycket. Den ska aldrig anvndas som lngtidsalternativ.

Bensodiazepiner r inte fr alla. Men alternativen r ofta vrre.

Hur lnge drjde det innan du blev fri frn beroendet? Har du idag ngot som fungerar bra mot ngest?
Senast redigerad av annobecq 2015-12-12 kl. 18:37.
Citera
2015-12-12, 20:35
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Varianten det handlar om r Lexapro 10mg.
Efter att ha lst vad folk har att sga s r det tydligt att det r escitalopram som gller fr mig om jag ska ta ngot i dagslget.

Kommer nog avvakta med att hmta ut receptet och se om man kan f bukt p problemen p andra stt. Ingen i min nrhet har knt till att jag mr kasst frrn idag, s fr se hur det hit!

Brja med 5 mg; det rcker bra fr vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in