Citat:
Ursprungligen postat av
Lajtel
Var idag hos doktorn och fick (skrmmande enkelt) escitalopram utskrivet. Frslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram d jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider allts av ngon form av depression, med inslag av ngestattacker. Jag har lrt mig att leva med depressionen, men ngestattackerna r tuffa.
Nu nr jag kommit hem och i en mer behaglig milj kan lsa om escitalopram s inser jag att bieffekterna r vidriga, frmst det som rr impotens.
Jag brjar nu fundera om det inte hade varit ett fr mig bttre att kra p Xanax, och d leva med depressionen men 'behandla' ngestattackerna - bieffekterna av Xanax knns nmligen ngot 'schysstare'.
Jag r helt ny nr det kommer till den hr typen av medicin, och hoppas vl mest att ngon annan n doktorn har lite input p detta...
Det r helt olika lkemedel, xanor r en ngestdmpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en lngsiktig biverkan med just benzo r depression, om du har problem med sjlvdestruktivitet r xanor ett dligt val.
Nr det gller escitalopram (har sjlv tagit det i totalt 8-9 r) mste jag sga att det biverkningsmssigt sett r en vldigt mild medicin mot vldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram r en medicin som hjlper mot depression och en rad ngestsjukdomar och ngot du kan ta r ut och r in, utan risk fr beroende eller tolerans.
Dremot s gr det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo r inte bra fr den psykiska hlsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore fr tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du brjar bruka det dagligen s r det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.