• 1
  • 2
2015-12-11, 16:52
Medlem
Lajtels avatar
Var idag hos doktorn och fick (skrmmande enkelt) escitalopram utskrivet. Frslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram d jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider allts av ngon form av depression, med inslag av ngestattacker. Jag har lrt mig att leva med depressionen, men ngestattackerna r tuffa.

Nu nr jag kommit hem och i en mer behaglig milj kan lsa om escitalopram s inser jag att bieffekterna r vidriga, frmst det som rr impotens.

Jag brjar nu fundera om det inte hade varit ett fr mig bttre att kra p Xanax, och d leva med depressionen men 'behandla' ngestattackerna - bieffekterna av Xanax knns nmligen ngot 'schysstare'.

Jag r helt ny nr det kommer till den hr typen av medicin, och hoppas vl mest att ngon annan n doktorn har lite input p detta...
Citera
2015-12-11, 17:03
Bannlyst
Xanax r en benzodiazepin som r mer direkt effektiv mot ngest. Stor risk fr toleransbildning och om du anvnder det regelbundet kan avtndningen bli jobbig sedan.

Escitalopram r ett ok alternativ som kan komma att mildra dina ngestattacker och gra dig mer stabil p sikt. Risk fr sexuell dysfunktion finns ja. Jag sjlv blev kt som ett djur p escitalopram.
Citera
2015-12-11, 17:13
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Xanax r en benzodiazepin som r mer direkt effektiv mot ngest. Stor risk fr toleransbildning och om du anvnder det regelbundet kan avtndningen bli jobbig sedan.

Escitalopram r ett ok alternativ som kan komma att mildra dina ngestattacker och gra dig mer stabil p sikt. Risk fr sexuell dysfunktion finns ja. Jag sjlv blev kt som ett djur p escitalopram.

Tanken att kra Xanax istllet r att jag d bara skulle ta det nr dom vrsta ngestattackerna intrffar, inte att knapra dom regelbundet som jag kommer gra med escitalopram.

Du har allts varit p escitalopram sjlv - hnde du att det faktiskt hjlpte ngot? Mnga i min omgivning snackar om att det r placebo.
Citera
2015-12-11, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Tanken att kra Xanax istllet r att jag d bara skulle ta det nr dom vrsta ngestattackerna intrffar, inte att knapra dom regelbundet som jag kommer gra med escitalopram.

Du har allts varit p escitalopram sjlv - hnde du att det faktiskt hjlpte ngot? Mnga i min omgivning snackar om att det r placebo.

Gr ven att lra sig hantera ngest genom knep och KBT.
Ja jag har ganska lng erfarenhet av escitalopram. Hjlpte inte s mycket mot just mina problem, GAD/OCD/insomnia men upplevde att den gav sig p depression ganska bra en gng i tiden.
Man ska inte lyssna fr mycket d gr man ju miste om placeboeffekten .

SSRI uppvisar oftast betydande verlgsenhet jmtemot placebo i kontrollerade studier.
Citera
2015-12-11, 17:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Var idag hos doktorn och fick (skrmmande enkelt) escitalopram utskrivet. Frslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram d jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider allts av ngon form av depression, med inslag av ngestattacker. Jag har lrt mig att leva med depressionen, men ngestattackerna r tuffa.

Nu nr jag kommit hem och i en mer behaglig milj kan lsa om escitalopram s inser jag att bieffekterna r vidriga, frmst det som rr impotens.

Jag brjar nu fundera om det inte hade varit ett fr mig bttre att kra p Xanax, och d leva med depressionen men 'behandla' ngestattackerna - bieffekterna av Xanax knns nmligen ngot 'schysstare'.

Jag r helt ny nr det kommer till den hr typen av medicin, och hoppas vl mest att ngon annan n doktorn har lite input p detta...

Det r helt olika lkemedel, xanor r en ngestdmpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en lngsiktig biverkan med just benzo r depression, om du har problem med sjlvdestruktivitet r xanor ett dligt val.

Nr det gller escitalopram (har sjlv tagit det i totalt 8-9 r) mste jag sga att det biverkningsmssigt sett r en vldigt mild medicin mot vldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram r en medicin som hjlper mot depression och en rad ngestsjukdomar och ngot du kan ta r ut och r in, utan risk fr beroende eller tolerans.

Dremot s gr det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo r inte bra fr den psykiska hlsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore fr tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du brjar bruka det dagligen s r det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.
Citera
2015-12-11, 18:34
Medlem
dreggells avatar
xanaxen kommer hjlpa dig grymt bra, ven mot deppen. FRN BRJAN.

Nr du sen tit denna DROG en lite lngre period s kommer du bli nnu mer deppad n vad du va innan du brja, samt behva strre doser fr att ta bort ngesten.

Ta reda p varfr du r deppad, ta reda p vaaarfr du har ngest. Jobba med det, psykolog? god vn?
Familj?

Ls den sista meningen 100x.
Citera
2015-12-11, 18:41
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Nej, inte r Cipralexen placebo inte. Det r visst s i den. Som sagts tidigare s r den ju dock inte bland de tyngsta antideppen. Inte fr att man ndvndigtvis ska g direkt p det tyngsta.

Xanor r vl jttebra om du kan ta tv i veckan och aldrig verskrida den dosen, annars r det som att skuta sig sjlv i foten. Xanor r torrsprit. Du kan lika grna ta en sup i stllet fr Xanoren. Funkar s klart kalas mot nervsa besvr men vi vet ju alla att det inte kommer gratis.
Citera
2015-12-11, 18:44
Jag fick samma frga av psykiatern; -Vill du ha Xanor eller Efexor?

Hon ville bara stta in ett preparat t gngen. Valde Efexor (Venlafaxin), men det funkade rtt bra. Senare fick jag Xanor ocks.
Citera
2015-12-11, 19:32
Medlem
Lajtels avatar
Varianten det handlar om r Lexapro 10mg.
Efter att ha lst vad folk har att sga s r det tydligt att det r escitalopram som gller fr mig om jag ska ta ngot i dagslget.

Kommer nog avvakta med att hmta ut receptet och se om man kan f bukt p problemen p andra stt. Ingen i min nrhet har knt till att jag mr kasst frrn idag, s fr se hur det hit!
Citera
2015-12-11, 19:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Efter att ha lst vad folk har att sga s r det tydligt att det r escitalopram som gller fr mig om jag ska ta ngot i dagslget.

Kommer nog avvakta med att hmta ut receptet och se om man kan f bukt p problemen p andra stt. Ingen i min nrhet har knt till att jag mr kasst frrn idag, s fr se hur det hit!
Tnk bara p att de tv frsta veckorna s blir ngesten vrre nr man tar antidepp. Sen vnder det och blir flyt. Inte alltid lkaren sger detta s jag upplyser fr skerhet skull. Tnk ven p att det finns andra preparat att prova inom antidepp om escitalopram ej ger nskad effekt.

Jag hade Cipralex frut men bytte och nu mr jag massor bttre. Inte fr att Cipralex var kass utan fr att den nya passar mig lngt bttre. Mycket mindre ngest.
Citera
2015-12-11, 20:16
Medlem
theralenas avatar
Citat:

Bor du i USA eller fr dr heter dom xanax och lexapro har jag fr mig.
Jag skulle inte rekomendera att ta xanax under en lngre tid d det bland annat snker ditt IQ.
Om jag vore dig skulle jag prova escitalopram ett tag fr att se hur det verkar samtidigt som du frsker ta reda p var din nget kommer i frn.
Citera
2015-12-11, 23:21
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Om jag skulle vara dig skulle jag nog prva, hur mr du nu? Om du mr jttedligt s har du mycket att vinna p att testa. En unipolr depression lker ofta ut av sig sjlv, men kan ta vldigt lng tid och r inte s roligt under tiden...

Har du ftt medicinen frskriven via primrvrden eller psykiatrin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in