Citat:
Ursprungligen postat av
Lajtel
Var idag hos doktorn och fick (skrämmande enkelt) escitalopram utskrivet. Förslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram då jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider alltså av någon form av depression, med inslag av ångestattacker. Jag har lärt mig att leva med depressionen, men ångestattackerna är tuffa.
Nu när jag kommit hem och i en mer behaglig miljö kan läsa om escitalopram så inser jag att bieffekterna är vidriga, främst det som rör impotens.
Jag börjar nu fundera om det inte hade varit ett för mig bättre att köra på Xanax, och då leva med depressionen men 'behandla' ångestattackerna - bieffekterna av Xanax känns nämligen något 'schysstare'.
Jag är helt ny när det kommer till den här typen av medicin, och hoppas väl mest att någon annan än doktorn har lite input på detta...
Det är helt olika läkemedel, xanor är en ångestdämpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en långsiktig biverkan med just benzo är depression, om du har problem med självdestruktivitet är xanor ett dåligt val.
När det gäller escitalopram (har själv tagit det i totalt 8-9 år) måste jag säga att det biverkningsmässigt sett är en väldigt mild medicin mot väldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram är en medicin som hjälper mot depression och en rad ångestsjukdomar och något du kan ta år ut och år in, utan risk för beroende eller tolerans.
Däremot så går det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo är inte bra för den psykiska hälsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore för tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du börjar bruka det dagligen så är det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.