Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-11, 16:52
Medlem
Lajtels avatar
Var idag hos doktorn och fick (skrämmande enkelt) escitalopram utskrivet. Förslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram då jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider alltså av någon form av depression, med inslag av ångestattacker. Jag har lärt mig att leva med depressionen, men ångestattackerna är tuffa.

Nu när jag kommit hem och i en mer behaglig miljö kan läsa om escitalopram så inser jag att bieffekterna är vidriga, främst det som rör impotens.

Jag börjar nu fundera om det inte hade varit ett för mig bättre att köra på Xanax, och då leva med depressionen men 'behandla' ångestattackerna - bieffekterna av Xanax känns nämligen något 'schysstare'.

Jag är helt ny när det kommer till den här typen av medicin, och hoppas väl mest att någon annan än doktorn har lite input på detta...
Citera
2015-12-11, 17:03
Bannlyst
Xanax är en benzodiazepin som är mer direkt effektiv mot ångest. Stor risk för toleransbildning och om du använder det regelbundet kan avtändningen bli jobbig sedan.

Escitalopram är ett ok alternativ som kan komma att mildra dina ångestattacker och göra dig mer stabil på sikt. Risk för sexuell dysfunktion finns ja. Jag själv blev kåt som ett djur på escitalopram.
Citera
2015-12-11, 17:13
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Xanax är en benzodiazepin som är mer direkt effektiv mot ångest. Stor risk för toleransbildning och om du använder det regelbundet kan avtändningen bli jobbig sedan.

Escitalopram är ett ok alternativ som kan komma att mildra dina ångestattacker och göra dig mer stabil på sikt. Risk för sexuell dysfunktion finns ja. Jag själv blev kåt som ett djur på escitalopram.

Tanken att köra Xanax istället är att jag då bara skulle ta det när dom värsta ångestattackerna inträffar, inte att knapra dom regelbundet som jag kommer göra med escitalopram.

Du har alltså varit på escitalopram själv - hände du att det faktiskt hjälpte något? Många i min omgivning snackar om att det är placebo.
Citera
2015-12-11, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Tanken att köra Xanax istället är att jag då bara skulle ta det när dom värsta ångestattackerna inträffar, inte att knapra dom regelbundet som jag kommer göra med escitalopram.

Du har alltså varit på escitalopram själv - hände du att det faktiskt hjälpte något? Många i min omgivning snackar om att det är placebo.

Går även att lära sig hantera ångest genom knep och KBT.
Ja jag har ganska lång erfarenhet av escitalopram. Hjälpte inte så mycket mot just mina problem, GAD/OCD/insomnia men upplevde att den gav sig på depression ganska bra en gång i tiden.
Man ska inte lyssna för mycket då går man ju miste om placeboeffekten .

SSRI uppvisar oftast betydande överlägsenhet jämtemot placebo i kontrollerade studier.
Citera
2015-12-11, 17:47
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Var idag hos doktorn och fick (skrämmande enkelt) escitalopram utskrivet. Förslagen jag fick var antingen Xanax eller escitalopram, och doktorn rekommenderade escitalopram då jag lider av en kontinuerlig depression.
Jag lider alltså av någon form av depression, med inslag av ångestattacker. Jag har lärt mig att leva med depressionen, men ångestattackerna är tuffa.

Nu när jag kommit hem och i en mer behaglig miljö kan läsa om escitalopram så inser jag att bieffekterna är vidriga, främst det som rör impotens.

Jag börjar nu fundera om det inte hade varit ett för mig bättre att köra på Xanax, och då leva med depressionen men 'behandla' ångestattackerna - bieffekterna av Xanax känns nämligen något 'schysstare'.

Jag är helt ny när det kommer till den här typen av medicin, och hoppas väl mest att någon annan än doktorn har lite input på detta...

Det är helt olika läkemedel, xanor är en ångestdämpande medicin med inga antidepressiva egenskaper, en långsiktig biverkan med just benzo är depression, om du har problem med självdestruktivitet är xanor ett dåligt val.

När det gäller escitalopram (har själv tagit det i totalt 8-9 år) måste jag säga att det biverkningsmässigt sett är en väldigt mild medicin mot väldigt mycket annat jag provat.
Och escitalopram är en medicin som hjälper mot depression och en rad ångestsjukdomar och något du kan ta år ut och år in, utan risk för beroende eller tolerans.

Däremot så går det att kombinera SSRI + benzo, men att enbart ta benzo är inte bra för den psykiska hälsan...
Om man ser till biverkningar har benzo ganska milda biverkningar, om det inte vore för tolerans och beroende vore det mycket bra mediciner men om du börjar bruka det dagligen så är det en resa genom helvetet fysiskt och psykiskt att sluta med benzo.
Citera
2015-12-11, 18:34
Medlem
dreggells avatar
xanaxen kommer hjälpa dig grymt bra, även mot deppen. FRÅN BÖRJAN.

När du sen ätit denna DROG en lite längre period så kommer du bli ännu mer deppad än vad du va innan du börja, samt behöva större doser för att ta bort ångesten.

Ta reda på varför du är deppad, ta reda på vaaarför du har ångest. Jobba med det, psykolog? god vän?
Familj?

Läs den sista meningen 100x.
Citera
2015-12-11, 18:41
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Nej, inte är Cipralexen placebo inte. Det är visst ös i den. Som sagts tidigare så är den ju dock inte bland de tyngsta antideppen. Inte för att man nödvändigtvis ska gå direkt på det tyngsta.

Xanor är väl jättebra om du kan ta två i veckan och aldrig överskrida den dosen, annars är det som att skuta sig själv i foten. Xanor är torrsprit. Du kan lika gärna ta en sup i stället för Xanoren. Funkar så klart kalas mot nervösa besvär men vi vet ju alla att det inte kommer gratis.
Citera
2015-12-11, 18:44
Jag fick samma fråga av psykiatern; -Vill du ha Xanor eller Efexor?

Hon ville bara sätta in ett preparat åt gången. Valde Efexor (Venlafaxin), men det funkade rätt bra. Senare fick jag Xanor också.
Citera
2015-12-11, 19:32
Medlem
Lajtels avatar
Varianten det handlar om är Lexapro 10mg.
Efter att ha läst vad folk har att säga så är det tydligt att det är escitalopram som gäller för mig om jag ska ta något i dagsläget.

Kommer nog avvakta med att hämta ut receptet och se om man kan få bukt på problemen på andra sätt. Ingen i min närhet har känt till att jag mår kasst förrän idag, så får se hur det hit!
Citera
2015-12-11, 19:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Efter att ha läst vad folk har att säga så är det tydligt att det är escitalopram som gäller för mig om jag ska ta något i dagsläget.

Kommer nog avvakta med att hämta ut receptet och se om man kan få bukt på problemen på andra sätt. Ingen i min närhet har känt till att jag mår kasst förrän idag, så får se hur det hit!
Tänk bara på att de två första veckorna så blir ångesten värre när man tar antidepp. Sen vänder det och blir flyt. Inte alltid läkaren säger detta så jag upplyser för säkerhet skull. Tänk även på att det finns andra preparat att prova inom antidepp om escitalopram ej ger önskad effekt.

Jag hade Cipralex förut men bytte och nu mår jag massor bättre. Inte för att Cipralex var kass utan för att den nya passar mig långt bättre. Mycket mindre ångest.
Citera
2015-12-11, 20:16
Medlem
theralenas avatar
Citat:

Bor du i USA eller för där heter dom xanax och lexapro har jag för mig.
Jag skulle inte rekomendera att ta xanax under en längre tid då det bland annat sänker ditt IQ.
Om jag vore dig skulle jag prova escitalopram ett tag för att se hur det verkar samtidigt som du försöker ta reda på var din ånget kommer i från.
Citera
2015-12-11, 23:21
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Om jag skulle vara dig skulle jag nog pröva, hur mår du nu? Om du mår jättedåligt så har du mycket att vinna på att testa. En unipolär depression läker ofta ut av sig själv, men kan ta väldigt lång tid och är inte så roligt under tiden...

Har du fått medicinen förskriven via primärvården eller psykiatrin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in