Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-11, 16:39
Medlem
Tänkte först bara posta angående min processor, men blev fler problem som jag måste skriva om.

- Processorn, jag har något som heter Intel Turbo Booster som har alltid funkat och så. Men nu senaste tiden startar den å så. Men den gör inget, stapeln brukade alltid gå upp och ner och hålla på. Men nu gör den inte ett piss. Såg även att processorn låg på 77-80 grader. (Kan förklara varför jag FPS droppar på diverse spel antar jag? )

- Idag har ljudet försvunnit helt slumpmässigt 2 ggr, och båda gångerna någon gång efter så har startmenyn slutat fungera och sen fått upp " startmenyn och cortana har slutat fungera " eller liknande.

Vad göra?
Citera
2015-12-11, 18:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thooht
Tänkte först bara posta angående min processor, men blev fler problem som jag måste skriva om.

- Processorn, jag har något som heter Intel Turbo Booster som har alltid funkat och så. Men nu senaste tiden startar den å så. Men den gör inget, stapeln brukade alltid gå upp och ner och hålla på. Men nu gör den inte ett piss. Såg även att processorn låg på 77-80 grader. (Kan förklara varför jag FPS droppar på diverse spel antar jag? )

- Idag har ljudet försvunnit helt slumpmässigt 2 ggr, och båda gångerna någon gång efter så har startmenyn slutat fungera och sen fått upp " startmenyn och cortana har slutat fungera " eller liknande.

Vad göra?

Laptops brukar få överhettningsproblem med tiden... kylsystem fullt med damm och annat bös...
Låter som ett överhettningsproblem, turbo booster går säkert igång när tempen är OK. Du säger själv att tempen är över det normala (80 grader låter rätt varmt för en Intel processor faktiskt).

Hur låter fläktarna? Mer än vanligt?
Eller låter dom inte alls? Kan ju också vara ett av problemen...
Citera
2015-12-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Laptops brukar få överhettningsproblem med tiden... kylsystem fullt med damm och annat bös...
Låter som ett överhettningsproblem, turbo booster går säkert igång när tempen är OK. Du säger själv att tempen är över det normala (80 grader låter rätt varmt för en Intel processor faktiskt).

Hur låter fläktarna? Mer än vanligt?
Eller låter dom inte alls? Kan ju också vara ett av problemen...

Låter rätt mycket
Citera
2015-12-11, 20:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Låter rätt mycket

Rätt mycket som vanligt eller rätt mycket (vilket är lite ovanligt).

Är det ovanligt så går fläktarna för fulla muggar men får ingen friskluft... dvs igen dammat kylsystem/flänsar...
Citera
2015-12-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Rätt mycket som vanligt eller rätt mycket (vilket är lite ovanligt).

Är det ovanligt så går fläktarna för fulla muggar men får ingen friskluft... dvs igen dammat kylsystem/flänsar...

Ovanligt mycket kan man väl säga
Citera
2015-12-11, 20:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ovanligt mycket kan man väl säga

Ok då närmare vi oss haha...

Vad du skall göra åt det är dock en helt annan historia...
Har du öppnat en laptop förut? Har du inte det så lämna in den... har du det... så öppna den (finns oftast guider på nätet) och se om du kan blåsa ur flänsar och fläktar osv...
Citera
2015-12-11, 20:42
Medlem
1FFs avatar
Om det är en uppgradering så brukar en egen ny/ominstallation lösa många problem.

Uppdatera drivisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in