• 1
  • 2
2015-12-12, 00:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkadfrukt
hej alla blev arbetslös sista oktober, och så som arbetsmarknaden ser ut nu så lär de ta ett tag innan man hittar ett nytt jobb, får heller ingen a-kassa då jag hade bidragslön hos den jag arbetade hos, så får bara de vanliga bidraget ifrån af på ca 3k i månaden.

men vilka bidrag kan man söka? har dryg 80 k på sparkonto efter en bil jag sålde efter jag fick reda på att jag skulle bli arbetslös och en bostadsrätt för ca 650k, vill verkligen inte sälja lägenheten då jag ärvde den av min far. så några tips?
Vilken form av stöd fick arbetsgivaren? Finns nämligen inget som heter "bidragslön" och de flesta stöd medför inte att anställningen inte är ersättningsgrundande för a-kassa.

För övrigt borde du rimligtvis ha varit inskriven på Af tidigare, eftersom du kvalificerat dig för stöd. Om du varit anställd med stöd som INTE är ersättningsgrundande för a-kassa, så borde det handla om särskilt anställningsstöd. Om du varit anställd med det, innebär det att du dessförinnan deltog i jobb- och utvecklingsgarantin och sannolikt kan återinträda i programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av torkadfrukt
kunde inte gå med i a-kassa då jag hade min lön på bidrag och de va inte a-kassa grundat
Medlem i a-kassa kan man bli vare sig man arbetar eller ej, och oavsett om den pågående anställningen är ersättningsgrundande eller ej,
Citera
2015-12-12, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Mitt tips är att kontakta soc och förklara läget... Har du en historik som säger att du normalt försörjer dig själv lär det inte vara några bekymmer att få lite tips. Hamnade själv i en ekonomisk knipa vid en sjukskrivning och trots nyinköpt Audi och stor bostadsrätt beviljades jag akutstöd och lite till... Skrattar när jag tänker tillbaka på det... "SL-kort skriver vi upp att du behöver, och mat, det är 60kr/dag"... Fick närmare 10.000kr sen kom Sjukersättningen 2-3dagar senare. Jag kontaktade Soc för att betala tillbaks, "vi har inga återbetalningskrav på dig" blev svaret....

Dock arbetade jag för lön och inte bidrag.

Din handläggare måste ha varit hög den dagen/dagarna, det där scenariot är nog mer undantaget som bekräftar regeln. De är alltid tydliga med att pengar du får för att klara en tillfällig ekonomisk knipa, om du nu har pengar inkommande, är ett "lån" som skall betalas tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in