hej alla blev arbetslös sista oktober, och så som arbetsmarknaden ser ut nu så lär de ta ett tag innan man hittar ett nytt jobb, får heller ingen a-kassa då jag hade bidragslön hos den jag arbetade hos, så får bara de vanliga bidraget ifrån af på ca 3k i månaden.
men vilka bidrag kan man söka? har dryg 80 k på sparkonto efter en bil jag sålde efter jag fick reda på att jag skulle bli arbetslös och en bostadsrätt för ca 650k, vill verkligen inte sälja lägenheten då jag ärvde den av min far. så några tips?
Kontakta socialförvaltningen och säg att du vill ha pengar från staten, eftersom du har en lägenhet för 650,000:- som du inte vill sälja och behöver para.
Kontakta socialförvaltningen och säg att du vill ha pengar från staten, eftersom du har en lägenhet för 650,000:- som du inte vill sälja och behöver para.
Mitt tips är att kontakta soc och förklara läget... Har du en historik som säger att du normalt försörjer dig själv lär det inte vara några bekymmer att få lite tips. Hamnade själv i en ekonomisk knipa vid en sjukskrivning och trots nyinköpt Audi och stor bostadsrätt beviljades jag akutstöd och lite till... Skrattar när jag tänker tillbaka på det... "SL-kort skriver vi upp att du behöver, och mat, det är 60kr/dag"... Fick närmare 10.000kr sen kom Sjukersättningen 2-3dagar senare. Jag kontaktade Soc för att betala tillbaks, "vi har inga återbetalningskrav på dig" blev svaret....
Mitt tips är att kontakta soc och förklara läget... Har du en historik som säger att du normalt försörjer dig själv lär det inte vara några bekymmer att få lite tips. Hamnade själv i en ekonomisk knipa vid en sjukskrivning och trots nyinköpt Audi och stor bostadsrätt beviljades jag akutstöd och lite till... Skrattar när jag tänker tillbaka på det... "SL-kort skriver vi upp att du behöver, och mat, det är 60kr/dag"... Fick närmare 10.000kr sen kom Sjukersättningen 2-3dagar senare. Jag kontaktade Soc för att betala tillbaks, "vi har inga återbetalningskrav på dig" blev svaret....
Dock arbetade jag för lön och inte bidrag.
va min arbetsgivare som fick bidrag jag fick en helt vanlig lön.
Det är nog förmodligen kört med socialbidrag eftersom du har sparande pengar. För rätt många år sedan var jag och min sambo tvungen att vända oss dit i någon månad. Vi hade inga sparpengar men eftersom vi hade en gammal SAAB som var värd 4000 kr enligt soc efterforskningar (en riktig rishög) var vi antingen tvungen att sälja den först eller så skulle de dra av 4000 kr på socialbidraget som motsvarade existensminimum.
Däremot skulle de kunna var snälla i någon månad om du inte hade några sparpengar och "bara" hade en bostad, jag vet folk som fått socialbidrag 3 månader innan de blev tvungna att sälja den. Det är inte alltid socialen tvingar folk att sälja sin bostad direkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!