• 1
  • 2
2015-12-11, 13:52
Medlem
Klossmongos avatar
Varför känner man sig alltid som ett missfoster i kontakt i vården?

Brukar få anfall då jag inte kan kissa på över ett dygn i sträck fast jag är jättekissnödig och tar i allt jag kan, musen bara laggar. Känns som en stor sten på utgående, som en förlossning via urinröret, brukar ligga och kräkas av smärta, tuppar av ibland osv När det väl släpper brukar det rinna urin konstant istället, som en kran man lämnat på, det tillståndet brukar vara ca 7 dagar. Men en gång pågick det 40 veckor och det blev lite tradigt. Så i höstas gick jag till vårdcentralen. Det var en manlig läkare. Jag förklarade min krämpa. Han sa
"Sådana här problem har de i 80-årsåldern."

Precis vad man vill höra, nu känns det mkt bättre.
Kände för att boxa till han med knytnäven i plytet, men det gjorde jag inte. Jag är ganska klen, han är säkert hårdnäsad, nån form av betongsnok som ska matcha hans hjärta och sen får jag ont i näven istället, det vore ju förnedrande.

Han frågade oxå om jag hade något jobb och jag sa nej.
"Vill du inte ha det?"
"Vet inte"
"Man ska vilja ha ett jobb."
"Jaha" (vad ska man svara på det påståendet?)

Jag funderar på varför vissa myndighetspersoner är så otrevliga. Det kan ju vara så att han egentligen ville bli stridspilot, men han hade så dålig syn så han fick bli läkare på en vårdcentral istället, hela dagen lång fick han bara träffa sjuka människor och beskåda hemorojder, bensår och öroninflammationer. Hans bäste vän av samma årsmodell Kurt-Jörgen valde att bli civilingenjör inom datateknik istället. Hans företag fick åka på företagsresa till Hawaii, simma med delfiner, snorkla och gå på strippklubb, men Pansarsnoken fick bara åka till Bjästa med vårdcentralsgänget och grilla korv och spela kubb. Det var inte så häftigt att skriva på facebook. Dessutom var han dålig i kubb. Tur att jag kom på hur det låg till.

En annan sak jag tycker är jobbigt med vårdkontakter är de ofta verkar haka upp sig på mitt (tydligen) udda beteende lr andra irrelevanta saker. Som att en sköterska hakade upp sig på att jag inte kom ihåg mitt personnummer och tyckte det var världens grej. Jag hade väl inte sökt kontakt för att briljera i sifferkombinationer utan för att jag hade ont i magen.

Det är ju så mkt tjat om att man ska minska fördomarna mot psykisk ohälsa, rocka sin socka och folk har en såndär hand på facebook där det står "Vi gillar olika" men de gör de ju inte alls. Inne på Hemköp såg jag en man med schizofreni gå runt och ha en livlig diskussion med en icke fysisk person, jag såg att folk skrattade och gjorde sig lustiga över honom. Men man behöver inte ha högljudda monolger i grönsaksdisken för att bli klassad som ett mongo. Vad hände med att acceptera folk trots deras egenheter?

Måste bevisa att jag INTE ser ut som en 80-åring :rant
hur klipper man in bild?

http://s1122.photobucket.com/user/De...66557762726282
Vars har jag lagt mina löständer? undran och skräck säg mej var var var

80-pigga vårar (ursäkta tejpbiten)
http://s1122.photobucket.com/user/De...66557762726282

Har ni upplevt att ni fått sämre vård från den somatiska vården, lr ett annorlunda bemötande pga att ni äter psykofarmaka/även har en psykiatrisk diagnos?
Dela gärna erfarenheter.

/En vresig dam
Citera
2015-12-11, 14:26
Medlem
Det är inte du på bilden va?
Citera
2015-12-11, 14:35
Medlem
Jag förklarade min krämpa. Han sa
Det är inget ovanligt eller olämpligt att en läkare säger så.
Citera
2015-12-11, 14:36
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurgorjag
Det är inte du på bilden va?
Jo, vad vore annars vitsen med att lägga ut en bild som bevis?
Citera
2015-12-11, 14:39
Bannlyst
Är du invandrare så förstår jag att de behandlar dig felaktigt.
Kulturer och så vet du. Det är svårt att tolka en person från en annan kultur.

Om du sedan beter dig dåligt som vissa invandrare gör så är det lätt att bli otrevlig.

Jag gillar inte syriska läkare heller
Citera
2015-12-11, 14:43
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Jag förklarade min krämpa. Han sa
Det är inget ovanligt eller olämpligt att en läkare säger så.
Ingen aning om hurvida det är olämpligt lr inte, men jag blev iaf sur.

Men inte bara på det, förstår inte varför han hakade upp sig på det faktum att jag inte har något arbete, för jag förstår inte vad det hade med kontaktorsaken att göra.
"Sen jag började köra ut post har mitt urinläckage upphört helt, det är helt sanslöst vad dom här reklambladen gjort för mej" ^^
lr vad?
Citera
2015-12-11, 14:48
Medlem
Klossmongos avatar
Ja. Jag är neger.
Citera
2015-12-11, 15:09
Medlem
Sigma:Rs avatar
Jag håller med. De du beskriver är tråkigt, man ska absolut känna sig bekväm med vårdpersonalen man har kontakt med. De ska förstå och acceptera dig som patient och person. Jag föreslår att du byter läkare och/eller vårdcentral, vilket man har rätt att göra. När du får en ny läkare var öppen med dina besvär, säg t.ex. att du är känslig och vill ha den mjuka behandlingen.

Om du bor i Göteborgsområdet rekommenderar jag nötkärnans vårdcentraler

Sen vill jag råda dig att ta bort din andra bild innan någon kopierar den. Det här forumet har sin beskärda del av fula karaktärer.
Citera
2015-12-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jo, vad vore annars vitsen med att lägga ut en bild som bevis?
Vad är det du ska bevisa? Bevisa för flashback? Vad hjälper det?
Du lägger upp nakenbild på dig själv
Du verkar bra korkad iaf.
Antar att du springer där var och varannan dag?
Sry om jag låter hård, men det här är inte smart..
Senast redigerad av hurgorjag 2015-12-11 kl. 15:41.
Citera
2015-12-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ingen aning om hurvida det är olämpligt lr inte, men jag blev iaf sur.

Men inte bara på det, förstår inte varför han hakade upp sig på det faktum att jag inte har något arbete, för jag förstår inte vad det hade med kontaktorsaken att göra.
"Sen jag började köra ut post har mitt urinläckage upphört helt, det är helt sanslöst vad dom här reklambladen gjort för mej" ^^
lr vad?
Hans kommentar om jobb är olämpligt, det var det enda.
Helt klart att du ska lägga upp nakenbild på dig själv för att han sa en osmidig sak.
Citera
2015-12-11, 15:42
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Vad är det du ska bevisa? Bevisa för flashback? Vad hjälper det?
Du lägger upp nakenbild på dig själv
Du verkar bra korkad iaf.
Antar att du springer där var och varannan dag?
Varför skulle jag söka upp nån som är otrevlig var och varannan dag?
Detta hände i augusti. Men jag tänkte på det idag eftersom jag har sån värk i urinröret idag, känns som något sitter fast inne i urinröret och sväller som en ballong som blåses upp, känns som man håller på att explodera från insidan, jättesvårt att kunna kissa, man får trycka på magen och krysta. Och då ville jag ringa VC men kom att tänka på detta otrevliga besök, varav skapade denna tråd istället...

Men jag inser nu att det inte var så hjälpsamt. Men jag fick iallafall försvara min heder.
Citera
2015-12-11, 15:46
Medlem
Citat:
Varför skulle jag söka upp nån som är otrevlig var och varannan dag?
Detta hände i augusti. Men jag tänkte på det idag eftersom jag har sån värk i urinröret idag, känns som något sitter fast inne i urinröret och sväller som en ballong som blåses upp, känns som man håller på att explodera från insidan, jättesvårt att kunna kissa, man får trycka på magen och krysta. Och då ville jag ringa VC men kom att tänka på detta otrevliga besök, varav skapade denna tråd istället...

Men jag inser nu att det inte var så hjälpsamt. Men jag fick iallafall försvara min heder.
Vilken heder?
Så du har ont och väljer att starta en tråd på flashback, lägger upp nakenbild på dig själv och gnäller över saker som inte behöver gnällas om.
Ring till VC och boka tid med en annan läkare.
Eller hjälper en tråd på flashback dina urinrörs problem kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in