2015-12-11, 11:44
Medlem
Ett tunnelbanetåg har på morgonen gått sönder mellan Östermalmstorg och T-Centralen. Och flera personer sitter fast på tåget. Passagerarna evakueras med stegar och tvingas gå genom den mörka tunneln i tunnelbanan. – Det är fullständig kalabalik. Det var panik där inne, barn och äldre människor fick klättra ur tågen på stegar, säger resenären Pernilla Wickberg, 28, till Aftonbladet.

Tåget har suttit fast i över två timmar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21921777.ab

Någon här som fick sig en oväntad tunnelpromenad/UE-upplevelse? Är detta en konsekvens av att man dragit ned på underhållet? F.ö förklarar det varför det strömmade upp folk från Stadions T-bana i morse.
Citera
2015-12-11, 12:16
Medlem
GeneralPoops avatar
Men det är rätt kul. Media brer på...

Kaos, panik osv osv. Det var en helt vanligt jävla utrymmning av ett tåg i en tunnel. Får man panik av det så bör man kanske gå hem och träna lite på att hålla sig lugn...
Äldre och barn tvingades klättra på stegar.. Men GUD va hemskt! Att dom inte fick fram en rulltrappa lite snabbt!!

Och tåg KAN ju gå sönder av andra orsaken än bristande underhåll... Likväl som en bil också kan gå sönder trots att man servar den ordentligt.
Citera
2015-12-11, 12:58
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men det är rätt kul. Media brer på...

Kaos, panik osv osv. Det var en helt vanligt jävla utrymmning av ett tåg i en tunnel. Får man panik av det så bör man kanske gå hem och träna lite på att hålla sig lugn...
Äldre och barn tvingades klättra på stegar.. Men GUD va hemskt! Att dom inte fick fram en rulltrappa lite snabbt!!

Och tåg KAN ju gå sönder av andra orsaken än bristande underhåll... Likväl som en bil också kan gå sönder trots att man servar den ordentligt.
Nå, alla kan ju inte vara lika hårda som du.
Att äldre personer har svårt att klättra i stegar (under stressiga förhållanden) är inte så konstigt. Eller föräldrar med barnvagn för den delen.
Du får nog slipa på din empatiska förmåga.
Citera
2015-12-11, 13:01
Medlem
OmenWLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Att äldre personer har svårt att klättra i stegar (under stressiga förhållanden) är inte så konstigt. Eller föräldrar med barnvagn för den delen.

Du får nog slipa på din skeva bild av verkligheten.

Klättra ned för en stege och gå igenom en mörk tunnel = PANIK, KAOS OCH DET VÄRSTA SOM KAN HÄNDA.

På andra sidan jorden spränger ett barn upp armar och ben pga landminor och det står inte ett skit i deras medier.

Svenskar har blivit ett fegt och svagt folk pga den degenerativa propagandan.
Citera
2015-12-11, 13:07
Medlem
styrlunds avatar
Fastande mellan örnsberg och aspudden.
Det som gjorde mig fundersam var hur förvirrad t-baneföraren lät när skulle informera. Jag fick uppfattningen att det var kaos även i informationen internt. Det han sa upprepade gånger var:
- Det verkar vara nått stop inne på t-centralen. Jag får ingen riktig information om vad som har hänt och vet inte hur länge vi blir stående här.
Kändes inte helt hundra när inte ens SL-anställda vet vad som har hänt.
Själva evakueradet känns det konstigt.
Det beslutas väl enbart om det är påtaglig risk att stanna på tåget, dvs. brand eller dylikt. Evakuera i är ju ett riskmoment i sig, så orsaken skulle vara intressant att
få reda på.
Citera
2015-12-11, 14:07
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Hur menar du att en utrymning på ett tåg som stått still i nån timme är stressig?
Att det blir panik vid en utrymmning ur ett tåg där det vare sig brinner, är rökigt, är mörkt eller folk dör är för mig konstigt.

Och det har ingenting med bristande empatisk förmåga att göra eller inte.
Senast redigerad av GeneralPoop 2015-12-11 kl. 14:11.
Citera
2015-12-11, 14:09
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Fastande mellan örnsberg och aspudden.
Det som gjorde mig fundersam var hur förvirrad t-baneföraren lät när skulle informera. Jag fick uppfattningen att det var kaos även i informationen internt. Det han sa upprepade gånger var:
- Det verkar vara nått stop inne på t-centralen. Jag får ingen riktig information om vad som har hänt och vet inte hur länge vi blir stående här.
Kändes inte helt hundra när inte ens SL-anställda vet vad som har hänt.
Själva evakueradet känns det konstigt.
Det beslutas väl enbart om det är påtaglig risk att stanna på tåget, dvs. brand eller dylikt. Evakuera i är ju ett riskmoment i sig, så orsaken skulle vara intressant att
få reda på.

Man evakuerar på grund av att man måste bogsera bort tåget (samt att man inte vill ha folk i ett stillastående tåg i en tunnel IFALL nånting skulle hända.
Och ek evakuering av ett tåg på den sträckan är så riskfritt det kan vara.
Man gör det strömlöst, man tänder upp tunneln och inga andra tåg passerar där.
Det mest riskfulla är att någon snubblar...

Och att tägföraren är förvirrad kan bero på att antingen så är informationen dålig, man får väldigt oklara besked eller så förstår föraren helt enkelt inte vad som sägs på radion.
Citera
2015-12-11, 14:45
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Man evakuerar på grund av att man måste bogsera bort tåget (samt att man inte vill ha folk i ett stillastående tåg i en tunnel IFALL nånting skulle hända.
Och ek evakuering av ett tåg på den sträckan är så riskfritt det kan vara.
Man gör det strömlöst, man tänder upp tunneln och inga andra tåg passerar där.
Det mest riskfulla är att någon snubblar...

Och att tägföraren är förvirrad kan bero på att antingen så är informationen dålig, man får väldigt oklara besked eller så förstår föraren helt enkelt inte vad som sägs på radion.
ok, altså anställer SL lindigt utvecklingsstörda förare.
Citera
2015-12-11, 15:43
Medlem
Vargtasks avatar
Citat:

SL anställer inga förare, det är MTR som kör t-banan.
Citera
2015-12-11, 15:52
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Ptja, som i alla jobb så finns det människor som förstår informationen bättre eller sämre än andra.

Och som någon sa tidigare, SL anställer inga alls, utan det är MTR som sköter den biten för närvarande.
Citera
2015-12-11, 18:19
Medlem
Citat:

Självklart kan jag förstå problemet med att ha barnvagnen fast. Men samtidigt så kan jag inte som förälder se mig själv få panik eller kaosa runt för att jag måste gå ut genom en stege.
Citera
2015-12-11, 18:39
Medlem
Citat från Aftonbladet:

– Det är fullständig kalabalik. Det var panik där inne, barn och äldre människor fick klättra ur tågen på stegar, sa resenären Pernilla Wickman, 28, till Aftonbladet i morse.
Tåget hade då suttit fast i över två timmar.
– Det var ett elfel på tåget så det fanns ingen syre där. Vi fick klättra ner vagn för vagn på stegar och det var fullständig katastrof.

Kan någon förklara det fetade?
Syrebrist p g a elfel? Det låter allvarligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in