2015-12-11, 18:53
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Citat från Aftonbladet:

– Det är fullständig kalabalik. Det var panik där inne, barn och äldre människor fick klättra ur tågen på stegar, sa resenären Pernilla Wickman, 28, till Aftonbladet i morse.
Tåget hade då suttit fast i över två timmar.
– Det var ett elfel på tåget så det fanns ingen syre där. Vi fick klättra ner vagn för vagn på stegar och det var fullständig katastrof.

Kan någon förklara det fetade?
Syrebrist p g a elfel? Det låter allvarligt.

Tror folk har svårt att behålla lugnet och får för sig än det ena och än det andra men jag var ju inte där så det är bara ett antagande. Hade det rått reell syrebrist hade ju ett antal fallit i sömn.
Citera
2015-12-11, 20:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Aftonbladet förnekar sig inte. Som vanligt breder de på om kaos och panik. Dessutom kryddat med en lagom mängd faktafel. Inget att bry sig om.

Däremot så blir jag förbannad på er i tråden som låter er luras av Aftonbladet. Ni är korkade och lättledda får!

Ibland pajar tunneltåg och om man bedömer att felet är så allvarligt att man inte på flera timmar kan få det trasiga tåget till en station så väljer man att "utrymma". Ordet låter dramatiskt men är normalt sett en lugn, metodisk och noga planerad sak.

Jag tror att de flesta passagerna på tåget tycker att det var ett bra beslut att få promenera några minuter till en station där de kunde fortsätta sin resa istället för att sitta kvar flera timmar!
Citera
2015-12-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Tror folk har svårt att behålla lugnet och får för sig än det ena och än det andra men jag var ju inte där så det är bara ett antagande. Hade det rått reell syrebrist hade ju ett antal fallit i sömn.

Tydligen slogs även luftkonditioneringen i vagnarna ut pga elfelet/strömavbrottet.
Citera
2015-12-11, 21:29
Medlem
Var med om en liknande grej för någon månad sen, fast då på pendeltåget mellan Sundbyberg och Karlberg. Då var dock inget kaos alls, folk satt lugnt och väntade, några började snacka med sina grannar. Däremot var det sjukligt dålig info. Det slutade med att vi fick evakuera efter 2 timmar. Med hjälp av stegar osv. Det var väldigt trångt där man kunde gå, det lutade och var stenar man gick på. Ingen aning hur barnvagnar etc tog sig hem. Inga bussar eller liknande stod och väntade där man kunde lämna spåret (mitt emellan stationerna), det var bara att traska.
Citera
2015-12-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Citat från Aftonbladet:

– Det är fullständig kalabalik. Det var panik där inne, barn och äldre människor fick klättra ur tågen på stegar, sa resenären Pernilla Wickman, 28, till Aftonbladet i morse.
Tåget hade då suttit fast i över två timmar.
– Det var ett elfel på tåget så det fanns ingen syre där. Vi fick klättra ner vagn för vagn på stegar och det var fullständig katastrof.

Kan någon förklara det fetade?
Syrebrist p g a elfel? Det låter allvarligt.

Vid en planerad evakuering av tåg så stänger man och jordar strömskenan vilket gör att tåget går över i nöddrift då endast batterierna finns kvar att försörja lyse och ventilation. Nöddriften innebär att ungefär hälften av både belysning och ventilation slås av för att den ska kunna fungera så länge som möjligt.
Dock är det inte ens någon fara om den lägger av helt då tågen är långt ifrån lufttäta och luft kommer alltid att kunna ta sig in ni vagnen.
Citera
2015-12-11, 23:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RachelZane
Ingen aning hur barnvagnar etc tog sig hem

Barnvagnar, tunga väskor, rullstolar samt deras tillhörande människor får ibland stanna kvar ombord om det är olämplig terräng. Vid risk för liv och hälsa så kallas räddningstjänsten att hjälpa dessa av tåget.

/Tågförare
Citera
2015-12-12, 06:55
Medlem
Jag var med på tåget.

Jag fick vänta ungefär två timmar och en kvart innan jag kom ut. Där jag satt (i vagn två av tre) var det absolut ingen panikstämning eller "fullständig kalabalik". Folk pillade på telefoner, bläddrade i tidningar, stirrade i golvet, stirrade i taket, vilade med stängda ögon, o s v. Ingen fick panik, ingen blev upprörd, ingen gick omkring i vagnen. Allt var lugnt och tyst.

Avstigningen skedde under ordnade former, vi köade sakta fram till den främre förarhytten och fick klättra ner på en stege. Det stod personal på båda sidor om stegen och hjälpte till, och lyset var tänt i tunneln. Sedan fick vi promenera hundra meter fram till T-centralen. Det hela var ungefär lika dramatiskt som att gå ut i skogen och plocka svamp.
Citera
2015-12-12, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Tydligen slogs även luftkonditioneringen i vagnarna ut pga elfelet/strömavbrottet.

Ventilationen dog samtidigt som allt annat. Den kom sedan igång igen efter ungefär en timme och tjugo minuter.
Citera
2015-12-12, 07:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdboy
Jag var med på tåget.

Jag fick vänta ungefär två timmar och en kvart innan jag kom ut. Där jag satt (i vagn två av tre) var det absolut ingen panikstämning eller "fullständig kalabalik". Folk pillade på telefoner, bläddrade i tidningar, stirrade i golvet, stirrade i taket, vilade med stängda ögon, o s v. Ingen fick panik, ingen blev upprörd, ingen gick omkring i vagnen. Allt var lugnt och tyst.

Avstigningen skedde under ordnade former, vi köade sakta fram till den främre förarhytten och fick klättra ner på en stege. Det stod personal på båda sidor om stegen och hjälpte till, och lyset var tänt i tunneln. Sedan fick vi promenera hundra meter fram till T-centralen. Det hela var ungefär lika dramatiskt som att gå ut i skogen och plocka svamp.

Ja, det är väl ungefär så det brukar gå till. Tack för din rapport från verkligheten!

Ni i tråden som går igång på Aftonbladets lögner och överdrifter kanske fått er en tankeställare?
Citera
2015-12-12, 10:18
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21921777.ab

Citat:
Ursprungligen postat av nerdboy
Jag var med på tåget.

Här är "källan": http://www.mynewsdesk.com/se/mynewsdesk/contact_people/pernilla-wickman-22789
Pernilla Wickman på 28 år verkar vara "gruppchef" över en stab på 12 pers på en nyhetsavdelning, konstigt nog bor hon inte på Södermalm, annars uppfyller hon alla kriterier i slaskjournalistik.
Mytomani verkar vara grundkrav för dagens nyhetsförmedlare.
Citera
2015-12-12, 10:32
Bannlyst
etablissemanget i farten. kaos och panik..inget syre...folk är fast i en mörk tunnel kaos. nej. jag har jobbat som elektriker i stockholms tunnelbana och kan säga där sitter det ny belysning.
Citera
2015-12-12, 17:26
Medlem
Från en grupp på facebook om denna händelse (och en annan på samma plats).

Citat:
yyy Jag var med och utrymde ett tåg mitt under eftermiddagsrusningen på exakt samma sätt förra året mellan just de stationerna. Ärligt talat så tyckte dom flesta att det var lite kul och dagen efter hittade jag över 50 bilder på Instagram. Har väldigt svårt att tro det var panik.. jag blev förvånad dock hur lugna och sammarbetsvänliga folk var.
Gilla · Svara · 6 · Igår kl. 13:58 · Har redigerats
xxx Jag körde detta fantastiska tåg idag. Va med och rymde ur alla vagnar och som du skriver. Folk va glada, och tyckte d va spännande att få gå promenad. Hade flera frågor och någon panik va det inte tal om. Tvärtom, riktigt trevliga trafikanter i denna märkliga händelse Smiley smile
Gilla · Svara · 10 · Igår kl. 16:57

Så skräpjournalistik i sett esse som vanligt när aftonbladet kan fixa clickbait...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in