• 1
  • 2
2015-12-11, 01:55
Medlem
Den som skriver samhälles parasit, håll käften och göm dig, jag kommer betala tillbaka de på de kommande 40 års arbete.

Jag skall in på intervju om ett jobb som jag har eftertraktat sedan jag tog studenten för några år sedan.
Problematiken i detta är, de senaste 1 år och 10 månaderna har jag varit sjukskriven, pga depression etcetc, då det varit mycket allvarliga sjukdomar inom familjen som helt enkelt tog knäcken på mig.

Jag vill inte ljuga om detta på min intervju, inte för att jag inte kan ljuga, de kan jag.. Men jag gillar inte att tala osanning.
Men vill inte att detta ska påverka min intervju negativt allt för mycket..

Det jag vill säga till arbetsgivaren är just detta:
Jag tänker inte ljuga, jag gillar inte att tala osanning, så detta är vad som hände och det resulterade i min sjukskrivning.
Det var mycket allvarliga sjukdomar, både min far och min syster, jag var tvungen att vara där för familjen och så mycket som hände tog knäcken på mig.
De positiva som detta gav dock är.
Att allt detta utvecklade mig, fick lära mig att ta ett väldigt stort ansvar, något så otroligt, sedan växte jag väldigt mycket som person under denna tiden.
Och jag vet, och vill påpeka att detta är ingenting som kommer påverka denna eventuella anställningen negativt i huvud taget, Jag kommer ge järnet, och inte göra er besvikna.

Det jag är rädd för är att detta uttalande kommer sumpa min chans, så jag står mellan att ljuga, något som jag avskyr att göra.
Eller att förlora ett jobb som står mig väldigt nära till hjärtat..
Åsikter om detta, vad borde jag göra?
Om mig själv är jag något av en arbetsmyra, jag är ofta den som tar i lite mer än mina arbetskamrater, alltså ingen soffsittande potatis som jobbar bara för han måste.
Citera
2015-12-11, 01:57
Tråkigt att höra din historia. Säg att du har pluggat. Det är förvisso en lögn men en lösning på problemet.
Citera
2015-12-11, 02:05
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Tråkigt att höra din historia. Säg att du har pluggat. Det är förvisso en lögn men en lösning på problemet.

Pluggat vad? Det kommer endast leda till problem att ljuga om att man pluggat i nästan 2 år fast man inte alls gjort det.

TS, har du jobbat eller studerat innan och kan få bra referenser från då så borde det inte vara några problem om du förklarar att det berodde på svår sjukdom inom familjen! Ta det lugnt och var ärlig
Citera
2015-12-11, 02:06
Medlem
Jag vet att det suger att inte kunna säga, men du kommer sumpa din chans ganska omedelbart om du berättar att du varit sjukskriven för depression, oavsett omständigheterna. Arbetsgivaren väljer den som den tror innebär minst problem och mest fördel. Nämner du depressionen kommer den ta all fokus från vem du är och vad du kan tillföra.
Citera
2015-12-11, 02:07
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Pluggat vad? Det kommer endast leda till problem att ljuga om att man pluggat i nästan 2 år fast man inte alls gjort det.

TS, har du jobbat eller studerat innan och kan få bra referenser från då så borde det inte vara några problem om du förklarar att det berodde på svår sjukdom inom familjen! Ta det lugnt och var ärlig

Hitta på något om personen fråga. Jag tror knappast att det kollas upp.
Citera
2015-12-11, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz

Lite det jag tänkte med, det går emot en av sakerna jag helst inte vill göra..

Jag har en full gymnasieutbildning, och har goda referenser från mina 3 tidigare arbetsplatser..
Kändes otroligt lättande att läsa ditt svar, tack!..

Skulle dock be om mer åsikter, just för hur ni känner om ni själva skulle sitta mitt emot mig vid intervjun och fick höra just detta..
Citera
2015-12-11, 02:12
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Hitta på något om personen fråga. Jag tror knappast att det kollas upp.

Eller? Vad skall du säga när dina kollegor frågar om dina kunskaper i ämnet? Ehhäh jag var helt sämst på ämnet, fast jag pluggade i två år...

Citat:
Ursprungligen postat av KryptoEmber
Lite det jag tänkte med, det går emot en av sakerna jag helst inte vill göra..

Jag har en full gymnasieutbildning, och har goda referenser från mina 3 tidigare arbetsplatser..
Kändes otroligt lättande att läsa ditt svar, tack!..

Skulle dock be om mer åsikter, just för hur ni känner om ni själva skulle sitta mitt emot mig vid intervjun och fick höra just detta..

Med flera bra referenser och din anledning till sjukskrivning ser jag ingen anledning till att det skulle vara negativt. I de flesta fall uppskattas uppriktighet.

Lycka till hur du än gör
Citera
2015-12-11, 02:22
Medlem
Arbetarbroders avatar
Du föll ut av i 22 månader, pga. saker som sjukdomar inom familjen osv, vill nu in på arbetsmarknaden och som skattebetalare vill jag säga att systemet där vi håller ihop trots depressioner och allt som kan hända är ingenting som jag ser parasit eller liknande och det gör nog väldigt få svenskar ärligt talat.

Angående din arbetsintervjuv och sanning eller lögn så är svaret mycket baserat på vad de är för jobb du söker men tycker de du skrev lät sådär som arbetsgivare vill höra överlag.
Det blir väl en olustig situation att lämna ut sig sådär för nån i en maktposition som du precis berättat så håll det kort, fokusera på det positiva osv men de verkar du fixa i trådstarten, plussa på med komma utsövd.
lycka till!
Citera
2015-12-11, 03:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har du en lucka på nästan 2 år? Säg att du har varit ute och rest, backpackat i Thailand, jobbat i Australien etc. Arbetsgivaren har inte att göra med ditt privatliv och att lämna ut dig på det här sättet, som förvisso är en ärlig sak att göra, men det kommer inte att gynna dig att berätta "din historia" i ett såhär tidigt skede.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-12-11 kl. 03:21.
Citera
2015-12-11, 09:26
Medlem
Du vet att det är straffbart att ljuga för myndigheter va? Man måste alltid hålla sig till den exakta sanningen.

Jag själv har haft oturen att ha Add.. Och får nu behandling för detta.
Citera
2015-12-11, 12:22
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryptoEmber
Den som skriver samhälles parasit, håll käften och göm dig, jag kommer betala tillbaka de på de kommande 40 års arbete.

Jag skall in på intervju om ett jobb som jag har eftertraktat sedan jag tog studenten för några år sedan.
Problematiken i detta är, de senaste 1 år och 10 månaderna har jag varit sjukskriven, pga depression etcetc, då det varit mycket allvarliga sjukdomar inom familjen som helt enkelt tog knäcken på mig.

Jag vill inte ljuga om detta på min intervju, inte för att jag inte kan ljuga, de kan jag.. Men jag gillar inte att tala osanning.
Men vill inte att detta ska påverka min intervju negativt allt för mycket..

Det jag vill säga till arbetsgivaren är just detta:
Jag tänker inte ljuga, jag gillar inte att tala osanning, så detta är vad som hände och det resulterade i min sjukskrivning.
Det var mycket allvarliga sjukdomar, både min far och min syster, jag var tvungen att vara där för familjen och så mycket som hände tog knäcken på mig.
De positiva som detta gav dock är.
Att allt detta utvecklade mig, fick lära mig att ta ett väldigt stort ansvar, något så otroligt, sedan växte jag väldigt mycket som person under denna tiden.
Och jag vet, och vill påpeka att detta är ingenting som kommer påverka denna eventuella anställningen negativt i huvud taget, Jag kommer ge järnet, och inte göra er besvikna.

Det jag är rädd för är att detta uttalande kommer sumpa min chans, så jag står mellan att ljuga, något som jag avskyr att göra.
Eller att förlora ett jobb som står mig väldigt nära till hjärtat..
Åsikter om detta, vad borde jag göra?
Om mig själv är jag något av en arbetsmyra, jag är ofta den som tar i lite mer än mina arbetskamrater, alltså ingen soffsittande potatis som jobbar bara för han måste.

Berätta sanningen men säg inget om depression. Säg att din far och syster har haft allvarlig cancer, eller vad det nu var, och att du därför blev sjukskriven. Det är ett tillstånd som alla kan förstå och det har passerat. Din sjukskrivning hade en tydlig orsak och den är borta nu. Det arbetsgivare reagerar på är folk som är sjukskrivna för depression utan en tydlig anledning. Då kan tillståndet komma tillbaks när som helt bara kaffemaskinen inte är påfylld.
Citera
2015-12-11, 12:24
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Du vet att det är straffbart att ljuga för myndigheter va? Man måste alltid hålla sig till den exakta sanningen.

Jag själv har haft oturen att ha Add.. Och får nu behandling för detta.

Det är inte straffbart att enbart ljuga för en myndighet. Lämnar du medvetet oriktiga uppgifter för att tillskansa dig något kan det bli ett bedrägeri men att ljuga i en intervju är knappast straffbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in