Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-10, 20:54
Medlem
Jag är sugen på en fyrhjulsdriven bil. Har kollat länge på Jeep Grand Cherokee WJ men på senare tid har jag fått upp ögonen för UAZ (http://www.uaz.ru/en/) men hemsidan är tyvärr ganska fattig på info. Finns det någon här som har erfarenheter av UAZ eller besitter info om hur man kan köpa en.
Tittar man på hemsidan i rysk version verkar man kunna få en SUV för 100000 sek. Kan det verkligen stämma?
Citera
2015-12-10, 22:55
Medlem
akehodells avatar
http://www.uazland.cz/mainen.html
Citera
2015-12-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twomassable
Jag är sugen på en fyrhjulsdriven bil. Har kollat länge på Jeep Grand Cherokee WJ men på senare tid har jag fått upp ögonen för UAZ (http://www.uaz.ru/en/) men hemsidan är tyvärr ganska fattig på info. Finns det någon här som har erfarenheter av UAZ eller besitter info om hur man kan köpa en.
Tittar man på hemsidan i rysk version verkar man kunna få en SUV för 100000 sek. Kan det verkligen stämma?

Tänker då på modellen Lada Niva? Jag har för mig att Vaz tillverkar den...och att den ser i princip lika den ut som när den kom på 80-talet.

Det är ingen komfortbil, men den är robust som en pansarvagn.
Citera
2015-12-10, 23:29
Medlem
tastass avatar
Klart mycket ballare än en Dacia iaf.
Även om det skulle gå att importera lär det ju vara knivigt med service och reservdelar till en dylik pjäs.
Citera
2015-12-10, 23:48
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Klart mycket ballare än en Dacia iaf.
Även om det skulle gå att importera lär det ju vara knivigt med service och reservdelar till en dylik pjäs.

Hunter är grym, den tycks kosta runt 50k. Då kanske det är värt att skita i garantin. Förnuftigt underhåll och privatimport av reservdelar efter behov. Andrahandavärdet, om det ens finns ett, lär inte vara högt oavsett. Eller får man helt enkelt ta en färja över östersjön för årligt underhåll.
Senast redigerad av Greveling 2015-12-10 kl. 23:51.
Citera
2015-12-10, 23:59
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
Hunter är grym, den tycks kosta runt 50k. Då kanske det är värt att skita i garantin. Förnuftigt underhåll och privatimport av reservdelar efter behov. Andrahandavärdet, om det ens finns ett, lär inte vara högt oavsett. Eller får man helt enkelt ta en färja över östersjön för årligt underhåll.

Vet du om det går att registrera en sådan i Sverige? Eller får man enbart bruka dem i sandlådan?
Citera
2015-12-11, 00:08
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Vet du om det går att registrera en sådan i Sverige? Eller får man enbart bruka dem i sandlådan?

Nej undrar också detta. Lada Niva går ju bra att registrera.
Vilka hinder är som sätter käppar i hjulet, utsläppen?
Citera
2015-12-11, 07:22
Medlem
Stivalis avatar
Herrejävlar, byggs dom där än?! Dom har varit med länge minst sagt!

UAZ 469, som tydligen marknadsförs som Hunter numera, byggdes faktiskt bla i en fabrik i Tyskland ett tag, enligt wikipedia. Därmed bör ju avgasvärden sannolikt inte vara något hinder. Det ska tydligen ha varit på 2000-talet som dom monterades i Tyskland!

Dom här bilarna är nog faktiskt betydligt vanligare än vad man kan tro. Lär absolut inte vara problem att få tag på delar. Att eventuellt åka över till Baltikum för reparation gör ju faktiskt även vissa som har bilar som inte är öststatsbilar, eftersom det är billigt.
Citera
2015-12-11, 07:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Jag har sett en "hunter" med svenska plåtar på 10-talet i alla fall. Sen är det ju svårt att säga om den var 10 eller 30 år gammal.

Jag tror det är en rätt kompetent bil för folk som faktiskt behöver hasplåtar och vill ha en full uppsättning extradäck på taket. Men att välja mellan en sådan och en grand cherokee känns ju minst sagt märkligt, det är ju långt ifrån samma typ av bil och inte direkt samma prisklass.
Citera
2015-12-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har sett en "hunter" med svenska plåtar på 10-talet i alla fall. Sen är det ju svårt att säga om den var 10 eller 30 år gammal.

Jag tror det är en rätt kompetent bil för folk som faktiskt behöver hasplåtar och vill ha en full uppsättning extradäck på taket. Men att välja mellan en sådan och en grand cherokee känns ju minst sagt märkligt, det är ju långt ifrån samma typ av bil och inte direkt samma prisklass.

Parallellen Hunter och Grand Cherokee är inte så självklar kanske men Deras Patriot är en liknande SUV i ett helt klart billigare utförande men offroad tänker jag mig att dom är likvärdiga.

Fint hade varit att hitta en "ny" begagnat i Ryssland som man slipper momsa för när man tar in den. Borde ju som det verkar kunna bli hur billigt som helst.
Det jag gillar är att alla UAZ har raka axlar fram och bak. De flesta nu har independent susp.
Citera
2015-12-11, 10:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tänker då på modellen Lada Niva? Jag har för mig att Vaz tillverkar den...och att den ser i princip lika den ut som när den kom på 80-talet.

Det är ingen komfortbil, men den är robust som en pansarvagn.

Ja, UAZ och VAZ är helt olika tillverkare och deras bilar ligger i olika kategorier där UAZ är lite större bilar för professionellt och militärt bruk medan t.ex. Niva är en terränggående personbil.

Finns för övrigt en uppsjö ryska bil och lastbilstillverkare vars namn slutar med AZ eftersom AZ helt enkelt är förkortning för bilfabrik och första bokstaven står oftast för begynnelsebokstaden i ortsnamnet där fabriken startades.
Citera
2015-12-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Herrejävlar, byggs dom där än?! Dom har varit med länge minst sagt!

UAZ 469, som tydligen marknadsförs som Hunter numera, byggdes faktiskt bla i en fabrik i Tyskland ett tag, enligt wikipedia. Därmed bör ju avgasvärden sannolikt inte vara något hinder. Det ska tydligen ha varit på 2000-talet som dom monterades i Tyskland!

Dom här bilarna är nog faktiskt betydligt vanligare än vad man kan tro. Lär absolut inte vara problem att få tag på delar. Att eventuellt åka över till Baltikum för reparation gör ju faktiskt även vissa som har bilar som inte är öststatsbilar, eftersom det är billigt.
Enligt hemsidan någon länkade till är det euro 4 motorer, så de kan inte säljas och möjligtvis inte importeras nya heller för det är euro 6 som gäller nu. Det beror ju på tillverkningsdatum, men euro 4 upphörde att gälla för flera år sedan så det är en gammal lagerbil från 2007 du köper i så fall. http://www.uazland.cz/shopenE3.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in