• 3
  • 4
2019-04-14, 18:43
Medlem
Couplets avatar
Mina spaghettifavoriter:

* Riven ost och en burk makrill i tomatsås - perfekt för en stressig vardagskväll
* Tellicherry-peppar, olivolja och en pressad vitlök
* Fetaost, körsbärstomater och créma de balsamico (stavas det så?)
* Ketchup
* Gratäng - lägg den halvkokta spaghettin i en form, häll på grädde eller crème fraîche (måste alltid googla hur man skriver), tärnat bacon och ost. Kassler går också bra.
* Blanda med sambal oelek och passerade tomater. Eller krossade tomater. Eller färska, finhackade tomater. Eller tomatsallad. Toppa med ost
* Falukorv, såklart!
* Blanda med ett rått ägg

Spaghetti är väldigt tacksamt att variera på olika sätt, det är bara fantasin som sätter gränsen i princip. Jag älskar spaghetti i alla dess former, bland annat just för att det är en bas som funkar i ett liv med heltidsjobb, barn och fritidsaktiviteter pga sin snabblagningshet... eh... vad det nu kan heta i verkligheten.
Citera
2019-04-14, 20:14
Medlem
TraXzmans avatar
En variant jag gjorde förr i ungdomen var att steka mosade fiskpinnar med paneringen i olja. Sen gära en sås med 2,5 dl grädde, bubbla upp och krydda det med lite paprikakrydda, chili sötsur sås inkl fonder med fisk och skaldjur ... typ bong sen i med lite stekt lök, ärter, majs paprika blandnings påse sen avsluta med riven ost.. Sen blanda väl stekta småbitar med fisk och sås med pastan spagetti grundligt

Vart ganska gott och snabbt
Citera
2019-04-14, 22:32
Medlem
Sjukt god, lite lyxigare hummerpasta för härliga fredagkvällar eller varför inte på födelsedagen/första daten/Alla hjärtans dag eller Bröllopsdagen

* Rensa och dela 2 hummerstjärtar och klor i mindre bitar

* Stek:
2 msk olivolja
2tsk oregano
0,75 tsk chiliflakes
4 finhackade vitlöksklyftor
OBS! Stek försiktig då vitlöken inte får ta färg. Blir besk annars...

* Tillsätt 3 msk tomatpuré och stek i ca 2 min
*Häll i 1 dl Sherry och reducera till hälften
*Häll i 1 burk hela körsbärstomater och koka ihop
*Tillsätt följande och fortsätt koka i 5 min:
0,5 tsk socker
2 dl fiskbuljong
1 tsk salt

* Lägg hummerbitarna i en djup tallrik med pasta (helst linguine, fast spagetti funkar bra). Häll såsen uppepå. VIKTIGT!: hummern får absolut inte under några omständigheter kokas eller ligga för länge i såsen då den annars blir träig/seg.
Strö hackad persilja över
Bäst med vitlöksbröd till
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här