Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-10, 16:32
Medlem
Fick just det meddelandet alldeles nyss på datorn, vad exakt innebär det? Kommer datorn snart slockna och dö och vad kostar det att åtgärda, vad måste man göra för att åtgärda problemet? Finns det något enkelt sätt att fixa det på, typ formatera om hårddisken eller liknande?

Tacksam för svar :)
Citera
2015-12-10, 16:33
Medlem
Ska tillägga att det efter "Ett problem med hårddisken upptäcktes" står följande: Säkerhetskopiera filerna genast så att ingen information går förlorad. Kontakta sedan datortillverkaren och ta reda på om disken måste repareras eller ersättas.

Här är en bild:

https://gyazo.com/17d018fc774c819173d15dc9ba17f863
Citera
2015-12-10, 16:42
Medlem
oldeubois avatar
Risk för att hårddisken börjar rasa. Gör som de säger, spara dina filer och byt ut disken.
Citera
2015-12-10, 16:59
Medlem
Ingen aning hur man gör något, ska jag spara filer jag vill ha kvar på en USB sticka? Jag bryr mig inte om några filer på datorn faktiskt, allt är bara skräp :) Går det att återställa hårddisken för att rädda den eller omformatera?
Citera
2015-12-10, 17:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Fick just det meddelandet alldeles nyss på datorn, vad exakt innebär det? Kommer datorn snart slockna och dö och vad kostar det att åtgärda, vad måste man göra för att åtgärda problemet? Finns det något enkelt sätt att fixa det på, typ formatera om hårddisken eller liknande?

Tacksam för svar

Sluta använda datorn till annat än följande: backa upp allting du behöver och ta reda på vilken tillverkare är för HDD`n och surfa sedan till deras hemsida och använd deras HDDkoll program.

Efter detta kan du ta nästa beslut.
Citera
2015-12-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Sluta använda datorn till annat än följande: backa upp allting du behöver och ta reda på vilken tillverkare är för HDD`n och surfa sedan till deras hemsida och använd deras HDDkoll program.

Efter detta kan du ta nästa beslut.

Har inget av värde på datorn alls, kan ominstallera alla program jag behöver, inga viktiga filer går förlorade. Skulle en omformatering av hårddisken kunna rädda detta eller något lindrigare jämfört med att behöva köpa en ny hårddisk?
Citera
2015-12-10, 17:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har inget av värde på datorn alls, kan ominstallera alla program jag behöver, inga viktiga filer går förlorade. Skulle en omformatering av hårddisken kunna rädda detta eller något lindrigare jämfört med att behöva köpa en ny hårddisk?

En omformatering kan göra slut på den, gör som jag skrev tidigare. Det kan fixa den.
Citera
2015-12-10, 17:15
Medlem
Citat:
En omformatering kan göra slut på den, gör som jag skrev tidigare. Det kan fixa den.

Alright. Jag hittade nu en extern hårddisk som jag köpte för 2 år sen, helt orörd i sin förpackning ska tilläggas, kan den komma till användning eller på något sätt ersätta?
Citera
2015-12-10, 17:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Alright. Jag hittade nu en extern hårddisk som jag köpte för 2 år sen, helt orörd i sin förpackning ska tilläggas, kan den komma till användning eller på något sätt ersätta?

Kanske det, beror ju på om den fungerar med din dator.

Men varför krångla till det, kolla upp disken med tillverkarens program så kanske det fixar till disken. Problem solved.
Citera
2015-12-10, 17:20
Medlem
Citat:

Med HDD menar du hårddisk va? Hur tar jag reda på tillverkaren till hårddisken? Har fått datorn för 5 år sedan som en present, kan inget om delarna i den. Kan inte mycket om datorer i övrigt heller :/
Citera
2015-12-10, 17:25
Medlem
Kan också vara kabeln till hårddisken som krånglar. Kontakta någon som kan kolla din dator.
Citera
2015-12-10, 17:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Med HDD menar du hårddisk va? Hur tar jag reda på tillverkaren till hårddisken? Har fått datorn för 5 år sedan som en present, kan inget om delarna i den. Kan inte mycket om datorer i övrigt heller :/

Gå till kontrollpanelen - enhetshanteraren - diskenheter. Klicka på den raden - vad står det där ?

Laptop eller stationär ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in