2015-12-10, 11:32
Medlem
sallymans avatar
Tjena,

Jag och mina vänner står inför att ljudisolera våran studio (20kvm)

Vi har en budget på runt 4000-5000 kr och vill självklart försöka att få så mycket isolering för pengarna som möjligt.

Tanken slog mig - hur fungerar bubbelplast som isolering? Det går ju att få i enorma kvantiteter för en billig peng - men hur väl ljudisolerar det? Det används ju ganska flitigt som isolering bl.a

Tänkte mig några lager av detta och något skynke/lakan över.

Vi har ju kollat på diverse skumplast lösningar, äggkartonger, madrasser och diverse "traps" - men vi vill ju verkligen försöka få så mycket för pengarna som möjligt. Helt sjukt vad skumplast och andra ljudisolerings material kan flyga iväg prismässigt.

Tankar och idéer uppskattas
Citera
2015-12-10, 19:00
Medlem
Pow-Trips avatar
Var faktiskt inne idag på 4sound och hörde mig för om isolering då jag nyss flyttade och akustiken är bedrövlig i nya lägenheten.
Han sa att den billigaste lösningen antagligen var enkla gipsskivor samt att man som du skrev sätter upp ett skynke framför och skrynklar till det/trycker ihop det till en vågform.
Citera
2015-12-12, 11:48
Medlem
Skrffis avatar
Bubbelplast, äggkartonger, tygbitar fungerar inte alls, då de inte har tillräckligt med massa. Det krävs en hel del massa för att dämpa lägre frekvenser (som är det som är det svåra). Viktigt att komma ihåg också är att: Ljudisolering (att stoppa ljud att komma in och ut ur rummet), och akustikbehandling (få det att låta bättre i rummet), är två olika saker och kräver andra metoder för att uppnå ett okej slutresultat.

Jag kan lova att ni får ett långt mycket bättre resultat om ni spenderar den första hundralappen på boken "Home Recording Studio - Build it like the pros" skriven av Rod Gervais. Boken som rekommenderas till de flesta som ska göra liknande saker för första gången, av en bra anledning.

EDIT: Om du menade akustikbehandlning, och inte ljudisolering, kan jag ge mycket konkretare råd direkt här.
Citera
2015-12-12, 17:30
Medlem
Låter som att ni ska akustikbehandla och inte ljudisolera. Två helt olika företeelser vilket redan påpekats i tråden.

Läs på lite i ämnet först. Mät upp rummet. Beräkna Sabine-värden kanske ni inte behöver göra ännu, men glöm bubbelplasten och äggkartongerna för guds skull. Åtminstone om ni vill bli tagna på allvar.
Stäm av vinklar gentemot monitorer, se om ni får stående noder i rummet och frekvenser som då behöver strypas. Basfällor är viktigt. Tunna plattor tar bara högre frekvenser, så tjocka rullar i hörnen kan förhoppningsvis avhjälpa lite. Sedan ska ju rummet inte vara helt dött. Etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in