Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Förseningsavgiften lär väl TS redan ha betalat iom påminnelsen. Vad TS däremot kan råka på är att även få betala inkassoavgiften. Det har jag fått göra när räkningen gått dit men jag har hunnit betala innan jag fått hem fakturan från inkassobolaget. Så TS borde kontakta Comhem och kolla om de skickat den vidare snarast möjligt.
Precis, ungefär det jag ville förmedla tidigare inatt. Inkassobolag lyder under datainspektionen och dagen ärendet går aktivt hos dom kommer de skicka ett daterat inkassokrav. För att inkassobolaget i fråga inte skall ha rätt att kräva in inkassokostnaden måste pengarna ha bokförts hos mottagaren, dvs inte skickats dagen innan inkassoärendet skapas.
För att öka sina chanser att slippa betala dessa 180:- bör TS som sagt meddela betalning till comhem och gärna ta namn på den person TS talar med. Visar det sig senare att betalningen meddelats men inte bokförts innan inkassodatumet bör TS bestrida kostnaderna och hänvisa till samtal med comhem och personen i fråga. I detta fall kommer comhem näst intill garanterat återkalla inkassoärendet då det annars skulle bryta mot god inkassosed.
Har ärendet dock redan skapats men TS inte fått brev är det dock inte mycket att göra utöver att surt betala dessa 180:- samt eventuell dröjsmålsränta. Det finns vissa företag som tar kostnaderna själva men det brukar vara väldigt ovanligt och i princip händer det aldrig med större bolag. Någon måste betala inkassobolaget, gör inte gäldenären det måste företaget som anlitat dom, vilket de allt som oftast inte är sugna på.
Blev jävligt långt för att säga samma sak som jag och den citerade personen redan sagt, men ville förklara anledningen.