2015-12-10, 02:14
Medlem
Missade o betala en faktura som lpte ut den 27:e. Fick en pminnelse den 4:e och betala nu. r frn comhem dr det stod att om den ej betalades in omgende s gr den vidare till sergel kredittjnster. r jag i riskzonen?
Citera
2015-12-10, 02:25
Medlem
Ring och prata med dom omgende imorgon och meddela betalningen s du undviker inkassokostnaden ifall rendet inte redan gtt igng utan att du hunnit f brev. Fr du senare brev kan du hnvisa till att de lovat dig avvakta betalningen.
Citera
2015-12-10, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Missade o betala en faktura som lpte ut den 27:e. Fick en pminnelse den 4:e och betala nu. r frn comhem dr det stod att om den ej betalades in omgende s gr den vidare till sergel kredittjnster. r jag i riskzonen?
Nej, det r lugnt, du har ju betalat fakturan.

Det vrsta som kan hnda r att du ker p en hundring i frseningsavgift om de r giriga, vilket de tyvrr r.

Sov gott
Citera
2015-12-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Nej, det r lugnt, du har ju betalat fakturan.

Det vrsta som kan hnda r att du ker p en hundring i frseningsavgift om de r giriga, vilket de tyvrr r.

Sov gott

Frseningsavgiften lr vl TS redan ha betalat iom pminnelsen. Vad TS dremot kan rka p r att ven f betala inkassoavgiften. Det har jag ftt gra nr rkningen gtt dit men jag har hunnit betala innan jag ftt hem fakturan frn inkassobolaget. S TS borde kontakta Comhem och kolla om de skickat den vidare snarast mjligt.
Citera
2015-12-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Frseningsavgiften lr vl TS redan ha betalat iom pminnelsen. Vad TS dremot kan rka p r att ven f betala inkassoavgiften. Det har jag ftt gra nr rkningen gtt dit men jag har hunnit betala innan jag ftt hem fakturan frn inkassobolaget. S TS borde kontakta Comhem och kolla om de skickat den vidare snarast mjligt.

Precis, ungefr det jag ville frmedla tidigare inatt. Inkassobolag lyder under datainspektionen och dagen rendet gr aktivt hos dom kommer de skicka ett daterat inkassokrav. Fr att inkassobolaget i frga inte skall ha rtt att krva in inkassokostnaden mste pengarna ha bokfrts hos mottagaren, dvs inte skickats dagen innan inkassorendet skapas.

Fr att ka sina chanser att slippa betala dessa 180:- br TS som sagt meddela betalning till comhem och grna ta namn p den person TS talar med. Visar det sig senare att betalningen meddelats men inte bokfrts innan inkassodatumet br TS bestrida kostnaderna och hnvisa till samtal med comhem och personen i frga. I detta fall kommer comhem nst intill garanterat terkalla inkassorendet d det annars skulle bryta mot god inkassosed.

Har rendet dock redan skapats men TS inte ftt brev r det dock inte mycket att gra utver att surt betala dessa 180:- samt eventuell drjsmlsrnta. Det finns vissa fretag som tar kostnaderna sjlva men det brukar vara vldigt ovanligt och i princip hnder det aldrig med strre bolag. Ngon mste betala inkassobolaget, gr inte gldenren det mste fretaget som anlitat dom, vilket de allt som oftast inte r sugna p.

Blev jvligt lngt fr att sga samma sak som jag och den citerade personen redan sagt, men ville frklara anledningen.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-12-10 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in