Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-10, 00:19
  #1
Moderator
Oddballs avatar
Den tappar ett flertal blad varje dag och blir snart skallig trots att skötselanvisningarna åtföljs: https://www.blomsterlandet.se/Vaxter...r/Citronfikus/

Någon som har nåt bra tips på vad det kan bero på och/eller vad man kan göra?
Citera
2015-12-10, 00:31
  #2
Medlem
Kan det vara för lite ljus? Jag har haft väldigt svårt att få citrusträd att överleva inomhus på vintern.
Citera
2015-12-10, 00:36
  #3
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Kan det vara för lite ljus? Jag har haft väldigt svårt att få citrusträd att överleva inomhus på vintern.

Men i skötselråden står det ju: "Ljust eller i halvskugga, undvik stark sol." Sen är den väl inget äkta citrusträd namnet till trots...
Citera
2015-12-10, 00:37
  #4
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Kan det vara för lite ljus? Jag har haft väldigt svårt att få citrusträd att överleva inomhus på vintern.

Jag har iofs ett antal riktiga växtlampor så jag skulle kunna prova att ställa den under en sån några dagar och se vad som händer, har ju inget att förlora så att säga.
Citera
2015-12-11, 17:36
  #5
Medlem
Perpetovs avatar
Absolut mest troligt att det är för lite ljus. Halvskugga är MASSOR med ljus jämfört men inomhus på vintern. En 10W LED räcker. Ge inte upp för snabbt, det kan ta ett tag att få den glad igen.
Citera
2015-12-11, 17:58
  #6
Medlem
Har du flyttat den eller på annat sätt påverkat den i form av miljöombyte? Min erfarenhet av fikusar generellt är att de kastar alla blad på en kvart om man provocerar dem med drastiska miljöombyten som att exempelvis rotera krukan ett halvt varv eller nått annat dumdristigt.
Citera
2015-12-12, 01:08
  #7
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetov
Absolut mest troligt att det är för lite ljus. Halvskugga är MASSOR med ljus jämfört men inomhus på vintern. En 10W LED räcker. Ge inte upp för snabbt, det kan ta ett tag att få den glad igen.

Den har fått min "värsta" växtlampa nu, den utvecklar ungefär lika mycket ljus som en kärnvapenexplosion.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har du flyttat den eller på annat sätt påverkat den i form av miljöombyte? Min erfarenhet av fikusar generellt är att de kastar alla blad på en kvart om man provocerar dem med drastiska miljöombyten som att exempelvis rotera krukan ett halvt varv eller nått annat dumdristigt.

Nej, har faktiskt inte gjort något sånt. Inte ens något lite. Men ljuset har ju avtagit där den står pga årstiden, men som jag skrev ovan så har den nu lika mycket ljus som det går åt för att odla 4 hektar potatis...
Citera
2015-12-12, 03:18
  #8
Medlem
Disciplinas avatar
Nu vet jag inte vad du har för styrka på lampan, men det kan vara skadligt med för mycket ljus också, särskilt om växten måste direktanpassa sig från vintermörkret och om lampan står på för många timmar om dygnet.
Citera
2015-12-12, 10:32
  #9
Medlem
Perpetovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Den har fått min "värsta" växtlampa nu, den utvecklar ungefär lika mycket ljus som en kärnvapenexplosion.

Det räcker med ca 1000 lumen.
Citera
2015-12-16, 13:13
  #10
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag har en citronfikus i form av "bonsai" som jag lyckats hålla livet i trots kruka/or utan dränering. Vågade mej inte på krukbyte då jag inte trodde det skulle lyckas (stora klumpiga rotgrenar över krukkanten men det var just det som var meningen i det hela) hittade f.ö. ingen kruka som skulle varit passande.
Den fick först stå i köksfönster - väster.
Med tanke på vattning fick den "en sup" vatten om dagen. För att inte råka dränka rötterna. Den stortrivdes. Regelbunden tid - när vi åt middag.
Efter 1 år började bladen växa sej stora som "en vanlig " fikus.
Den blev för stor för fönstret så den fick flytta in på köksbordet. Och där står den än - sen 7 år tillbaka. Intill samma fönster. Inte ens trots persiennerna är delvis nere opponerade den sej.
En dag hände något - krukan sprack. Den var så livskraftig att den sprängde krukan. Bara ut och köpa större (utan dränering - men med en del lecakulor i) För 1 år sen petade jag i hast ner ett skott av ampellilja, som växt till sej. Nu vågar jag ju knappast dela på dom fast det behövs.

Berättar för att jag faktiskt försett den med dåligt ljus. Har ingen lampa för växtbelysning.
Enstaka blad gulnar o. faller.
Har en gång misstänkt ohyra och sprayat den. Men sedan har det hela tiden kommit nya skott - t.o.m. på grenar där det verkade helt torrt. Så ge inte upp.
Det är rätt stor skillnad på citronfikus och citrusfruktträd. Det hänger mest på likheten.
Har du haft den ute i sommar?
Enl min blomsterhandlare så är det svårt ha citrusfruktväxter ute på sommaren och sen inne vintertid. Även andra krukväxter. Det mest pga den torra luften.
Kanske prova med en skål vatten nära den? Behållare att hänga på element är i stort overksamma i mitt tycke.
Har du testat med att ge den rumstempererad dusch? Ev spraya den med vatten?

Vad jag fått göra är att gallra bort för långa skott och därmed kommer lite nya.
Anstränger du dej FÖR mycket? Testa att hota med sopspannen!
__________________
Senast redigerad av Rompetroll 2015-12-16 kl. 13:23.
Citera
2017-12-08, 17:54
  #11
Medlem
Softis...s avatar
Min citronfikus har snart blivit av med alla de mörkgröna bladen som satt där från början. Istället så har det, efter de mörkgröna bladens frånfälle, växt ut några ljusgröna blad på det skelett av stam och grenar som finns kvar.

Vad ska jag göra? Köpa en ny, eller försöka med att utveckla den jag har (vilket är det jag vill göra)?

Vattning, klippning, gödning, placering?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback