Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-09, 22:18
  #1
Medlem
Hej!
Har en liten fundering, som jag tänkte att ni andra här skulle få dela med er lite av era erfarenheter. Vi har en stuga i fjälls, där jag gärna skulle vilja ha ett mobilt bredband med en liten datamängd för att kunna styra tillslag/frånslag av värme bland annat, även övervakningskamera.

Jag har skaffat ett 4G-modem av märket Huawei B593, vilket Telia/Tele2 använder sig av. Eftersom vi inte har värmen på i stugan under vintern så blir det ganska kallt där inne. Så min fundering är följande:

Hur mycket kyla tål ett 4G-modem ungefär? Bör det vara något problem om det är till exempel -10 i stugan?
Citera
2015-12-09, 22:24
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Elektroniken tål nog kylan men när du värmer upp stugan och startar upp grejerna så kan det fällas ut kondensfukt med kortslutningar som följd om du har otur.

Bäst att få varmt i stugan och låta elektroniktemperaturen stiga innan du startar om du vill vara på den säkra sidan.
Men elektroniken brukar vara skyddad av ett lackskikt för att förhindra sådan problem.
Citera
2015-12-09, 22:30
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Som stigallan säger, kondens är det enda problemet.
Löses genom att prylarna alltid får vara på!
Citera
2015-12-09, 22:39
  #4
Medlem
Så om jag bygger en liten låda för detta så bör det inte vara några problem?
Citera
2015-12-09, 23:21
  #5
Medlem
Då får du bygga en vakumlåda vilket jag tvivlar på att du tänkt. Tex lämnar du datorn i bagageluckan över natten en fuktig höstkväll så skulle inte jag starta upp den morgonen innan fukten har försvunnit
Citera
2015-12-09, 23:44
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Då får du bygga en vakumlåda vilket jag tvivlar på att du tänkt. Tex lämnar du datorn i bagageluckan över natten en fuktig höstkväll så skulle inte jag starta upp den morgonen innan fukten har försvunnit
Det behöver inte vara vaccum, det räcker med en plastpåse som knyts ihop.
Citera
2015-12-09, 23:55
  #7
Medlem
AlfaQhards avatar
Elektronik mår bra av kyla, men mår dåligt av kondens. Isolera så ska det gå bra.
Citera
2015-12-10, 00:22
  #8
Medlem
Från manualen;

Working temperature: 0°C to +40°C
Storage temperature: –20°C to +70°C
Humidity 5%–95% RH
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback