• 1
  • 2
2015-12-09, 18:22
Medlem
Kan noll om datorer och behöver hjälp, har jättemycket arbete att göra och vill inte att datorn ska ge upp.Har märkt att datorn börjat hänga sig och är långsammare än vanligt. Google chrome går inte att öppna.

Vad kan jag göra? Skulle uppskatta om ngn kunde ta sig tid och förklara ngrlunda noggrant(med ett inte alltför svårt språk:P) då jag verkligen inte kan ett skit om hur datorer fungerar.

Jättetacksam!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3
Citera
2015-12-09, 18:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rottex1992
Kan noll om datorer och behöver hjälp, har jättemycket arbete att göra och vill inte att datorn ska ge upp.Har märkt att datorn börjat hänga sig och är långsammare än vanligt. Google chrome går inte att öppna.

Vad kan jag göra? Skulle uppskatta om ngn kunde ta sig tid och förklara ngrlunda noggrant(med ett inte alltför svårt språk:P) då jag verkligen inte kan ett skit om hur datorer fungerar.

Jättetacksam!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3

Du kan prova med att kolla upp några vanliga orsaker.

Kör en malwareskan - https://www.malwarebytes.org/antimalware/
Kolla upp statusen på Os`et - https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833

När började det och vad hade du ändrat en kort tid innan ?
Citera
2015-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan prova med att kolla upp några vanliga orsaker.

Kör en malwareskan - https://www.malwarebytes.org/antimalware/
Kolla upp statusen på Os`et - https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833

När började det och vad hade du ändrat en kort tid innan ?

Började igår/förrigår. Har inte gjort ngt annorlunda vad jag vet, inte laddat ner ngt nytt program .Jag trodde att den var seg för att jag hade använt den mer än vanligt..men lät den vila under natten och ser ingen större skillnad. Okej ska testa de länkarna,tack<3
Citera
2015-12-09, 18:32
Medlem
mogs avatar
Fel forumdel att posta i.

Samt har du glömt att skriva ner vilket OS (Operativsystem) du kör. Gissar att det är Windows så jag skeppar tråden till Programvara - Windows.

Konsol: hårdvarusupport --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-12-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Fel forumdel att posta i.

Samt har du glömt att skriva ner vilket OS (Operativsystem) du kör. Gissar att det är Windows så jag skeppar tråden till Programvara - Windows.

Konsol: hårdvarusupport --> Programvara - Windows
/Moderator

tnx! yes windows
Citera
2015-12-09, 18:36
Medlem
JSelwyns avatar
- Okej, du kan väl börja med att beskriva vad som händer när du öppnar Chrome? Får du något felmeddelande eller händer det ingenting?
- Om det inte händer någonting när du öppnar Chrome, öppna Task Manager (högerklicka på aktivitetsfältet längst ner och välj Task Manager). Ser du några processer som heter Chrome? Om så, markera och avsluta varenda en av dom.
- Är datorn seg även när du surfar eller bara använder den i stort?
- Koppla bort nätverket (wifi, lan). Fortfarande segt?
- Medans nätverket är borta, inaktivera (temporärt) virusprogrammet.

Kan du komma på när datorn blev seg och vad du gjorde innan? Installerat något program/tillägg i webläsaren?

Kolla även så att det inte har smugit sig in något program i Lägg/Till och ta bort program.

Kör en virusscanning medans du är offline (alltså medans nätverket är bortkopplat).

Om du sen tycker dig inte ha gjort så mycket arbete så kan du även köra en System Restore (System Återställning) till ett datum då datorn fungerade "normalt". Finns instruktioner på nätet hur du gör en System Restore.

Hoppas något av ovanstående hjälper.
Citera
2015-12-09, 18:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Började igår/förrigår. Har inte gjort ngt annorlunda vad jag vet, inte laddat ner ngt nytt program .Jag trodde att den var seg för att jag hade använt den mer än vanligt..men lät den vila under natten och ser ingen större skillnad. Okej ska testa de länkarna,tack<3

Ok, hm.

Beskriv mer exakt och detaljerat hur och vad som felar.
Citera
2015-12-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
- Okej, du kan väl börja med att beskriva vad som händer när du öppnar Chrome? Får du något felmeddelande eller händer det ingenting?
- Om det inte händer någonting när du öppnar Chrome, öppna Task Manager (högerklicka på aktivitetsfältet längst ner och välj Task Manager). Ser du några processer som heter Chrome? Om så, markera och avsluta varenda en av dom.
- Är datorn seg även när du surfar eller bara använder den i stort?
- Koppla bort nätverket (wifi, lan). Fortfarande segt?
- Medans nätverket är borta, inaktivera (temporärt) virusprogrammet.

Kan du komma på när datorn blev seg och vad du gjorde innan? Installerat något program/tillägg i webläsaren?

Kolla även så att det inte har smugit sig in något program i Lägg/Till och ta bort program.

Kör en virusscanning medans du är offline (alltså medans nätverket är bortkopplat).

Om du sen tycker dig inte ha gjort så mycket arbete så kan du även köra en System Restore (System Återställning) till ett datum då datorn fungerade "normalt". Finns instruktioner på nätet hur du gör en System Restore.

Hoppas något av ovanstående hjälper.

Åh tack för det utförliga svaret, ska testa och se om ngn av tipsen hjälper. Uppskattar din hjälp!<3
Citera
2015-12-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ok, hm.

Beskriv mer exakt och detaljerat hur och vad som felar.

Jag kan inte öppna chrome och får inget felmeddelande. Sen fryser pekaren muspekaren till ibland.
känner också att det ibland tar längre tid att skriva saker i tex adressfältet.
Citera
2015-12-09, 18:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag kan inte öppna chrome och får inget felmeddelande. Sen fryser pekaren muspekaren till ibland.
känner också att det ibland tar längre tid att skriva saker i tex adressfältet.

Hur funkar det med IE - prova.
Citera
2015-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Hur funkar det med IE - prova.

IE= internet Explorer?

Fungerar i princip normalt. Använder det nu.
Citera
2015-12-09, 19:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
IE= internet Explorer?

Fungerar i princip normalt. Använder det nu.

IE = Internet Explorer - rätt.

Då kanske det är G.c som spökar. Installerat något tillägg nyligen ?

Prova med att avinstallera senast installerade tillägg - sedan nästa o.s.v. I sista hand ominstallera G.c genom att använda G.c`s egna avinstallations verktyg vilket finns på deras hemsida och sedan installera det igen. Gör backup på det du vill ha kvar.

Hur går skanningen och sfc kollen ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in