Citat:
Ursprungligen postat av
Nightfiree
Är otroligt ny på det här med att brygga egen öl, men med hjälp av ett befintligt recept och Brewersfriends kalkylator satte jag ihop ett litet recept jag är sugen på att göra, undrade mest om någon här kan ge mig feedback på det! Humleschemat är taget från orginalreceptet, skillnaden är att jag ändrat humlesorterna och skalat om receptet till en mer rimlig mängd.
Startar på 14 liter och siktar på 10 liter.
OG:1.085
FG:1.016
ABV:9,05%
IBU: 90,01
3,4 kg ljustmaltextrakt
0,1 kg karamellmalt 60L
0,08 kg chokladmalt
50g Colombus 70 minuter
15g Centennial 60 minuter
15g Centennial 0 minuter
15g Amarillo 0 minuter
40 g Amarillo torrhumling
Safale US-05 om jäst.
Kanske finns en tråd för detta, hittade ingenting så provar här!
Mvh
1) Varför Columbus och Centennial som bitterhumle? Tycker utöver det rent spontant det ser ut att vara väldigt stora givor bitterhumle givet satsens storlek och koktiden. Eller är det gammal humle från förra säsongen typ?
Nu är det förstås inget egentligt fel i att använda en typisk aromsort som bitterhumle, annat än att det kan tyckas vara lite lätt slösaktigt. Har själv gjort så en gång i tiden. Vad du ska vara på det klara med är dock att humle som är med i koket hela vägen inte kommer ge annat än just alfasyrabidrag, och att det därmed kan vara smartare att främst gå på humlens alfasyreinnehåll, helt enkelt för att det är lättare och innebär mindre förluster att hantera en mindre mängd humlebös när koket är klart.
Varför maltextrakt om du har möjlighet att mäska riktigt? Handlar det bara om att få lite mer hanterbara volymer att mäska med enklaste möjliga utrustning? Om inte, fundera på att mäska även basmalten själv.
Annars ser det inte ut att vara något fel på receptet. Det mesta brukar faktiskt bli bra, till och med när man är totalt vild med experimenterandet