2005-11-07, 19:00
Moderator
rancors avatar
Tjing!

Har totalt stopp i rören under diskbänken. Det känns som man inte kan skriva loss rören, kan inget om sånt här men... jag tog en bild i alla fall, datorer kan jag hantera

http://rapidshare.de/files/7316478/Bild_015.jpg.html

Jag vill få det till att det är en "krans" av plast som skarvar ihop rören men den är bara gängad på ena sidan och då kan man inte på något enkelt sätt skruva loss rören från varandra.

Kan någon hjälpa en handikappad VVS-amatör?
Citera
2005-11-07, 19:40
Medlem
FetFulElaks avatar
Rördelen som fäster mot diskhon, lossar du genom att lossa skruven du ser i "silen" uppe i diskhon. Sen finns där inget att skruva på, den typen av rör drar man isär, de sitter med tätningsringar...
Citera
2005-11-07, 20:14
Moderator
Tystnads avatar
Länken till bilden funkar inte = ingen bild ?

Som fetochelak säger är det en skruv uppeifrån i silen ,i alla fall på moderna avloppsrör av plast ,är det det gamla typen av gjutjärn ,så är det bara stora rörtänger och milt våld som hjälper.

Nu såg jag ju inte bilden ,men finns där inget vatten lås under disk bänken?
alla avlopp har sådant ,och dessa skall som regel kunna tas väck ganska lätt utan att behöva demontera hela rörsystemet

OM du tar väck hela rörsystemet under diskbänken ,var noga när du sätter tillbaka det ,att tätningen av gummi,där röret går in i stamledningen verkligen blir tätt ,för skulle det bli stopp i stammen,så rinner det ut vid denna anslutning och ner under diskbänken ,in under hela köksmattan om man har otur ,kan ta ett tag innan man upptäcker sådant
Citera
2005-11-07, 20:20
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Rördelen som fäster mot diskhon, lossar du genom att lossa skruven du ser i "silen" uppe i diskhon. Sen finns där inget att skruva på, den typen av rör drar man isär, de sitter med tätningsringar...
Yepp, precis så var det. Tack.

Jag fick loss allt men det var inte stopp där, det "konstiga" är att själva slangen ner till stammen känns lätt, den känns inte alls fylld med vatten men ändå försvinner inte vattnet ur diskhon.

Kan det vara så att om det är stopp i stammen, då kommer ingen luft till och då kan inte vattner rinner ner över alla vattenlås och därför är inte heller slangen ner till stammen vattenfylld?
Citera
2005-11-07, 20:29
Medlem
Hårbolls avatar
Vattenlåset är detaljen som ser ut som V på bilden. är det rent där?
Citera
2005-11-07, 20:30
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vattenlåset är detaljen som ser ut som V på bilden. är det rent där?
Yepp, där var det fint.
Citera
2005-11-07, 20:34
Medlem
Hårbolls avatar
då behöver nog huset rivas. flytta och köp nytt hus.
Citera
2005-11-07, 22:27
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Yepp, precis så var det. Tack.

Jag fick loss allt men det var inte stopp där, det "konstiga" är att själva slangen ner till stammen känns lätt, den känns inte alls fylld med vatten men ändå försvinner inte vattnet ur diskhon.

Kan det vara så att om det är stopp i stammen, då kommer ingen luft till och då kan inte vattner rinner ner över alla vattenlås och därför är inte heller slangen ner till stammen vattenfylld?

Jag är ingen renodlad avloppsexpert, men har rensat ganska många avlopp genom åren. I 90% av fallen är det stopp i stammen, alltså de dolda ledningarna. Så det kan nog vara läge för en rensmaskin och ge avloppet en genomkörare. HAr man ingen rensmaskin eller för den delen ett rensband själv så kan det vara läge att antingen hyra dito eller ringa en rörmokare.
Citera
2005-11-08, 10:19
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Jag är ingen renodlad avloppsexpert, men har rensat ganska många avlopp genom åren. I 90% av fallen är det stopp i stammen, alltså de dolda ledningarna. Så det kan nog vara läge för en rensmaskin och ge avloppet en genomkörare. HAr man ingen rensmaskin eller för den delen ett rensband själv så kan det vara läge att antingen hyra dito eller ringa en rörmokare.
Jag ringde hyresvärden och han håller på med det nu... <telefonsamtal> .... Nehm, han löste det inte heller så han tar dit en firma som fixar det istället.

Tack alla för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in