2015-12-08, 19:47
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Tjena! Det här är ingen tråd där jag undrar vad jag kommer få ut från försäkringen, bara så Mod förstår.

Jag har varit med om en olycka på arbetet och har nu äntligen fått skicka in bilder på skadan. Min fråga är då; Kommer AFA ta hänsyn till hur skadan kommer påverka mig resten av livet, eller går dom enbart på hur det ser ut?

Jag har alltså lyckats amputera en bit av mitt ringfinger. Alla problem det har/kommer ge mig listar jag nedanför.

Det ser riktigt fult ut, vilket gör att jag ofta får kommentarer.
Jag har nästan obefintlig känsel i nya "fingertoppen"
Det är tjockare längst ut, vilket gör att jag troligtvis aldrig kommer få på en förlovningsring.
Skulle jag gifta mig så skulle jag nästan skämmas över att dra fram fingret framför hela kyrkan.
Jag fryser oerhört mycket, särskilt nu under vinterhalvåret.
Jag är självklart extra känslig mot smällar där.
Nageln har inget stöd och kan utan svårighet fläkas upp.
Nageln växer som en klo och är tjockare än stortånageln.
Sist men inte minst så har jag som nervryck i fingret när jag rätar ut hela handen.

Varför jag frågar är för att AFA enbart bett mig skicka in bilder. Ingenting om hur vardagen ser ut osv.
Citera
2015-12-08, 19:51
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Tjena! Det här är ingen tråd där jag undrar vad jag kommer få ut från försäkringen, bara så Mod förstår.

Jag har varit med om en olycka på arbetet och har nu äntligen fått skicka in bilder på skadan. Min fråga är då; Kommer AFA ta hänsyn till hur skadan kommer påverka mig resten av livet, eller går dom enbart på hur det ser ut?

Jag har alltså lyckats amputera en bit av mitt ringfinger. Alla problem det har/kommer ge mig listar jag nedanför.

Det är tjockare längst ut, vilket gör att jag troligtvis aldrig kommer få på en förlovningsring.
Skulle jag gifta mig så skulle jag nästan skämmas över att dra fram fingret framför hela kyrkan.
Sist men inte minst så har jag som nervryck i fingret när jag rätar ut hela handen.

Varför jag frågar är för att AFA enbart bett mig skicka in bilder. Ingenting om hur vardagen ser ut osv.

De kommer låta läkare göra utlåtande om funktionsnedsättning, känsel medmera.
Citera
2015-12-08, 19:56
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
De kommer låta läkare göra utlåtande om funktionsnedsättning, känsel medmera.

Min läkare har knappt brytt sig. Fick gnugga tygbitar med olika texturer i 3 månader för att bli av med den värsta överkänsligheten. Sen ringde han och frågade om vardagen gick bättre, och skrev därefter av mig från "Arbetsterapin". Det gav mig intrycket av att han inte brydde sig särskilt mycket. Än mindre att han kan ge något vidare vettigt utlåtande om hur jag känner/mår över det här.
Citera
2015-12-08, 20:03
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Min läkare har knappt brytt sig. Fick gnugga tygbitar med olika texturer i 3 månader för att bli av med den värsta överkänsligheten. Sen ringde han och frågade om vardagen gick bättre, och skrev därefter av mig från "Arbetsterapin". Det gav mig intrycket av att han inte brydde sig särskilt mycket. Än mindre att han kan ge något vidare vettigt utlåtande om hur jag känner/mår över det här.

Försäkringsbolagen brukar hänvisa en så småningom till en läkare detta brukar ta minst ett år ofta ännu längre tid för att de vill se om vissa av besvären försvunnet först och kanske bara var tillfälliga eftersom då utgår inte så mycket ersättning som ifall det är bestående problem livet ut.
Citera
2015-12-08, 20:08
Medlem
Pescasss avatar
Citat:

Du kan förvänta dig ganska mycket pengar, en kollega som jag hade fick också sin fingertopp skadat på sin fritid och fick runt 15.000kr.

Själv har jag fått 155.000kr kr utav afa då jag fick ett ärr också det på min fritid. AFA är riktigt bra att ha att göra med!
Citera
2015-12-08, 20:27
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Du kan förvänta dig ganska mycket pengar, en kollega som jag hade fick också sin fingertopp skadat på sin fritid och fick runt 15.000kr.

Själv har jag fått 155.000kr kr utav afa då jag fick ett ärr också det på min fritid. AFA är riktigt bra att ha att göra med!

Man kan alltid hoppas såklart! Men 155000 för ett ärr? Nu får du nog utveckla lite
Citera
2015-12-08, 20:27
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Försäkringsbolagen brukar hänvisa en så småningom till en läkare detta brukar ta minst ett år ofta ännu längre tid för att de vill se om vissa av besvären försvunnet först och kanske bara var tillfälliga eftersom då utgår inte så mycket ersättning som ifall det är bestående problem livet ut.

Alright! Får ringa min handläggare imorrn.
Citera
2015-12-08, 20:30
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Alright! Får ringa min handläggare imorrn.

Gör så där får du nog bäst svar.
Citera
2015-12-08, 20:31
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Man kan alltid hoppas såklart! Men 155000 för ett ärr? Nu får du nog utveckla lite

det var efter att jag opererade ett benbrott som jag fick några ärr , fick även 65.000 ifrån trygg hansa - dock har dom alltid varit snåla.
Citera
2015-12-08, 20:44
Medlem
Svithjods avatar
Du kan roa dig med att läsa igenom den här så får du en hint om hur pass hög invaliditeten bedöms vara.

http://www.svenskforsakring.se/Globa...ador120911.pdf
Senast redigerad av Svithjod 2015-12-08 kl. 20:46.
Citera
2015-12-08, 20:59
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du kan roa dig med att läsa igenom den här så får du en hint om hur pass hög invaliditeten bedöms vara.

http://www.svenskforsakring.se/Globa...ador120911.pdf

Faktiskt varit inne där och kikat tidigare. Lär bli max 2% om jag förstått rätt.
Citera
2015-12-08, 21:37
Medlem
cacas avatar
AFA brukar va bra ha och göra med, det är lön du avstått från som finansierar AFA försäkring,

de pengar som betalas in görs av alla arbetsgivare med kollektivavtal, och de är också med om och delar på de pengar som inte går åt/år därav ryms skadan inom vilkor för AFA så brukar de vara snabba betala ut.

Ett PM till alla på Flashback att alltid anmäla arbetsskador till AFA ( givetvis även till FK), det kan finnas försäkringspengar att hämta senare i livet.
Vet par som fått typ 5000:- för cm ärr på hand, 11000:- för litet brännmärke i ansiktet par mm2, osv, har för mig att efter 18 månader eller var det 24? Så fotar man skadan och sänder bild till AFA, sen kontrollerar de mot skadeanmälan och sedan gör de bedömning om det ok eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in