• 1
  • 2
2015-12-08, 17:46
Medlem
magis avatar
--

Richard Feynman diskuterar reflektion av fotoner i denna video.
https://youtu.be/Ec03o-7rHLw?t=1045

Har man frskt ta tiden p var fotonerna reflekteras, genom att ta tiden de tar frn emission till detektion?

Man har tydligen gjort detta reflektionsexperiment med ytor med mer n en meter mellan ytorna.
Borde man inte d kunna ta tiden och rkna ut frn vilken yta fotonerna reflekteras vid tex 1% reflektion och 16% reflektion?

Kunde ju vara intressant.

MagI

--
Citera
2015-12-08, 18:32
Medlem
Fr att ge interferens mste en fotons vgpaket vara tillrckligt lngt, av storleksordning ett par glastjocklekar. Det betyder samtidigt att fotonens oskerhet i lge blir lika stor. Fotonen kan komma att detekteras d vgens framnde anlnder detektorn, eller d vgens baknde anlnder detektorn, eller ngon gng dremellan (mer troligt). Hur kan man d avgra om fotonen reflekteras mot frmre eller bakre grnsytan?
Citera
2015-12-08, 22:25
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Fr att ge interferens mste en fotons vgpaket vara tillrckligt lngt, av storleksordning ett par glastjocklekar. Det betyder samtidigt att fotonens oskerhet i lge blir lika stor. Fotonen kan komma att detekteras d vgens framnde anlnder detektorn, eller d vgens baknde anlnder detektorn, eller ngon gng dremellan (mer troligt). Hur kan man d avgra om fotonen reflekteras mot frmre eller bakre grnsytan?

Som jag skrev och som Feynman sger i videon har denna interferens testats p glastjocklekar upp till mer n en meter vilket r lngre n fotonens vglngd.

S man borde kunna mta tiden fotonen tar p sig att n detektorn och rkna ut var fotonen reflekteras.

Har det gjorts eller vad r problemet?

MagI

--
Citera
2015-12-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Som jag skrev och som Feynman sger i videon har denna interferens testats p glastjocklekar upp till mer n en meter vilket r lngre n fotonens vglngd.
Jag pratade om vgpaketets lngd, inte om vglngden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wave_packet

Citat:
S man borde kunna mta tiden fotonen tar p sig att n detektorn och rkna ut var fotonen reflekteras.

Har det gjorts eller vad r problemet?
Med ett kort vgpaket uppstr inte interferensen, och med ett lngt vgpaket r partikeln inte lokaliserad.
Citera
2015-12-08, 23:15
Medlem
magis avatar
Detta grs med korta vgpaket kortare n en meter och interferensmnster uppstr nr man ndrar tjockleken mellan ytorna.

Det borde g att f tiden p fotonen och rkna ut var fotonen reflekteras.

Eller vad r problemet?

MagI

--
Citera
2015-12-08, 23:21
Medlem
Citat:
Detta grs med korta vgpaket kortare n en meter och interferensmnster uppstr nr man ndrar tjockleken mellan ytorna.
Vad har du fr klla till ditt pstende om att vgpaketen r kortare n glasskivans tjocklek?
Citera
2015-12-09, 00:05
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vad har du fr klla till ditt pstende om att vgpaketen r kortare n glasskivans tjocklek?

Menar du att fotonerna har vgpaket som r lngre n en meter om man anvnder tex gult ljus?

MagI

--
Citera
2015-12-09, 07:28
Medlem
Soterns avatar
Inom kvantmekaniken sger man vl vgfunktionen, som r en sannoliktetsfrdelning? Och den kan vl teoretiskt ha hur stor utbredning som helst?

Jag har fr mig att vgpaket inom kvantmekaniken r samma som vgfunktionen. Men jag kan frvisso ha fel.
Citera
2015-12-09, 07:52
Medlem
Citat:
Menar du att fotonerna har vgpaket som r lngre n en meter om man anvnder tex gult ljus?
Det beror p hur man stter upp experimentet. Man kan f lnga vgpaket med laser. Tyvrr har jag dlig kunskap om exakt hur man gr det. Men ett lngt vgpaket hnger ihop med ett smalt spektrum och tvrtom.
Citera
2015-12-09, 14:25
Medlem
magis avatar
Finns det ngon som r fysiker och har arbetat med ngot liknande som kan svara p detta.

Kan man med tex 2 glasskivor p ngra meters avstnd eller mer, rkna ut hur lng tid fotonerna (tex gult ljus) tar frn emission till detektion och sedan rkna ut ungefr var fotonerna reflekteras?

r sjlv fysiker och anser att det borde g.
Eller vad r problemet?

Jag skriver under med min akademiska titel enbart fr att vissa hr retar sig p detta.

Master of Science in Engineering Physics
Civilingenjr i teknisk fysik
LTH

Magnus Ivarsson
----
Citera
2015-12-09, 17:43
Medlem
Citat:
Kan man med tex 2 glasskivor p ngra meters avstnd eller mer, rkna ut hur lng tid fotonerna (tex gult ljus) tar frn emission till detektion och sedan rkna ut ungefr var fotonerna reflekteras?
Om du inte tnker lta ljuset interferera med sig sjlv s gr det. D fr skicka in ett kort vgpaket. Detta ger sedan ett vgpaket som har reflekterats i frsta ytan, ett som har reflekterats i andra ytan samt ett som fortstter frbi bda ytorna. Men du kommer d inte att f den variation av reflekterad intensitet med avstndet som Feynman ritade en graf ver.

Om du vill ha interferensen s gr det inte eftersom du behver ett lngt vgpaket som inte r lokaliserat och som drfr ger en stor variation av tider.

Citat:
Finns det ngon som r fysiker och har arbetat med ngot liknande som kan svara p detta.

r sjlv fysiker och anser att det borde g.
Eller vad r problemet?
Jag har sjlv studerat fysik. Jag har visserligen ingen examen, men vad r bst - att ha examen men inte kunna mnet, eller att sakna examen men kunna mnet?

Och vad som r problemet har jag redan frklarat flera gnger.
Citera
2015-12-13, 21:12
Medlem
Vad trkigt att diskussionen dog. Den fick mig att verkligen tnka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in