Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 06:39
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Vad kallas det när ett bostadsområde fördyras och hipsters flyttar in?
Etnifieras tror jag.
Citera
2017-11-22, 21:41
  #1010
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Vet inte hur länge du stått i kö hos Wallenstam men har du stått ett år så har du en chans. Jag har blivit erbjuden en lägenhet i Uppsala och en i Tyresö efter ett års kötid. Dock ligger hyrorna på 10 000 för en tvåa men det är ju som det är.

Qasa.se förmedlade precis ut ett gäng förstahandskontrakt på nyproduktionerna i Vega staden, samma där med hyra på 9 600 kr för en lgh på 44 kvm. Blev erbjuden men tackade nej.
De har ingen kötid.

Angående privata hyresvärdar så släpptes väl precis registret för 2018 (såg reklam senast i förrigår), går att köpa för 3-400 kr. Bara å köpa å ringa runt.

Tack för svaret. Jag har inga problem att betala 10000 för en tvåa, men jag håller med dig, det är absurt egentligen. Har inte stått speciellt länge hos wallenstam, förhoppningsvis ger det utdelning nästa år.

Qasa har jag inte ens tänkt på, trodde de bara sysslade med 2hand. Ska absolut kolla upp.
Citera
2017-11-25, 12:10
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Vad kallas det när ett bostadsområde fördyras och hipsters flyttar in?

Gentrifiering. Av engelskans ”Gentry” vilket betyder ungefär ”Herrskapsklass”.
Citera
2017-11-25, 20:51
  #1012
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 711hedberg
Jag skulle vilja hitta en svartmäklare i Stockholm. Hur gör man då? Ska man typ annonsera på blocket, eller vad ska man göra?


Det undrar jag också... Någon som har svar?
Citera
2017-12-03, 04:12
  #1013
Medlem
crimsontjuts avatar
Behöver boende i sthlm, är inte med i någon bostadskö, har fått erbjudande om att hyra en nice tvåa i andrahand, inte allt för långt från stan. Det är en legit uthyrning och jag kommer kunna ha mitt namn på dörren osv. Det är en bostadsrätt. Pris 11 large (el och bredband ingår), fett värt och standard, eller "låter lite väl dyrt"? Bruden som har lägenheten betalar runt 5 lakan för allt. Så 6 loppor ner i hennes ficka varje månad, det är bara att tacka å ta emot? Det sticker i mig att betala för mycket för saker och ting. DET STICKER.
Citera
2017-12-04, 14:03
  #1014
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crimsontjut
Det är en bostadsrätt. Pris 11 large (el och bredband ingår), fett värt och standard, eller "låter lite väl dyrt"?
Behöver du inte en 2'a om du bara är själv så blir det billigare att ta in på hotell / vandrarhem https://generatorhostels.com/booking...sv-SE&rate=GWX
eller att bara hyra ett rum i 2'a hand: https://www.blocket.se/stockholm/Rum....htm?ca=11&w=1

Man får lite stå sitt kast när man inte har stått i kön.
Citera
2017-12-04, 23:03
  #1015
Medlem
crimsontjuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Behöver du inte en 2'a om du bara är själv så blir det billigare att ta in på hotell / vandrarhem https://generatorhostels.com/booking...sv-SE&rate=GWX
eller att bara hyra ett rum i 2'a hand: https://www.blocket.se/stockholm/Rum....htm?ca=11&w=1

Man får lite stå sitt kast när man inte har stått i kön.

Tackar ödmjukt för tipsen, även om jag inte fick ihop hur vandrarhem (645:- per natt) skulle bli billigare än 11.000 i månaden. Du kanske tänkte att jag skulle dela rum med flera, men någonstans vid att dela rum med illaluktande tyska utbytesstudenter så drar jag min gräns för vad som är ett acceptabel boende.

Stå-sitt-kast retoriken kan jag vara utan. Det ska erkännas att jag i allra högsta grad är en dagsslända och är urusel på att planera, något som jag genom livet kommit att uppskatta. Men jag har blivit erbjuden ett jobb som är lite för bra för att tacka nej till, det är allt. Jag har aldrig haft några ambitionner på att bo i sthlm och att stå med i någon bostadskö för att man en dag kanske får för sig att flytta dit känns lite långsökt.

Jag är beredd att betala de elva, till en början. Men postade utifall någon här skulle komma med invändingar och säga att det är på tok för dyrt. Men under den knapphändiga research jag gjort så verkar det vara ett pris som någolunda rättvist spelar marknaden. Marknaden vars självaste grundsyfte är att göra de rika rikare och de fattiga fattigare.

Återigen, tack för dina tips.

Hinduistiskt och vänligt
Crimson
Citera
2017-12-06, 12:06
  #1016
Medlem
Vilka kostnadsfria köer kan man stå i för en eventuell men ej trolig flytt i framtiden? Vem vet var man vill bo om 20 år?
Citera
2018-03-12, 15:18
  #1017
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crimsontjut
Jag är beredd att betala de elva, till en början. Men postade utifall någon här skulle komma med invändingar och säga att det är på tok för dyrt. Men under den knapphändiga research jag gjort så verkar det vara ett pris som någolunda rättvist spelar marknaden. Marknaden vars självaste grundsyfte är att göra de rika rikare och de fattiga fattigare.

Du skulle åka på en liknande månadskostnad för att hyra en 2:a (bostadsrätt) där jag bor i Malmö, så det låter inte dyrt för att vara Stockholm, snarare tvärtom. Att äga en bostadsrätt innebär ju att du har en hel del kapital bundet, även om du inte har lån -- kapital som skulle kunna investeras för att få en utdelning. Skulle du placera tre miljoner i företagsobligationer istället för en bostadsrätt så kan du ju räkna med en avkastning på 120-150k per år, och är det något som är sjukt så är det väl idén om att kapitalstarka individer ska subventionera boendet för fattighjon.
Citera
2018-03-21, 09:59
  #1018
Medlem
Är det någon som har koll på Akelius? Vad krävs det för att kunna bli erbjuden en bostad via dem? Går de på kötid, först till kvarn eller slumpar de ut lägenheten bland de som har lämnat sitt intresse?

Jag tar gärna emot exempel på hyresvärdar som inte tillämpar kötid (om det finns såna i Sthlm ).
Citera
2018-04-12, 19:02
  #1019
Medlem
Stockholms bostadsförmedling gäller denna fråga:

Hur lång tid tar det innan man får veta om man fått lägenheten man har tackat JA till ?

Om 1 tackar JA men ångrar sig...
Om 2 tackar JA och inte ångrar sig.
Om 3 tackat JA...

När får man veta när man får lägenheten eller när papper ska sändas in ?
Hur många dagar senare efter man tackat JA ?
När hyresvärden kollat upp 1:an, hur lång tid tog det för just dig ?
När hyresvärden kollat upp 2:an om den är helt OK ?

Hur funkar det ? Tar de alla som tackat JA och kollar upp samtliga, söker på kreditupplysning.
Citera
2018-04-18, 12:36
  #1020
Medlem
Är det lätt att få förstahandskontrakt hos privata hyresvärdar i Sthlm om man tjänar bra(tandläkare)? Ångrar att jag inte ställde mig i kön väldigt tidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback