2016-01-04, 15:28
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Gör man den sökning som jag beskrev i mitt inlägg så får man inte med några interna byten av lägenhet och inte heller några korttidskontrakt.

Men lita inte på mitt ord. Gå in på sidan och kolla lägenhet efter lägenhet, så står det ju vad det är för typ av objekt.

Du har rätt men det blir ändå förrädiskt.

Sökningen inkluderar nämligen, vad jag förstår, boenden som studentlägenheter, seniorboenden och nyproduktion. Samtliga av dessa drar ner snittiden på köandet för området avsevärt.

studentlägenheter måste man vara student för att få, seniorboenden är 55+ och nyproduktion har ofta rejält saftiga hyror.

Det är alltså inte fel men det gör att statistiken blir missvisande. Jag har anmält intresse på de för mig intressanta objekten de senaste månaderna.

2-4 rum i innerstan med bruksvärdeshyra och kötiden för de förmedlade lägenheterna har legat mellan 18 och 21 år i kö för att få dessa.

Detta innebär alltså inte att om man ställer sig i kö idag så får man en lägenhet av den karaktären om 18-21 år eftersom kötiden ökar över tid för att få en lägenhet. Så två år i kö kanske innebär kötiden för att få en sådan lägenhet förlängts med 1 år. Detta pga hur många som idag står i kön i relation till hur många lägenheter som förmedlas.

Själv har jag 15 år i kö och räknar inte med en sådan lägenhet inom 5 år utan det kommer förmodligen ta mig 7-10 år ytterligare att få en lägenhet som idag förmedlas till en kötid om 20 år.
Senast redigerad av Eerie 2016-01-04 kl. 15:35.
Citera
2016-01-04, 23:43
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du har rätt men det blir ändå förrädiskt.

Sökningen inkluderar nämligen, vad jag förstår, boenden som studentlägenheter, seniorboenden och nyproduktion. Samtliga av dessa drar ner snittiden på köandet för området avsevärt.

studentlägenheter måste man vara student för att få, seniorboenden är 55+ och nyproduktion har ofta rejält saftiga hyror.

Det är alltså inte fel men det gör att statistiken blir missvisande.
Då har du nog missförstått sökningen jag beskrev resultatet av. Den inkluderar nyproduktion, men inte varken studentlägenheter eller seniorboenden. Inte heller inkluderar den korttidskontrakt eller den interna byteskön.

Men frågan som jag besvarade från början handlade om hur centralt man kan få en lägenhet via bostadsförmedlingen, inte någonting om hyresnivå. Därför var det inte missvisande att inkludera nyproduktion, eftersom jag inte har en aning om den aktuella användarens ekonomiska förutsättningar.

I de flesta fall lär kötiden för lägenheter i innerstan hamna en bra bit över 15 år, men vad jag visade var helt enkelt att detta inte alltid gäller, tvärtemot bilden som många verkar ha.
Citera
2016-01-05, 09:15
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Då har du nog missförstått sökningen jag beskrev resultatet av. Den inkluderar nyproduktion, men inte varken studentlägenheter eller seniorboenden. Inte heller inkluderar den korttidskontrakt eller den interna byteskön.

Men frågan som jag besvarade från början handlade om hur centralt man kan få en lägenhet via bostadsförmedlingen, inte någonting om hyresnivå. Därför var det inte missvisande att inkludera nyproduktion, eftersom jag inte har en aning om den aktuella användarens ekonomiska förutsättningar.

I de flesta fall lär kötiden för lägenheter i innerstan hamna en bra bit över 15 år, men vad jag visade var helt enkelt att detta inte alltid gäller, tvärtemot bilden som många verkar ha.

Du har rätt avseende sökningen. Jag försökte vara tydlig med att säga att du inte hade fel också
Citera
2016-01-09, 14:54
Medlem
Det är värt att notera förmedlingsdatum i statistiken också. Söker man i t.ex. juni är det avsevärt större chans att få något än annars.

Studentlägenheter i stan har för övrigt också 8-9 års kö så SÅ stor skillnad för statistiken gör de inte.
Citera
2016-01-13, 20:55
Medlem
x2tusens avatar
Då damp den årliga räkningen från bostad stockholms bostadkö ned i brevlådan.

Hur värt är det egentligen att stå kvar i kön om man bara har ca 4-5-års kötid?

Kan man räkna med att många lägenheter försvinner ur kön och delas ut till Taharrush-folket som nu intar Stockholm från hela mellanöstern?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3395390/The-Arabic-gang-rape-Taharrush-phenomenon-sees-women-surrounded-groups-men-crowds-sexually-assaulted -spread-Europe.html
Citera
2016-01-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2tusen

Kan man räkna med att många lägenheter försvinner ur kön och delas ut till Taharrush-folket som nu intar Stockholm från hela mellanöstern?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3395390/The-Arabic-gang-rape-Taharrush-phenomenon-sees-women-surrounded-groups-men-crowds-sexually-assaulted -spread-Europe.html

Nej, det kan man inte. Har redan diskuterats.

Det är inte värt om du vill flytta inom tio år, men värt om du vill flytta inom 20. Skulle jag spekulera.
Citera
2016-01-19, 15:59
Medlem
javeliners avatar
Man kan ju köpa lägenhet också. Kolla Hemnet.se exempelvis.

Du får väl en schysst lya för 2.5 iaf.
Citera
2016-01-28, 15:48
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wardevil
Har tänkt flytta till Sthlm i januari nästa år men man blir ju helt knäckt av den här tråden. Verkar hopplöst att få tag i hyresrätt.

Blocket känns också värdelöst då jag har svårt att "bevisa" att jag inte kommer ha problem med hyran eftersom jag inte har ett jobb än, däremot sparpengar.

Sparpengar? Till vad då?? Här är information angående en ledig lägenhet:

Hyresvärdens krav för bostaden
◾Hyresvärden godkänner maximalt två vuxna och ett barn i denna bostad.
◾Max antal hushållsmedlemmar: 3
◾Minsta årsinkomst: 510000
◾Om bostad innehas kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas.
◾Hyresvärden accepterar inga betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder.
◾Hyresvärden tillämpar en inkomstregel som innebär att din totala årsinkomst brutto skall uppgå till lägst 4 gånger årshyran.
◾Hyresvärden kräver att köande eller medköande varit på visningen och sett den aktuella lägenheten.
◾Hyresvärden kommer att kräva anställningsintyg med inkomstuppgifter. Ha intyget i beredskap om du accepterar lägenheten.
◾För godkännande krävs någon form av stadigvarande inkomst, såsom inkomst av tjänst, egen näringsverksamhet, frilansuppdrag, pension, sjukpenning, sjukbidrag, studiemedel eller A-kassa. Dock ej försörjningsstöd (kallades tidigare för socialbidrag).

Ger lite att tänka på kanske?
Citera
2016-01-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

◾Om bostad innehas kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas.
◾Hyresvärden tillämpar en inkomstregel som innebär att din totala årsinkomst brutto skall uppgå till lägst 4 gånger årshyran.
◾Hyresvärden kräver att köande eller medköande varit på visningen och sett den aktuella lägenheten.
◾Hyresvärden kommer att kräva anställningsintyg med inkomstuppgifter. Ha intyget i beredskap om du accepterar lägenheten.
◾För godkännande krävs någon form av stadigvarande inkomst, såsom inkomst av tjänst, egen näringsverksamhet, frilansuppdrag, pension, sjukpenning, sjukbidrag, studiemedel eller A-kassa. Dock ej försörjningsstöd (kallades tidigare för socialbidrag).

2 rok Norrmalm, Lästmakargatan 19.
Längsta anmälda kötid: 1988-12-07.
Citera
2016-01-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Vad var poängen med det här inlägget, när wardevil pratar om andrahandsuthyrning?
Citera
2016-02-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2tusen

Jag tycker det inte är värt att stå kvar i kön pga flera orsaker.

1. Kötider från 2008 och uppåt är helt värdelösa om man vill ha en attraktiv lägenhet i Stockholm.

2. Alliansens politik är tyvärr sån att hyresrätter ombildas vilket jag tycker är helt galet!
Citera
2016-02-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Jag tycker det inte är värt att stå kvar i kön pga flera orsaker.

1. Kötider från 2008 och uppåt är helt värdelösa om man vill ha en attraktiv lägenhet i Stockholm.

2. Alliansens politik är tyvärr sån att hyresrätter ombildas vilket jag tycker är helt galet!

Hyresrätter har inte ombildats till BR i stor skala på många år nu; men visst var det jävligt förrädiskt.

Kötider från 2004 och uppåt är de facto inte värda mycket. Idag är en särskilt rolig dag på Bostad Stockholm där det finns exakt 0 lediga "vanliga" hyreslägenheter (om man trycker på urval "Vanliga hyresrätter") i Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in