Citat:
Ursprungligen postat av
wardevil
Har tänkt flytta till Sthlm i januari nästa år men man blir ju helt knäckt av den här tråden. Verkar hopplöst att få tag i hyresrätt.
Blocket känns också värdelöst då jag har svårt att "bevisa" att jag inte kommer ha problem med hyran eftersom jag inte har ett jobb än, däremot sparpengar.
Sparpengar? Till vad då?? Här är information angående en ledig lägenhet:
Hyresvärdens krav för bostaden
◾Hyresvärden godkänner maximalt två vuxna och ett barn i denna bostad.
◾Max antal hushållsmedlemmar: 3
◾Minsta årsinkomst: 510000
◾Om bostad innehas kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas.
◾Hyresvärden accepterar inga betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder.
◾Hyresvärden tillämpar en inkomstregel som innebär att din totala årsinkomst brutto skall uppgå till lägst 4 gånger årshyran.
◾Hyresvärden kräver att köande eller medköande varit på visningen och sett den aktuella lägenheten.
◾Hyresvärden kommer att kräva anställningsintyg med inkomstuppgifter. Ha intyget i beredskap om du accepterar lägenheten.
◾För godkännande krävs någon form av stadigvarande inkomst, såsom inkomst av tjänst, egen näringsverksamhet, frilansuppdrag, pension, sjukpenning, sjukbidrag, studiemedel eller A-kassa. Dock ej försörjningsstöd (kallades tidigare för socialbidrag).
Ger lite att tänka på kanske?