2015-12-08, 12:37
Medlem
Hej,

När vi fick lånelöfte hade min fru fast anställning. Nu har hon bytt jobb och är timmanställd. Min fråga är då:

Kontrollerar banken uppgifterna vi lämnade när man sökte lånelöftet när man får lånet igen, eller behöver man bara säga att ekonomin är oförändrad? Dvs behöver man visa upp ytterliggare eller nya intyg när man skriver på lånet? Vi har redan visat upp anställningsintyg och lönespecar när vi fick lånelöftet.

Kreditprövningar etc är förstås inga problem. Vi får lika mycket pengar som förr, men vi är lite rädda att banken kan tycka att hennes anställning är lite mer osäker nu. Någon som tagit lån nyss som vet?

/Gaggit
Citera
2015-12-08, 12:49
Medlem
Conceptions avatar
På vårt lånelöfte så fick vi tydliga instruktioner att ifall något av det vi hade uppgett förändrades så var vi tvungna att kontakta banken annars skulle inte lånelöftet vara giltigt.

Så om banken har det som klausul så kan de häva ert lån när ni redan köpt bostaden och då sitter ni verkligen i skiten mina vänner.

EDIT: Här får du en länk också ifall du inte tror mig.

https://www.swedbank.se/privat/boend...tad/lanelofte/

"Lånelöftet förutsätter att de uppgifter du lämnat stämmer och är oförändrade vid lånets utbetalningstidpunkt, samt att vi senare kan godkänna angiven bostad som säkerhet för lånet."
Citera
2015-12-08, 12:51
Medlem
Kaustis avatar
Så länge ni inte ger dom anledning att kolla upp er ser jag inte varför dom skulle göra det. Jag fick aldrig lämna några "uppdaterade" uppgifter från löftet tills dess att jag tog lånet.

Men som nämnt i tråden kan ni säkert få problem om banken kommer på er. Men den chansen tror jag inte är speciellt stor.
Citera
2015-12-08, 13:06
Medlem
Ahh tack för svaret.

Jo jag förstår att det skulle bli problem om man blir "upptäckt" det är jag fullt på de klara med...

/Gaggit

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så länge ni inte ger dom anledning att kolla upp er ser jag inte varför dom skulle göra det. Jag fick aldrig lämna några "uppdaterade" uppgifter från löftet tills dess att jag tog lånet.

Men som nämnt i tråden kan ni säkert få problem om banken kommer på er. Men den chansen tror jag inte är speciellt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in