Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-07, 23:27
  #1
Medlem
Tänker på den stora invandring av killar och män från Afghanistan. Gissar att brist på kvinnor och pengar kommer och driva en del av dessa mot kriminalitet. Vad tror ni vi kommer och få se för brott hos denna grupp? Kommer dom och ta över vissa områden inom den undre världen? Vad tror ni?
Citera
2015-12-07, 23:35
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Jag har aldrig hört talas om någon afghansk maffia. Låter som taget ur luften. Det smugglas mycket opium från Afghanistan men jag är tveksam till att det är afghaner som smugglar hela vägen.
Citera
2015-12-07, 23:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag har aldrig hört talas om någon afghansk maffia. Låter som taget ur luften. Det smugglas mycket opium från Afghanistan men jag är tveksam till att det är afghaner som smugglar hela vägen.
Har liksom du aldrig hört talas om en sådan maffiagrupp. Men vore det orimligt och anta att delar av den stora grupp som nu invandrat kommer att bilda maffialiknande konstellationer?
Citera
2015-12-08, 00:04
  #4
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Har liksom du aldrig hört talas om en sådan maffiagrupp. Men vore det orimligt och anta att delar av den stora grupp som nu invandrat kommer att bilda maffialiknande konstellationer?
Det är en orimlig tanke ifall de inte kommer från några konstellationer.

Serber har maffialiknande organisationer i Serbien därför finns det serbiska maffialiknande konstellationer i Sverige. Men afghanistansk maffia har jag aldrig hört talas om.
Citera
2015-12-08, 00:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det är en orimlig tanke ifall de inte kommer från några konstellationer.

Serber har maffialiknande organisationer i Serbien därför finns det serbiska maffialiknande konstellationer i Sverige. Men afghanistansk maffia har jag aldrig hört talas om.
Det stämmer, dags dato saknar gruppen organisation, logistik och kanske även förhoppningsvis motivation. Men jag gissar på att något kommer och kristalliseras fram när förutsättningarna blir dom rätta, dvs unga motiverade män i utanförskap. Gissar att delar av gruppen även har erfarenhet av vapen och våld. Gruppen är stor idag och som det ser ut ännu större i framöver.
Min personliga åsikt/gissning är att inom fem till tio år kommer saker att börja hända på allvar.
Citera
2015-12-08, 18:45
  #6
Medlem
Tror aldrig att det kommer utvecklas, av samma anledning som att vi inte har någon zigenarmaffia. Dom är helt enkelt inte tillräckligt skarpa och klyftiga. Men nu ska vi inte överdriva och säga att det krävs mycket hjärnkapacitet för att organisera sig och begå brott, det gör det inte. Men tyvärr tror jag ändå inte att dom har det som krävs.
Citera
2015-12-08, 18:45
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Det stämmer, dags dato saknar gruppen organisation, logistik och kanske även förhoppningsvis motivation. Men jag gissar på att något kommer och kristalliseras fram när förutsättningarna blir dom rätta, dvs unga motiverade män i utanförskap. Gissar att delar av gruppen även har erfarenhet av vapen och våld. Gruppen är stor idag och som det ser ut ännu större i framöver.
Min personliga åsikt/gissning är att inom fem till tio år kommer saker att börja hända på allvar.

Förutsättning = Många Afghaner med kontakter hemma. Tillgång till en jävla massa opium

Motivering = Utanförskap. Brist på försörjning här och vill skicka hem pengar till nära och köra

Organisering = Kommer utifrån behov att organisera sig för att affärerna skall fungera och beskyddas

Du har precis beskrivit precis vad som händer just nu så vi kan nog bara förutsätta att kristalliseringen har bara börjat även om allt är i sin lindo.
Citera
2015-12-08, 21:07
  #8
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Organiserad brottslighet
/Moderator
Citera
2015-12-09, 00:51
  #9
Medlem
Nemjungs avatar
Jag tror att inom några år när dagens invandrare inser att det kommer bli mer lönsamt att begå brått än att försöka jobba med de jobb de kommer att erbjudas så kommer det ju bildas nya gäng, och med tanke på mängden afghaner vi ser kommer in just nu så kommer det garanterat bildas afghanska gäng. Som i sin tu kommer hamna i konflikt med redan existerande blatte gäng... Så blatte kommer kriga mot blatte, svensk blatte mot utländsk blatte
Citera
2015-12-12, 04:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det är en orimlig tanke ifall de inte kommer från några konstellationer.

Serber har maffialiknande organisationer i Serbien därför finns det serbiska maffialiknande konstellationer i Sverige. Men afghanistansk maffia har jag aldrig hört talas om.
Och det du inte har hört talas om finns alltså inte.

Hur menar du att maffian i Serbien ger slutsatsen att de har samma här?

Med den logiken har afghanerna en maffia här också.

Afghansk maffia finns definitivt men Sverige är väl rimligtvis ganska ointressant. Ett skitland i Norden lockar inte många, inte av den anledningen sonika.
__________________
Senast redigerad av xtroverto 2015-12-12 kl. 04:23.
Citera
2015-12-12, 04:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Det stämmer, dags dato saknar gruppen organisation, logistik och kanske även förhoppningsvis motivation. Men jag gissar på att något kommer och kristalliseras fram när förutsättningarna blir dom rätta, dvs unga motiverade män i utanförskap. Gissar att delar av gruppen även har erfarenhet av vapen och våld. Gruppen är stor idag och som det ser ut ännu större i framöver.
Min personliga åsikt/gissning är att inom fem till tio år kommer saker att börja hända på allvar.
Vad snackar du om? Afghanerna har varit först i kedjan på heroinet mycket länge
Citera
2015-12-12, 05:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Tror aldrig att det kommer utvecklas, av samma anledning som att vi inte har någon zigenarmaffia. Dom är helt enkelt inte tillräckligt skarpa och klyftiga. Men nu ska vi inte överdriva och säga att det krävs mycket hjärnkapacitet för att organisera sig och begå brott, det gör det inte. Men tyvärr tror jag ändå inte att dom har det som krävs.
Är du helt dum i huvudet? Finns det ingen zigenarmaffia?

Krävs det inte någon särskild hjärnkapacitet för att organisera upp en maffia, eller att styra upp organiserad brottslighet?

Du brukar inte göra bort dig såhär, men snälla dra igen käften för helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback