ISK r som du frsttt ett konto du frmst anvnder fr att spara i aktier och fonder, du betalar en rlig schablonskatt p insatt belopp och frdelen r att du inte beskattas fr eventuell vinst, nackdelen r att du inte kan gra avdrag fr eventuella frluster. Fr att g plus minus noll med ett ISK gller att du har en avkastning p 1,25%.
Att spara p ett rntebrande konto i dagslget knns fr egen del inte attraktivt ngonstans d jag som mest kan f 2,5% i rnta frutsatt att mina pengar r lsta i 3r. D kikar jag givetvis enbart p rntekonton med insttningsgaranti, dvs att du garanterat fr tillbaka dina pengar frn staten om din frvaltare t.ex skulle frsttas i konkurs.
Som det r just nu hade jag lagt mina pengar p fonder, Avanza Zero r bra som indexfond d den, som redan sagts, r avgiftsfri. Spiltans fonder r annars ngra jag verkligen kan rekommendera, tycker att de presterar bra i frhllande till avgifterna de tar. Det r tydligt att de frvaltar aktivt. Spiltans fond som investerar i investmentbolag tror jag stenhrt p. 0,2% i avgift fr en passivt frvaltad fond med aktiva bolag som frvaltar bolag br sl rtt och kikar man p historiken, ven om den inte r lng, ser det hittills bra ut.