• 1
  • 2
2015-12-12, 15:53
Medlem
ISK är som du förstått ett konto du främst använder för att spara i aktier och fonder, du betalar en årlig schablonskatt på insatt belopp och fördelen är att du inte beskattas för eventuell vinst, nackdelen är att du inte kan göra avdrag för eventuella förluster. För att gå plus minus noll med ett ISK gäller att du har en avkastning på 1,25%.

Att spara på ett räntebärande konto i dagsläget känns för egen del inte attraktivt någonstans då jag som mest kan få 2,5% i ränta förutsatt att mina pengar är låsta i 3år. Då kikar jag givetvis enbart på räntekonton med insättningsgaranti, dvs att du garanterat får tillbaka dina pengar från staten om din förvaltare t.ex skulle försättas i konkurs.

Som det är just nu hade jag lagt mina pengar på fonder, Avanza Zero är bra som indexfond då den, som redan sagts, är avgiftsfri. Spiltans fonder är annars några jag verkligen kan rekommendera, tycker att de presterar bra i förhållande till avgifterna de tar. Det är tydligt att de förvaltar aktivt. Spiltans fond som investerar i investmentbolag tror jag stenhårt på. 0,2% i avgift för en passivt förvaltad fond med aktiva bolag som förvaltar bolag bör slå rätt och kikar man på historiken, även om den inte är lång, ser det hittills bra ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in