• 1
  • 2
2015-12-12, 15:53
Medlem
ISK r som du frsttt ett konto du frmst anvnder fr att spara i aktier och fonder, du betalar en rlig schablonskatt p insatt belopp och frdelen r att du inte beskattas fr eventuell vinst, nackdelen r att du inte kan gra avdrag fr eventuella frluster. Fr att g plus minus noll med ett ISK gller att du har en avkastning p 1,25%.

Att spara p ett rntebrande konto i dagslget knns fr egen del inte attraktivt ngonstans d jag som mest kan f 2,5% i rnta frutsatt att mina pengar r lsta i 3r. D kikar jag givetvis enbart p rntekonton med insttningsgaranti, dvs att du garanterat fr tillbaka dina pengar frn staten om din frvaltare t.ex skulle frsttas i konkurs.

Som det r just nu hade jag lagt mina pengar p fonder, Avanza Zero r bra som indexfond d den, som redan sagts, r avgiftsfri. Spiltans fonder r annars ngra jag verkligen kan rekommendera, tycker att de presterar bra i frhllande till avgifterna de tar. Det r tydligt att de frvaltar aktivt. Spiltans fond som investerar i investmentbolag tror jag stenhrt p. 0,2% i avgift fr en passivt frvaltad fond med aktiva bolag som frvaltar bolag br sl rtt och kikar man p historiken, ven om den inte r lng, ser det hittills bra ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in